اعتراض ایران به اظهارات نروژی‌ها

مدال نوبل شیرین عبادی توقیف نشده است

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدامات وزارت خارجه نروژ درباره ادعای توقیف اموال بانکی خانم شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، با رد اتهام توقیف مدال جایزه نوبل وی اظهار کرد: ما از این که مقامات نروژی در یک رویکرد بدون مطالعه و عجولانه، قوانین و مقررات مورد احترام همگان را نادیده گرفته و مواضع جانب‌دارانه اتخاذ کرده‌اند، تعجب می‌کنیم. به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به ساز و کارهای محکم امور مالیاتی در نروژ و دیگر کشورهای اروپایی و قوانین نظارتی شدید در جلوگیری فرار مالیاتی و پرداخت آن توضیح داد: ما نمی‌دانیم چگونه مقامات نروژی بی‌توجه به مقررات مالیاتی کشورها و استنکاف چندین مرحله از حسابرسی مودی مالیاتی در برابر قانون درصدد توجیه اهمال و خودداری اشخاص در پرداخت حقوق مالیاتی اموال منقول و غیرمنقول برآمده و با اتخاذ مواضع خاص، ساز و کارهای حقوقی و قانونی حاکمیتی کشورها را مورد تردید قرار می‌دهند. این گونه رویکردها مورد اعتراض ما است.

مهمان‌پرست با ارزیابی رویکردهای مقامات نروژی در تعامل با مسائل حقوق بشر اظهار کرد: مقامات نروژی با اتخاذ رای ممتنع در ارتباط با یکی از غیرانسانی‌ترین تحولات ناشی از اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه که از طریق ده‌ها صفحه اسناد و گزارش گلدستون اثبات شد، نگرش دوگانه همراه با اغراض سیاسی را در قبال مسائل حقوق بشر به افکار عمومی جهان پدیدار کردند.

در همین رابطه ،روز جمعه روآلدنس سفیر نروژ در تهران به وزارت خارجه احضار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، رییس اداره اول شمال و شرق اروپا ضمن بی‌اساس دانستن ادعای مقام نروژی در دفاع از نقض قوانین مالیاتی کشور توسط عبادی و استنکاف وی از حضور در محاکم قانونی و پرداخت بدهی‌های مالیاتی خود این گونه اظهارات را که بر پایه اطلاعات نادرست و بی‌اساس بیان شده است، باعث تعجب و تاسف دانست.

وی با بیان اینکه امور مالیاتی در ایران مانند هر کشوری قوانین و ضوابط خود را دارد، برخورد با کسانی که این قوانین را نقض می کنند، در حیطه امور داخلی کشورها دانست و بر برابری همه شهروندان در برابر قانون تاکید کرد.

این مقام مسوول با مقایسه مواضع نروژ در حوادث تروریستی زاهدان و همچنین رای ممتنع این کشور به قطعنامه مجمع عمومی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی (گزارش گلدستون)، رفتار این کشور را مبتنی بر استاندارد دوگانه درخصوص مسائل حقوق بشر دانست و از سفیر نروژ خواست مراتب اعتراض کشورمان را به مقامات کشورش اعلام کند.

سفیر نروژ نیز ضمن یادداشت مطالب مطرح شده قول داد، مراتب را سریعا به مقامات کشورش منعکس کند.