آیا جاسبی تغییر می‌کند؟

عکس: دنیای اقتصاد، حمیدجانی‌پور

انتخاب رییس دانشگاه آزاد به پیشنهاد هیات امنا و تایید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و با حکم رییس هیات امنا برای ۴ سال انجام می‌شود دنیای اقتصاد- نحوه انتخاب رییس دانشگاه آزاد پس از چند جلسه بحث و بررسی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تعیین شد و به گفته دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از این پس انتخاب رییس دانشگاه آزاد به پیشنهاد هیات امنا و تایید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و با حکم رییس هیات امنا برای ۴ سال انجام می‌شود. این جدید‌ترین تصمیم شورای عالی انقلاب است که به ریاست محمود احمدی‌نژاد به تصویب رسیده است. به گفته محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی انتخاب مجدد رییس دانشگاه آزاد بلامانع بوده و در مواردی که رییس دانشگاه تعیین نمی‌شود، قرار شد که سرپرست برای مدت ۳ ماه مشخص شود که در این فاصله ۳ ماهه هیات امنا باید رییس پیشنهادی خود را به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی معرفی کنند.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت که اگر بعد از گذشت ۳ ماه کسی نتوانست از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رای اعتماد بگیرد، این شورا برای مدت محدودی سرپرست تعیین می‌کند تا هیات امنا رییس پیشنهادی خود را برای تایید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی معرفی کند.

موضوع اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد، تعیین تکلیف اموال آن و نیز نحوه انتخاب ریاست این دانشگاه اگر چه سال‌ها است مطرح بوده و به سرانجامی‌نرسیده بود؛ اما این بحث پس از آن که خبر وقف اموال دانشگاه آزاد یکباره بر خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت عملا به مساله روز شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل شد؛ به طوری که اکنون اصلاح اساسنامه مراحل انتهایی خود را می‌گذراند؛ اما در مهم‌ترین تغییر و تحولاتی که در اساسنامه صورت گرفت نحوه انتخاب ریاست آن بود که قرار است از این پس رییس دانشگاه به پیشنهاد هیات امنا و تایید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و البته برای ۴ سال انتخاب شود با این مصوبه البته برخی از حامیان دولت که مدت‌ها است ریاست عبدا... جاسبی را مخدوش نشان می‌دهند تلویحا ابراز خرسندی کرده و از همین حالا جاسبی را در زمره رفتنی‌ها قرار داده‌اند.

این حامیان که سر گروه آنها علیرضا زاکانی، نماینده تهران و دبیرکل جمعیت تازه تاسیس رهپویان انقلاب است، به همراه هم طیفان خود از جمله زهره الهیان دیگر نماینده تهران مدت‌ها پروژه جاسبی را در دستور کار خود قرار داده‌اند و علاوه بر مصاحبه‌ها و گفت‌و‌‌گوهای متعدد در این باره به اتفاق بسیج دانشجویی برخی از دانشگاه‌ها همایش‌هایی را هم در این زمینه برگزار کرده‌اند.

این نمایندگان در این پروژه برخی اتهامات را هم متوجه جاسبی ساختند. هرچند پیش از این علیرضا زاکانی تلاش‌هایی را از آغاز شکل گیری مجلس هفتم برای تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد در برنامه‌های خود قرار داد و به‌رغم مخالفانی که تقاضای وی داشت؛ اما در نهایت و به گفته احمد توکلی این درخواست به سختی تصویب شد و زاکانی رییس هیات تحقیق و تفحص انتخاب شد. این گزارش اما در روزهای پایانی مجلس هفتم به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارائه شد که مخالفت رییس کمیسیون؛ یعنی علی عباسپور تهرانی‌فرد و آموزش عالی قرائت گزارش را در روزهای پایانی مجلس در محاق قرار داد.

در حقیقت در چند ماه پایانی مجلس هفتم، موضوع تحقیق و تفحص و اختلاف و دعوای رییس هیات با مسوولان دانشگاه آزاد به یکی از جنجالی ترین مسائل حاشیه‌ای حوزه آموزش عالی که آمیخته با سیاست به نظر می رسید، بدل شده بود. انتشار بخش‌هایی از گزارش از سوی علیرضا زاکانی بدون تصویب گزارش در شورا و جوابیه‌های دانشگاه آزاد همچنین اظهارنظرهای برخی افراد خارج از مجلس درباره وجود تخلفات گسترده در این دانشگاه و طرح گسترده رسانه‌ای موضوع از طرف برخی روزنامه‌های نزدیک به دولت، شائبه اختلاف‌نظر سیاسی برخی از اعضای کمیته با مدیران ارشد دانشگاه آزاد را در جریان پرونده گزارش هیات تحقیق وتفحص از آموزش عالی تقویت می‌کرد. این چنین بود که رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات دوره‌های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی وجود موضع گیری‌هایی در گزارش کمیته تحقیق و تفحص را دلیل دیگری برای لزوم بررسی دقیق و جدی آن از سوی کمیسیون عنوان کرده بود و متذکر شده بود که «گزارش برای ارائه به صحن علنی آماده نیست.»

پس از آن بود که علیرضا زاکانی موضوع دانشگاه آزاد را در مجلس هشتم هم در دستور کار خود قرار داد و در این میان نباید نقش افرادی چون عباس سلیمی ‌نمین را که از دانشگاه آزاد شکایت کرده و هم در سخنرانی‌های خود به این موضوع می‌پرداختند، نادیده گرفت. قرار گرفتن اصلاح اساسنامه در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی اما از نظر سایت شخصی زاکانی آنچه را که وی می‌خواست، محقق کرد و جاسبی را رفتنی کرد.

جهان نیوز با بیان خبر مربوط به مصوبه در پایان آن آورده است: با توجه به ترکیب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و ریاست نزدیک به سه دهه عبدا... جاسبی، باید در روزهای آینده منتظر تغییر رییس این دانشگاه بود. عبدا... جاسبی از سال ۶۱ تاکنون رییس دانشگاه آزاد بوده و از سال ۷۱ هم به عضویت هیات امنای این دانشگاه در آمده است.