وزیران خارجه اتحادیه اروپا اعلام کردند: در صورتی که ایران مانع پیشرفت در تلاش‌ها برای حل مساله هسته‌ای این کشور شود، به اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران دست خواهند زد.

به گزارش ایسنا، اسکای نیوز گزارش داد: وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند‌: اگر آنچه را که «قصور مداوم ایران در بر آوردن تعهدات بین‌المللی‌اش و عدم تمایل ظاهری ایران به دنبال کردن مذاکرات» خواندند ادامه یابد، پاسخی روشن از جمله از طریق اقدامات مقتضی را در پی خواهد داشت.

این بیانیه به نشست کامل اتحادیه اروپا که روزهای پنج‌شنبه و جمعه برگزار می‌شود، فرستاده می‌شود.

بنابراین گزارش، بیانیه وزیران خارجه اتحادیه اروپا با اشاره به احتمال تحریم‌های بیشتر سازمان ملل علیه تهران افزوده است: اتحادیه اروپا از اقدام شورای امنیت سازمان ملل در صورتی که ایران همچنان به همکاری نکردن با جامعه بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای‌اش ادامه دهد، حمایت خواهد کرد. مایکل اشپیندگر، وزیر خارجه اتریش در این باره گفت‌: اتحادیه اروپا قطعنامه‌ای را برای

تحریم‌های جدید در برابر شورای امنیت قرار خواهد داد.

خبرگزاری اتریش به نقل از وی افزود: اگر این قطعنامه تصویب نشود یا به طور گسترده از آن حمایت نشود، اتحادیه اروپا می‌تواند به طور یکجانبه در خصوص تحریم‌ها علیه ایران تصمیم گیری کند. وی ادامه داد: شکیبایی جامعه بین‌الملل هنوز هم وجود دارد، اما به مویی بند است. شورای امنیت تاکنون سه دور تحریم علیه ایران به دلیل انجام غنی‌سازی اورانیوم در اولین مرکز (غنی‌سازی) در نطنز اعمال کرده است. وزیران خارجه اروپایی پس از نشست بروکسل توافق کردند که این اتحادیه «هم چنان آماده مذاکره با ایران در راستای رسیدن به یک راه حل از طریق مذاکره برای این مساله است» مادامی که تهران «تصمیمات ملموس در جهت این هدف اتخاذ کند.»

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در این بیانیه از ایران خواستند به طور کامل به قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند باشد و ادعا کردند که ساخت تاسیسات قم نقض تعهدات ایران بود.

در این متن که مورد تصویب قرار گرفته، آمده است که وزیران خارجه اتحادیه اروپا باید گزینه‌هایی را برای گام‌های بعدی «در نشست‌شان در ماه ژانویه در نظر بگیرند.»

حاضران در این نشست هم چنین مدعی «نقض حقوق بشر» در ایران شدند.

متن بیانیه هم چنین برای امنیت نمایندگان و شهروندان اروپایی در ایران که مورد محاکمه قرار گرفته‌اند ابراز نگرانی کرد و در اقدامی مداخله‌جویانه آزادی فوری آنها را خواستار شد. این بیانیه افزود: هر گونه اقدام علیه یک کشور عضو اتحادیه اروپا اقدام علیه کل اتحادیه اروپا در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش ایسنا، این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کلیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را زیر نظر دارد و عدم انحراف آن از مسیر صلح‌آمیز را تایید کرده است. کارشناسان تاکید دارند که ناکارآمدی تحریم‌ها علیه دولت‌ها امری اثبات شده است و این تحریم‌ها فقط فشار را بر ملت‌ها افزایش می‌دهد و راه حل مساله هسته‌ای ایران را تداوم مذاکراتی می‌دانند که غرب در آن کارشکنی کرده است.