افزایش مشاجره بر سر دانشمند هسته‌ای‌ ایران

فیلیپ کرولی سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا

لاریجانی: عربستان و آمریکا درباره شهرام امیری پاسخگو باشند

واشنگتن و ریاض: اطلاعی از امیری نداریم دنیای اقتصاد- همزمان با واکنش مقامات عربستان سعودی به اظهارات منوچهر متکی، وزیر خارجه مبنی بر دست داشتن ریاض در ربوده شدن شهرام امیری دانشمند هسته‌ای ایران و انتقال وی به آمریکا، علی لاریجانی رییس مجلس خواستار پاسخگویی واشنگتن در‌این زمینه شد. مقامات عربستان گفته‌اند که مدرکی از محل اقامت شهرام امیری در مدینه پیدا نکرده است. آمریکا نیز اعلام کرده است که هیچ اطلاعاتی از امیری در دست ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، لاریجانی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه نوآوری‌ها و اقدامات تشکیلات اداری مجلس در ۱۴ ماه گذشته در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدا روشن بود که ربوده شدن دانشمند هسته‌ای ‌ایران از سوی آمریکایی‌ها انجام شده و با دسایس سعودی سامان یافته است.

رییس مجلس گفت: آمریکایی‌ها پیش از‌ این هم چنین اقداماتی انجام داده‌اند، اما متاسفانه پاسخگوی رفتار تروریستی خود نیستند. هر دو کشور موظف هستند در ‌این باره پاسخگو باشند؛ چرا که عدم پاسخگو بودن در‌ این زمینه برای حیثیت آنها مضر است. البته ‌این موضوع چیز مهمی ‌نیست،

چون ‌این قبیل کارها برای خیلی از کشورها مقدور است.

رییس مجلس شورای اسلامی‌با تاکید بر‌اینکه حفظ نظامات بین‌المللی یک نوع آرامش برای ملت‌ها‌ ایجاد می‌کند، تصریح کرد که نمونه ‌این مساله در بحث هسته‌ای وجود دارد، وقتی آنها یک نظام بین‌المللی مثل ان.پی. تی را به هم می‌زنند پس دیگر کشورها هم می‌توانند از آن عبور کنند. وقتی آمریکایی‌ها نسبت به عدم رعایت ضوابط ان.پی.تی توسط دوستانشان مثل صهیونیست‌ها چشمشان را روی هم می‌گذارند باید انتظار چنین کارهایی را از دیگران نیز داشته باشند. وقتی در شورای حکام خلاف ضوابط تصمیم‌گیری می‌کنند، این در واقع به هم زدن سیستم‌هایی است که می‌تواند آرامش بین‌المللی را به همراه داشته باشد.

این درحالی است که دیروز،وزارت خارجه عربستان به اظهارات منوچهر متکی وزیر خارجه ایران مبنی بر دست داشتن ریاض در ربوده شدن «شهرام امیری» تبعه ایرانی واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، اسامه نقلی رییس بخش اطلاع‌رسانی وزارت خارجه عربستان به روزنامه الشرق الاوسط گفت که عربستان هر سال پذیرای یک میلیون زائر ایرانی است و همانند سایر کشورها تحت نظارت هیات‌‌های رسمی کشور خود هستند که در امر اسکان و ارتباطات آنان نظارت دارد.

وی افزود: پس از ناپدید شدن شهرام امیری در شهر مدینه، عربستان تمامی بیمارستان‌ها، هتل‌ها و مراکز مکه مکرمه و حتی محل سکونت او را بازرسی کرد؛ اما هیچ مدرکی پیدا نشد و همین امر سوال‌های زیادی در رابطه با شرایط و چگونگی ناپدید شدن وی از محل هیات‌ ایرانی و ارتباطات وی ایجاد کرده است و ما این مطالب را به هیات‌ ایرانی و سفارت ایران ابلاغ کردیم؛ اما تاکنون پاسخ رسمی از تهران دریافت نکرده‌ایم.

الشرق الاوسط همچنین به نقل از یک مسوول وزارت خارجه آمریکا نوشت که هیچ اطلاعاتی از امیری در دست نیست.

به گزارش خبرگزاری حیات به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از اظهارات متکی درباره ربوده شدن «شهرام امیری» و انتقال وی به آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ما اطلاعاتی در ‌این خصوص نداریم. فیلیپ کرولی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما از‌این اتهام که از سوی مقامات ‌ایران بیان شده، مطلع شده‌ایم؛ اما درحال حاضر چیزی برای گفتن نداریم.

‌این درحالی است که دولت آمریکا پاییزسال گذشته فاش کرد: «امیرحسین اردبیلی» که دوسال پیش در گرجستان ناپدید شده بود، در زندانی در فیلادلفیای آمریکا نگهداری می‌شود. دولت گرجستان در سال ۲۰۰۸ وی را به مقامات آمریکا تحویل داده بود.

منوچهر متکی وزیر خارجه ایران روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی با همتای اماراتی خود با اشاره به ناپدید شدن شهرام امیری در پی سفرش به حج عمره گفت: بسیار طبیعی است که ما از عربستان مشخص شدن وضعیت آقای امیری و بازگرداندنش به ایران را مطالبه کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس اسناد، مدارک و شواهدی که از مدت‌ها قبل اعلام کردیم، آمریکایی‌ها در ربایش شهرام امیری دست داشتند و این کار توسط آنها انجام شد، تصریح کرد: مطالبه ما برای بازگشت آقای امیری به ایران از مسوولان و دولت آمریکا نیز هست.

به گزارش واحد مرکزی خبر،متکی با اشاره به ربوده شدن یکی دیگر از اتباع ایرانی در گرجستان و انتقال وی به آمریکا گفت: آقای اردبیلی که یک تاجر سی ساله است، دو سال پیش در یک صحنه‌سازی به دست آمریکایی‌ها در گرجستان ربوده و به آمریکا منتقل شد که این اقدام کاملا غیرمنطقی، غیرحقوقی و مغایر با قوانین بین‌المللی ازجمله ماده دو کنوانسیون حقوق مدنی است. آمریکایی‌ها پس از یک سال‌و‌نیم از بازداشت این تبعه ایرانی، موضوع را در دادگاهی که علنی نبوده است بررسی و اعلام کرده‌اند.

متکی با اشاره به موضوع علی عسگری یکی دیگر از اتباع کشورمان گفت که وی نیز به دست نیروهای آمریکایی در ترکیه ربوده شده است. متکی پرونده آمریکایی‌ها را در این زمینه و نقض حقوق بشر قطور خواند و گفت: پیگیری‌هایمان را در این زمینه به اطلاع افکار عمومی خواهیم رساند.

اسامی۱۱‌ ایرانی دربند آمریکا

اسامی ‌۱۱ شهروند‌ایرانی که اخیرا وزیر و سخنگوی وزارت خارجه به عنوان ‌ایرانیان دربند آمریکا از آن خبر داده بودند ، منتشر شد. به گزارش خبرگزاری مهر، تعدادی از ‌این افراد در آمریکا دستگیر و زندانی شده‌اند و سایران نیز با اعمال نفوذ‌ این کشور پس از دستگیری در دیگر کشورها به آمریکا منتقل شده‌اند.بکتاش فتاحی، امیرشهرزاد امیرقلیخانی، علی امیر نظمی ‌و حسن سعید کشاری نیز همگی به دلایل واهی از مدت‌ها قبل بدون برگزاری دادگاه یا اعلام جرم در زندان‌های آمریکا به سر می‌برند.بر اساس ‌این گزارش محمود یادگاری یکی از شهروندان‌ ایرانی است که بهار سال ۸۸ در کانادا دستگیر و زندانی شد و هم اکنون نیز در آمریکا زندانی است. به گفته مقامات کانادا وی راننده کامیون بوده است.علیرضا عسگری نیز از ۳ سال قبل تاکنون در ترکیه ناپدید شده و بر اساس مدارک و شواهد به آمریکا منتقل شده است.امیرحسین اردبیلی دیگر تبعه ‌ایران است که ۲سال قبل در گرجستان بازداشت و به آمریکا انتقال داده شد‌، چندی قبل دادگاهی فرمایشی برای او تشکیل شده و گفته می‌شود هفته آینده قرار است برای اردبیلی حکم صادر شود.شهرام امیری شهروند‌ ایرانی دیگری است که از خرداد ماه برای سفر حج عمره به عربستان عزیمت کرد، در آنجا ربوده شد و به گفته مقامات وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی‌ ایران به ‌ایالات متحده منتقل شده است.محسن افراسیابی بازرگان ‌ایرانی در آلمان و مجید کاکاوند دانشجوی مهندسی برق در فرانسه دستگیر شده‌اند، نصرالله تاجیک سفیر سابق ‌ایران در اردن نیز توسط دولت انگلیس زندانی شده و واشنگتن با اعمال نفوذ مانع از آزادی آنان شده و مقدمات انتقال آنان را به آمریکا فراهم کرده است.