باهنر: انحصار خصوصی بدتر از انحصار دولتی است

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پس از اجرای اصل ۴۴ یکی از مسائل بسیار مهم مبارزه با انحصار است، گفت: هر جا سیاست با نظامی گری و قدرت اقتصادی مخلوط شود، فساد ایجاد می‌کند. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا باهنر در همایش ارتقای سلامت نظام اداری کشور و مقابله با فساد اظهار داشت: ما در دو سه سال اخیر در یک نقطه حساسی از مسائل اقتصادی قرار گرفته‌ایم که به خودی خود می‌طلبد پنجره جدیدی برای پیشگیری از مفاسد احتمالی آن باز شود.

باهنر با بیان اینکه در اجرای اصل ۴۴ زحمات بسیار زیادی کشیده شده است، گفت : احساس می‌شود که یک بازنگری جدی مجموعه‌ای، نه تنها در دولت بلکه در مجلس، قوه‌قضائیه و بقیه دستگاه‌های نظارتی لازم است. وی افزود: در کنار اجرای اصل ۴۴ یکی از مسائل بسیار مهم مبارزه با انحصار است. انحصار دولتی بد است و انحصار بخش خصوصی بدتر است.

نایب‌رییس مجلس بابیان اینکه مضمون یکی از مواد قانون اصل ۴۴ این بود که بیش از ۴۰ درصد هیچ صنعتی نباید به بنگاه‌های عمومی غیر دولتی واگذار شود، گفت: این در حالی است که اکنون بعضی از صنایع مثل سیمان و معامله اخیر مخابرات را داریم که یک موسسه عمومی غیر دولتی به تنهایی ۷۰-۸۰ درصد یک صنعت را در انحصار خود قرار داده است.

باهنر در بخش دیگری از سخنانش به فرمان ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: فرمان ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری دارای نکته‌ای است و آنجایی که قدرت و ثروت به هم نزدیک شده و می‌خواهند به کمک یکدیگر بروند. قدرت یا توسط ثروت متراکم می‌شود یا توسط اسلحه که دیکتاتوری را به‌وجود می‌آورد یا بر اساس رای متراکم می‌شود که سالم‌ترین آن این است که توسط روش‌های دموکراتیک متراکم شود.

وی افزود: بنابراین مثلثی با سه ضلع سیاست، نظامی‌گری و قدرت اقتصادی به‌وجود می‌آید که هر جا این سه راس مثلث با هم خلط می‌شود، فساد ایجاد می‌کند. نایب‌رییس مجلس تاکید کرد: قانونمداری و متعهد ماندن به قانون، حتی اگر آن قانون ناقص بوده و عیب داشته باشد بهتر از قانون شکنی است.