هشدار اردوغان به اسرائیل درباره ‌ایران

یک منبع آگاه ترک: اسرائیل با استفاده از آسمان ترکیه از‌ایران جاسوسی می‌کند دنیای اقتصاد- «اگر اسرائیل بخواهد با تجاوز به حریم هوایی ترکیه برای عملیات‌های شناسایی علیه‌ایران اقدام کند، عکس‌العمل آنکارا چیزی شبیه زلزله خواهد بود.» ‌این جمله هشدارآمیز، واکنش رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به اخبار مربوط به استفاده اسرائیل از آسمان ترکیه علیه‌ایران است.

به گزارش خبر آنلاین به نقل از پرس.تی.وی، نخست وزیر ترکیه روز پنج‌شنبه در پاسخ به‌ اینکه شایعاتی درباره ورود اسرائیل به حریم هوایی ترکیه برای اهداف جاسوسی مطرح است، گفت:‌ چنین چیزی هیچ‌گاه اتفاق نیفتاده است، اما عواقب چنین اتفاقی اگر رخ دهد وخیم خواهد بود.

اردوغان که با فهمی ‌هویدی روزنامه نگار مصری گفت‌و‌گو می‌کرد، با هشداری شدیداللحن به اسرائیل گفت:‌ در صورت اتفاق افتادن چنین عملیاتی، اسرائیل جوابی همسان با زلزله را دریافت خواهد کرد. وی اسرائیل را ترغیب کرد تا از روابط خود با ترکیه برای تجاوز به کشور سومی ‌استفاده نکند.

وی گفت: ‌آنکارا خنثی و بی‌طرف نخواهد بود که دست به سینه کنار بایستد.

اردوغان بار دیگر در‌این مصاحبه به حمله اسرائیل به نوار غزه اشاره کرد و اظهار داشت: طبیعتا اسرائیل نباید انتظار می‌داشت که پس از حمله به نوار غزه و به خاک و خون کشیدن مردم ‌این منطقه در مانور مشترک با ترکیه شرکت کند.

این در حالی است که یک منبع آگاه ترک در گفت‌وگو با روزنامه زمان‌این کشور از جاسوسی اسرائیل علیه‌ایران از طریق حریم هوایی ترکیه و عکس‌برداری هوایی‌این رژیم از مناطق مختلف‌ایران سخن گفته بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تابناک به نقل از خبرگزاری نووستی روسیه،‌این منبع آگاه ادعا می‌کند که برای امور جاسوسی در نزدیک مرز‌ایران از هواپیماهای جاسوسی اسرائیل استفاده شده است.

بر اساس توافقات موجود، ترکیه به نیروی هوایی اسرائیل اجازه استفاده از حریم هوایی خود را در «اهداف ترابری» داده است.

تصویر برداری از مراکز‌ایران به گزارش‌این روزنامه، باعث انزجار و نارضایتی در میان مقامات نظامی‌ترکیه شده است‌، اما فقط به طور شفاهی به طرف اسرائیلی گوشزد شد.

آخرین شانس‌ایران

سدات ارگین روزنامه نگار مشهور ترک و ستون نویس روزنامه حریت ترکیه، در یادداشتی در‌این روزنامه به تحلیل تلاش‌های میانجیگرانه رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه‌، در بحث هسته‌ای‌ایران پرداخته است‌.

به گزارش عصر‌ایران‌،‌این روزنامه‌نگار ترک در‌این باره نوشته است‌: من به راحتی می‌توانم بگویم که مهم‌ترین موضوع بحث دو ساعته اردوغان و اوباما در کاخ سفید نقش میانجیگرانه ترکیه در پرونده هسته‌ای‌ایران بوده است. به نظر می‌رسد هفته‌های آینده روزهای تعیین کننده‌ای در پرونده هسته‌ای ‌ایران باشد و صبح‌ها با اخبار ‌این موضوع از خواب برخواهیم خواست و شب‌ها با اخبار آن به خواب خواهیم رفت.

برای روشن‌تر شدن موضوع اجازه دهید به بحث‌های اردوغان با خبرنگاران در داخل هواپیما و به هنگام سفر او به آمریکا نگاهی بیندازیم. اردوغان در داخل هواپیما به خبرنگاران گفت‌: من چندی پیش به ‌ایران رفتم و در آنجا در جریان مواضع مقامات ‌ایرانی در مورد بحث هسته‌ای قرار گرفتم. از سوی دیگر چند روز پیش سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد‌ایران در پرونده هسته‌ای به آنکارا آمد و با من دیدار کرد و من حالا مواضع مقامات‌ایرانی درباره پرونده هسته‌ای را به آمریکا می‌برم .

دوشنبه هفته گذشته‌، اردوغان پس از دیدار با اوباما، رییس جمهور آمریکا در واشنگتن درباره میانجیگری ترکیه در بحث هسته‌ای بین‌ایران و غرب گفت: من معتقدم ترکیه می‌تواند نقش مهمی ‌در پرونده هسته‌ای ‌ایران داشته باشد و دولت ‌ایران را به مسیر توافق هدایت کند‌.

به نوشته ‌این روزنامه نگار ترک‌، از نظر آمریکا میانجیگری ترکیه تنها در صورتی مفید خواهد بود که آنکارا صرفا پیام جامعه جهانی و کشورهای گروه ۱+۵ را به ‌ایران منتقل کند و خود نیز بخشی از اراده جامعه جهانی برای حل این موضوع با ‌ایران باشد. در واقع از نظر آمریکا، اگر ترکیه بتواند ‌ایران را متقاعد کند که پیشنهادهای غرب و جامعه جهانی در پرونده هسته‌ای بسیار جدی است‌، نقش ‌این کشور در حل و فصل ‌این پرونده مهم خواهد بود‌؛ اما اگر ترکیه خود را جدای از اراده جامعه جهانی بداند و خود از پیشنهادهای اعضای ۱+۵ به ‌ایران حمایت نکند و بخواهد به عنوان یک طرف مستقل و ضلع سوم مثلث وارد‌ این معادله شود‌، نقش ‌این کشور از نظر آمریکا نمی‌تواند چندان مثبت باشد.

دولت اوباما مایل نیست پرو بال زیادی به نقش میانجیگرانه ترکیه بدهد و می‌خواهد ‌این نقش محدود به چارچوب‌های گروه ۱+۵ و سازمان ملل متحد باشد‌؛ اما به نظر می‌رسد ترکیه مایل نیست ‌این محدودیت را بپذیرد و محصور در نقش تعریف شده از سوی غرب باشد، بلکه می‌خواهد به عنوان «آکتوری» مستقل و با رویکرد خودش وارد بحث هسته‌ای ‌ایران شود‌.

سدات ارگین ادامه داده است: این میل ترکیه از رای ممتنع این کشور به قطعنامه دو هفته پیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به خوبی آشکار است. ترکیه به‌این قطعنامه رای ممتنع داد؛ در حالی که همه کشورهای غربی و اعضای گروه ۱+۵ (حتی روسیه و چین ) به آن رای مثبت دادند. در پایان من معتقدم که اردوغان بار دیگر با پیام مقامات کاخ سفید برای‌ایران به آنکارا بازگشت.

اگر‌این آخرین تلاش میانجیگرانه ترکیه موفق نباشد، ‌این انتظار وجود دارد که شورای امنیت ملل متحد وارد مذاکرات جدید برای صدور قطعنامه تحریمی‌ جدیدی علیه‌ایران شود و ما آن موقع باید منتظر باشیم و ببینیم که رای ترکیه به قطعنامه تحریمی‌ احتمالی شورای امنیت علیه‌ ایران چه خواهد بود؟