شایسته‌ترین هنرمند موسیقی رخت بر بست

داود گنجه‌ای

استاد فرامرز پایور شایسته‌ترین هنرمند موسیقی ایران بود که متاسفانه در پی دیگر نوازنده برجسته سنتور ایران پرویز مشکاتیان رخت بر بست و رفت.

او زحمات فراوانی برای موسیقی کشید و به عنوان پرکارترین موسیقیدان ایرانی که به همه حوزه‌های تئوری، اجرا و آهنگسازی نیز اشراف داشت، آثار مکتوب ارزشمند و موثری را از خود به جای گذاشت. جامعه فرهنگی و هنر موسیقی ایران فرزند شایسته و ارزشمندی را از دست داد که پر کردن جای او به سختی میسر است و نمی‌توان آهنگساز و موسیقیدانی به قدرت و توانایی پایور یافت.

در یکی از سال‌های دهه چهل نزد نورعلی برومند بودیم و ایشان قطعه‌ای قدیمی را می‌نواخت و از ما چند نفری از نوازندگان که بسیاری از آنها اینک از بزرگان هنر موسیقی هستند خواست تا نت قطعه را بنویسیم و کسی بلد نبود در این هنگام پایور سر رسید و همزمان که داشت با برومند صحبت می‌کرد متوجه قضیه شد و نت قطعه را به من گفت و من هم آن را نوشته و به آقای برومند دادم و ایشان تشویق کرد و من بلافاصله گفتم که نت قطعه را آقای پایور نوشته است. می‌خواهم بگویم که زنده یاد پایور در همه زمینه‌های موسیقی و از جمله در آوا نویسی و تئوری موسیقی نبوغ فوق‌العاده‌ای داشت.

ما برای تعیین تاریخ برگزاری مراسم یاد بود او با بستگان آن مرحوم در حال هماهنگی هستیم و به محض مشخص شدن جزئیات برنامه‌ها را اعلام خواهیم کرد.