اخطار به شرکت کنندگان در ناآرامی‌ها

عکس: خبرگزاری ایسنا

والدین مواظب باشند فرزندانشان فریب شعارهای دو پهلو و رسانه‌های بیگانه را نخورند و اگر فریب خوردند گله‌ای از کسی نداشته باشند غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، در اولین نشست مطبوعاتی خود پس از انتصاب در سمت دادستانی کل کشور به سوالات متعدد خبرنگاران درباره پرونده حوادث پس از انتخابات، بازداشت‌های صورت گرفته و دادگاه‌های برگزار شده، شکایت نمایندگان علیه موسوی، شایعات مطرح شده درباره مهدی هاشمی، موضوع احداث جاده در جنگل ابر، معوقه‌های بانکی و... پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای درباره برخورد باناآرامی‌ها گفت: تکرار می‌کنم دستگاه قضایی مقداری خویشتن‌داری کرد و نیروهای انتظامی و امنیتی خویشتن‌داری کردند تا دست دشمن برای آنها آشکارتر شود، ولی از امروز به بعد این اغماض صورت نخواهد گرفت چون قضیه روشن است. وی تاکید کرد: همین جا اعلام می‌کنم و تعقیب می‌کنم و می‌دانم دادستان تهران هم اقدام می‌کند، چون مرزها روشن شده و قانون‌شکنان مشخص شده‌اند و آنچه اذعان می‌کردند بهانه‌ای بیش نبوده است که اگر کسی برخلاف حقوق مردم، ‌امنیت مردم و نظم اجتماعی جامعه حرکت کند به شدت با او برخورد می‌شود. وی در ادامه به والدین هشدار داد که مواظب فرزندان خود باشند و گفت: والدین مواظب باشند فرزندانشان فریب شعارهای دو پهلو و رسانه‌های بیگانه را نخورند و اگر فریب خوردند گله‌ای از کسی نداشته باشند.

اگر اتهامی متوجه مهدی هاشمی است دادستان تهران باید احضارش کند

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه دادستان تهران به مهدی هاشمی توصیه کرد به تهران بازگردد و به مطالب پاسخ دهد و پدر ایشان هم ابراز تمایل کرد که فرزندش را احضار کند، آیا دادستانی کل کشور چنین بنایی دارد که این موضوع را پیگیری کند؟ گفت: نباید پایگاه‌ها، عنوان‌ها، عنوان شخص، پدر یا سایر بستگان به هیچ‌وجه مانع رسیدگی به اتهام شود و نباید هیچ تفاوتی بکند و تفاوتی نمی‌کند و اگر اتهاماتی متوجه مهدی هاشمی است دادستان تهران باید رسیدگی و احضار کند و از دادستان تهران می‌خواهیم و دنبال می‌کنیم که اگر پرونده‌ای دستشان است رسیدگی کنند که اگر اتهامی متوجهش است احضار شود و اگر هم اتهامی نیست حرف تمام شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: چرا باید یک مورد مثل مهدی هاشمی یا هر کس دیگری در افواه مردم سالیان سال مطرح باشد، شاید این موضوع جنبه عمومی نداشته باشد ولی در افواه مردم مطرح است که این اتهام به مهدی هاشمی وارد است و دستگاه قضایی رسیدگی نمی‌کند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه اگر کسی مدرکی دارد، به دادستانی تهران ارسال کند و این مساله را فیصله دهد، گفت: اگر اتهامی مطرح بود قطعا مجازات می‌شود و نظر، نظر قاضی است و بنده اگر قاضی باشم تخفیف هم نمی‌دهم. باید دادستان تهران حتما به پرونده رسیدگی کند و اگر متهم در دسترس باشد او را احضار و اگر خارج باشد هم او را احضار کند. طبیعی است که در مرحله اول اگر فردی متهم باشد، باید حتما احضار و به اتهام او رسیدگی شود.

منشاء اغتشاشات در مناظره‌ها نبود

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا که برخی معتقدند که زمزمه حوادث پس از انتخابات در مناظره میان کاندیداها پیش از انتخابات پیش آمد که تبعات آن را همچنان شاهد هستیم و آیا دادستانی کل این موارد را پیگیری می‌کند، گفت: اگر منظورتان این است که منشاء اغتشاشات پس از انتخابات در مناظره‌ها است قطعا چنین چیزی نیست. امروز برای همه روشن شده که اصلا چنین چیزی امکان ندارد.

در قتل آقاسلطان نسبت به آرش حجازی ظن وجود داشت

دادستان کل کشور، در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا که برخی معتقدند قاتل ندا آقاسلطان آرش حجازی است، آیا ادله‌ای به‌دست آمده که ایشان قاتل است و حجازی اعلام کرده است که در همان زمان شخصی از نیروهای بسیج وجود داشته که کارتی همراهش بوده و آیا این فرد بازداشت شده است؟ گفت: در مورد آقاسلطان اطلاعات آخر را ندارم. اطلاعاتی را که قبل از عزل من از وزارت اطلاعات داشتم، می‌گویم. آن موقع چنین چیزی صحت نداشت. سوءظن نسبت به برخی افراد مطرح بود و از جمله کسانی که نام بردید مطرح بود و تهیه‌کننده فیلم با واسطه یا بی‌واسطه نقش داشته و ما چون آن زمان در حال بررسی بودیم، قاتل مشخص نشد.

توضیح در مورد معوقه‌های بانک‌ها

وی در مورد موضوع معوقه بانک‌ها و اقدامات دادستانی در این زمینه که از سوی خبرنگار واحد مرکزی خبر سوال شد، اظهار کرد: مواردی تاکنون شناسایی شده که این افراد سوءنیت داشته‌اند و پول را برای تولید گرفته‌اند و در جای دیگری خرج کرده‌اند و با اینکه بانک می‌دانسته که افراد توان بازپرداخت ندارند، ولی تسهیلات به آنها داده است که در اینجا بانک موثر است که بانک‌ها باید نظارت می‌کرده‌اند که نکرده‌اند. ما افرادی را تحت تعقیب قرار دادیم که یکی از پرونده‌هایی که هفته گذشته مطرح شد بالغ بر ۲۰۰ میلیارد معوقه دارد، پنج - شش پرونده از این قبیل در شرف ارجاع به دستگاه قضایی است و باید بین کسانی که تسهیلات را در جای خود مصرف کرده‌اند و کسانی که سوءاستفاده کرده‌اند، فرق قائل شویم.

صدور حکم بازداشت برخی افراد قبل از انتخابات کذب محض است

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد مبنی بر اینکه برخی از فعالان سیاسی بازداشت شده معتقدند حکم بازداشت آنها دو - سه روز قبل از انتخابات صادر شده از جمله بهزاد نبوی که ظاهرا حکم او ۱۹ خرداد صادر شده، آیا این موضوع توجیه قانونی دارد، اظهار کرد: این کذب محض است و مثل خیلی از دروغ‌های دیگر است و من چند روز پیش مطلبی را از قول فرد دیگری شنیدم که می‌گفت حکم بازداشت من در اول فروردین امسال صادر شده و در حکم من نوشته شده است که چون در انتخابات آینده می‌خواهد تقلب شود در فروردین ماه حکم بازداشت من را صادر کردند که من به‌طور جد در این زمینه تحقیق کردم.

هر کس در هر رده‌ای اقدامات ضد امنیتی و اخلال گرانه انجام دهد برخورد می‌شود

دادستان کل کشور در پاسخ به این سوال خبرنگار رادیو که آیا موضوع عدم اغماض نسبت به اغتشاشگران مشمول کسانی که بیانیه دادند و افراد را به حضور دعوت کردند و مشخصا موسوی، کروبی و فائزه هاشمی می‌شود؟ گفت: من موضوع عدم اغماض را در

سیزده آبان مطرح کردم. بله. ما نسبت به هیچ‌کس نباید اغماض کنیم و هر کس در هر رده‌ای که بخواهد اقدامات ضد امنیتی و اخلال‌گرانه خود را انجام دهد حتما با او برخورد می‌شود.