کناره‌گیری‌ آیت‌ا... جوادی آملی از امامت جمعه قم

عکس: مهر

آیت‌ا... جوادی آملی خطیب موقت نماز جمعه قم از اقامه نمازهای جمعه ‌این شهر کناره‌گیری کرد. وی در آخرین خطبه خود به دلایل تصمیم خود اشاره‌ای نکرد.‌ آیت‌ا... جوادی آملی در دولت نهم از حامیان دولت به شمار می‌رفت، اما در حوادث پس از انتخابات وی به برخی تصمیم‌گیری‌های دولت به ویژه در مباحث اقتصادی و معیشتی انتقادهای صریحی را مطرح کرده بود. وی اما در خطبه‌های نماز جمعه قم با تشکر از مقام معظم رهبری و شورای ائمه جمعه، از مردم قم برای اقامه نماز جمعه عذر خواسته و از آنها خداحافظی کرد.

به گزارش ‌ایلنا،‌ آیت‌ا... عبدا... جوادی ‌آملی دیروز در خطبه‌های نماز جمعه قم با بیان ‌اینکه امروز(جمعه) آخرین نماز جمعه را اقامه می‌کنم، گفت: ائمه جمعه دو سمت مهم روحانیت را بر عهده دارند که یکی رهبری قافله است در سیر و سفر من الخلق الی الحق و دیگری پیام آور دستورات الهی است.

اگر تقصیری بوده از همگان عذرخواهی می‌کنم

وی افزود: اگر تقصیری در‌ این برنامه‌ها بوده از همگان عذر‌خواهی می‌کنم. در موضوع سفر اول کسی که امام جمعه شد دیگران ساکت بوده و امام جمعه سخن آنها را بیان می‌کند. امام جمعه قم خاطرنشان کرد: امام جمعه به محراب عبادت رفته و دیگران ساکت می‌شوند و او بیان می‌کند که خداوندا ما تو را می‌پرستیم و از تو مدد می‌جوییم.

آیت‌ا... جوادی‌آملی اظهارداشت: مردم ما مشکل دارند و باید مشکلات خود را با پناه بردن به نماز رفع کنند و در نماز جماعت و جمعه ائمه جمعه ‌این را بیان می‌کنند که اگر درست ‌این مطلب را برسانند حاجت مردم رفع شده و اگر درست بیان نشود مشکلات مردم رفع نمی‌شود. امام جمعه قم گفت: باید از مقام معظم رهبری، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، ائمه جمعه قم، نمازگزاران، ستادبرگزاری نماز جمعه قم، آستانه مقدسه حرم حضرت معصومه(س) و تمامی نیروهای حافظ انقلاب تقدیر و تشکر می‌کنم. آیت‌ا... جوادی‌آملی در ادامه با اشاره به سفر معنوی حج حجاج و بیان ‌اینکه ‌این سفر سراسر معنویت و وحدت است و کعبه نیز عاملی برای وحدت میان مسلمانان خواهد بود، ادامه داد: پیام مقام معظم رهبری نیز که در‌این راستا قرائت شد سراسر وحدت و محبت بود که بسیار با اهمیت است.

وظیفه داریم برای رهبری دعا کنیم

امام جمعه قم با اشاره به دعای عرفه تصریح کرد: در قرائت‌ این دعا ما وظیفه داریم تا برای رهبری، کشور و مردم دعا کنیم و‌ این جزو برجسته‌ترین صفات دعا است. وی با بیان ‌اینکه جوانان ما باید خدا را شاکر باشند که در‌این زمان زندگی می‌کنند، گفت: امروز درب‌های جهنم بسته است و اگر جوانی بخواهد گناه کند و وارد جهنم شود باید با فشار اقدام به چنین کاری کند.

بسیج نیز در مسیر اصلی خود حرکت کند

امام جمعه قم در پایان به هفته بسیج اشاره کرد و گفت: بسیج دارای ویژگی‌های بسیاری است و به دستور امام خمینی نیز بنا نهاده شده است. وی اظهارداشت:‌ این نیروی با اخلاص در زمان دفاع مقدس توانسته است با فداکاری از جان خود گذشته و در دفاع از میهن تلاش کند.‌ آیت‌ا... جوادی‌آملی افزود: باید قدر ‌این نیرو را دانسته و حق‌شناس باشیم و بسیج نیز در مسیر اصلی خود حرکت کند.

مردم اگر از لباس دین خلافی ببینند از دین خدا خارج می‌شوند

آیت‌ا... جوادی آملی همچنین دیروز در دیدار با مدیر کل و مسوولان اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: مردم اگر از لباس دین و روحانیت خلافی ببینند، فوج فوج از دین خدا خارج می‌شوند.

به گزارش مهر در قم، آیت ا... عبدا... جوادی آملی اظهار داشت: از آن جا که اکثریت مردم جامعه ما دین خود را از همین حسینیه‌ها، مساجد و منابر دارند لذا باید این نهاد‌ها به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین سرمایه و ذخیره اسلام و روحانیت حفظ شود.

وی افزود: مساجد، منابر و حسینیه‌ها سند ۶ دانگ شرف و مقاومت این کشور در برابر دشمنان هستند و اگر خدای ناکرده تضعیف شوند مملکت ما همچون قضایای جنگ جهانی دوم و کودتای ننگین ۲۸ مرداد، تسلیم بیگانگان می شود.

جوادی آملی ادامه داد: ما در جریان دفاع مقدس، ۱۰ سال با دشمنان جنگیدیم نه ۸ سال، چرا که در دو سال ابتدای انقلاب نیز با شورش‌ها و کود‌تا‌های داخلی در نبرد بودیم و رمز موفقیت و استقامت ما در جنگ تحمیلی وجود همین مساجد و حسینیه‌ها و قیام روحانیت، مراجع و امام راحل بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این که ارتباط سازمان تبلیغات اسلامی با علما و مراجع تقلید نباید در حد تشریفات باشد، ابراز داشت: ارتباط سازمان تبلیغات اسلامی با علما و روحانیت باید از دو منظر باشد، نخست آن که این سازمان پیام و آثار علما را به جامعه عرضه و دیگر آن که نیاز‌ها و مشکلات روز جامعه را به علما منتقل کند.

جوادی آملی فعالیت‌ سازمان تبلیغات اسلامی را در سه محور تبلیغ، تعلیم و تحقیق عنوان کرد و گفت: سازمان تبلیغات باید با تأسی از شیوه انبیای الهی در ارشاد و هدایت اقشار مختلف مردم، برای خواص جامعه از شیوه تحقیق، برای حوزویان و دانشگاهیان از شیوه تعلیم و برای توده‌های مردم که دین خود را از مساجد و حسینیه‌ها و منابر دارند، از شیوه تبلیغ استفاده نماید. وی در پایان به نقش و اهمیت دعا و عنایات الهی در حفظ و حراست از این کشور اسلامی اشاره کرد و گفت: جمعیت شرکت کننده در مراسم روز عرفه نشان داد که مردم دین خود را از همین نماز جمعه‌ها و منابر و تبلیغات دینی دارند و ما باید قدردان این سرمایه الهی بوده و در حفاظت از آن کوشا باشیم.

انتقاد لاریجانی از تخریب روحانیت

رییس مجلس شورای اسلامی با ذکر این نکته که در بین روحانیت هم نقایصی وجود دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه یک عده تیشه گرفته‌اند و به ریشه روحانیت می‌زنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی در همایش بسیج، سازندگی و پیشرفت که در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به اینکه مردم ما به روحانیت و مراجع اعتماد دارند به بررسی جریانات مختلف تاریخ ایران پرداخت و گفت: سابقه تاریخی کشور و حوادث اتفاق افتاده در ادوار مختلف نشان می‌دهد که هر کسی نمی‌تواند ملت ایران را رهبری کند. رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم ما آمادگی برای حضور در سرنوشت خود را دارند، مشروط به اینکه روحانیت و مراجع آن را راهبری کنند، تصریح کرد: بسیج نیز وقتی می‌تواند موفق شود که پیوندش را با روحانیت و مراجع حفظ نماید.

وی تاکید کرد: البته در بین روحانیت هم نقایصی وجود دارد که باید علاج و رفع شود، اما متاسفانه یک عده تیشه گرفته‌اند و به ریشه روحانیت می‌زنند و این خیانت‌بارترین کاری است که می‌شود کرد. رییس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: روحانیت نمی‌تواند مردم را بسیج کند، اما آن را رهبری نکند زیرا ظرفیت‌های عظیمی از نخبگان در کشور نهفته است که هر کس نمی‌تواند آنرا هدایت و راهبری کند. رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تاکید بر ضرورت نقش مهم بسیجیان در حوادث مختلف کشور یاد‌آور شد: خوشبختانه در حال حاضر بستر‌های لازم جهت فعالیت بسیجیان در سطوح مختلف جامعه فراهم است، ملت ایران نیز به بسیج اعتماد دارد و زحمات، رشادت‌ها و تلاش‌های بسیجیان را ارج می‌نهد.

وی تصریح کرد: بسیج اگر می‌خواهد موفق شود باید از تاریخ نفع بگیرد و راهش با اتصال فکری به روحانیت عجین باشد. رییس مجلس، با اشاره به ‌اینکه عرصه سازندگی و فرهنگی جزو مولفه‌هایی هستند که بسیج باید با دقت و صحت در آن ورود پیدا کند، خاطرنشان ساخت: در این راه باید مراقب برخی از افراد نیز بود که به‌ خاطر منافع شخصی یا گروهی از بسیج بهره گرفته و بعد از مدتی مسیر و راه خود را کج می‌کنند. لاریجانی با بیان اینکه بسیج باید هزینه ملت و ولایت فقیه شود تاکید کرد: نباید بسیج برای گروه‌های سیاسی هزینه شود البته ممکن است برخی افراد و احزاب توقعاتی داشته باشند، اما باید توجه داشت که آنها لایق این جایگاه نیستند.