تاکید اوباما بر نقش ترکیه در ارتباط با ایران

رییس‌‌جمهوری آمریکا گفت که به اعتقاد او ترکیه می‌تواند بازیگری مهم در حل برنامه برنامه هسته‌ای ایران باشد. به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، باراک اوباما روز دوشنبه پس از ملاقات با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در کاخ‌سفید گفت که در این دیدار بر اهمیت حل مساله برنامه هسته‌ای ایران، به گونه‌ای که ایران اجازه یابد انرژی غیرنظامی‌هسته‌ای را دنبال کند، تاکید کرده است.

اوباما در عین حال گفت که باید اطمینان حاصل شود که مقررات و عرف بین‌المللی محترم شمرده می‌شود.

رییس‌جمهور آمریکا گفت: معتقدم که ترکیه می‌تواند بازیگری مهم در این زمینه باشد.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز گفت که آنکارا آماده است برای رسیدن به راه‌حلی دیپلماتیک در این مورد هر کاری می‌تواند انجام دهد.

به گزارش ایسنا، اردوغان بر نقش دیپلماسی در متقاعد کردن ایران به کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای اش تاکید کرد و آشکارا گفت که ترکیه نیازی به لزوم اعمال تحریم‌های جدید نمی‌بیند.

وی گفت: ما معتقدیم که نقش ایران تنها می‌تواند از طریق دیپلماسی تغییر کند.

نخست وزیر ترکیه علاوه بر آن از تحریم‌های فعلی علیه ایران انتقاد کرد و آنها را بی‌تاثیر خواند و گفت که این تحریم‌ها راه گریزی را برای اینکه اجناس غربی به بازار ایران راه یابد، باقی می‌گذارد.

اردوغان گفت که به اوباما گفته که حاضر است میانجی مذاکرات ایران و غرب شود.

به گزارش بی بی سی، اردوغان که رهبر حزب اسلامگرای «عدالت و توسعه» است به تازگی به روزنامه گاردین گفته است، این ادعا که دولت ایران درصدد ساخت سلاح اتمی‌در پوشش برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای است تنها بر «شایعه‌سازی» مبتنی است و تلویحا کشورهایی را که به دلیل برنامه‌های هسته‌ای ایران این کشور را تحت فشار قرار داده‌اند، به دورویی متهم کرد.

او گفت: «کسانی که شعار خلع سلاح اتمی‌جهان را سر می‌دهند، باید از خود شروع کنند.»