گلنسا به قولش عمل نکرد

ایسنا - سومین جشنواره فیلم کمدی گل‌آقا امسال برگزار نمی‌شود. موسسه گل‌آقا با ارسال نمابری با تیتر «استادیوم آزادی آماده برگزاری جشنواره کمدی گل‌آقا نیست» آورده است: «وقتی در سال ۱۳۷۱ کیومرث صابری فومنی اولین جشنواره فیلم کمدی گل‌آقا را برگزار کرد، هم خودش و هم علاقه‌مندان به کمدی خوشحال بودند که گل‌آقا شهرت و اعتبارش را برای حمایت از جریان سینمای کمدی سرمایه‌گذاری می‌کند. خوشحالی که در سال‌های بعد با عدم پیگیری و توجه مسوولان، دوام پیدا نکرد و ما با همین دو گوش خودمان (در جوار چند جفت گوش دیگر) در محضر مقام شامخ گل‌آقایی با همان لحن مطایبه‌آمیز از دهان ایشان شنیدیم که فرمود: آئوووو ...ما جشنواره بگذاریم، زحمتش را بکشیم، خرجش را بدهیم بعد یک نفر هم از برادران مسوول برایش دل نسوزاند و پیگیرش نشود؟ فلذا ما همان حرف حساب

سنتی‌مان را می‌نویسیم تا بعد؛ که البته همین بیانات نشان از شناخت عمیق و درونی آن زنده‌یاد از برادران مسوول و صاحب منصب عزیز داشت.

البته از آن جا که امید برای گل‌آقا و اصحاب از جمله نوادر پایدار و بدون نوسان زمانه می‌باشد، در سال‌های دهه ۸۰ و پا گرفتن بخش جنبی جشنواره فیلم فجر، گل‌آقائیان نیز در آن بخش شرکت کردند و هرسال یکی از فیلم‌های کمدی حاضر در جشنواره را بر اساس رای هیات داوران گل‌آقایی منتخب کردند و به آن در حد توان گل‌آقا جایزه دادند، زیرا که باور داشتند طنز و کمدی جزو اقشار مظلوم و مورد سوءظن بوده و اصحاب این دو گونه باید در کنار یکدیگر و حامی‌همدیگر باشند، شاید که روزی و روزگاری اهمیت و ارزش اصلی لبخند و انتقاد شناخته و ارج گذاشته شود.

تا اینکه در سال ۱۳۸۶ معاونت سینمایی وقت پیشنهاد برگزاری جشنواره فیلم کمدی توسط موسسه گل‌آقا را مطرح کرد. اصحاب گل‌آقا ضمن تکان دادن سر و ذکر اینکه: کجایی گل‌آقا که ببینی نهالت به بار نشست، این پیشنهاد را لبیک گفتند و ضمن بالا زدن آستین‌ها و دعوت از اهالی سینمای کمدی با تشکیل شورای سیاست‌گذاری مقدمات برگزاری اولین جشنواره فیلم کمدی گل‌آقا را فراهم کردند و اولین دوره این جشنواره را در ۱۶ آذر ماه ۱۳۸۶ با نگاهی به ۳۰ سال سینمای کمدی و تقدیر از چهره‌های برتر این سال‌ها در فرهنگستان‌هنر برگزار کردند.

هنوز چند ماهی از برگزاری اولین دوره نگذشته بود که جلسات برگزاری دوره دوم آغاز شد تا دومین دوره با برنامه‌های متنوع‌تری برگزار شود. در این دوره آثار برتر رشته‌های مختلف از میان فیلم‌های کمدی یک سال گذشته انتخاب شدند و در بخش تقدیر از چهره‌های پیش‌کسوت علاوه بر بخش سینمای کمدی و طنز مطبوعاتی، بخش تلویزیونی نیز به جشنواره افزوده شد. البته کسانی که اندک تجربه‌ای هم در برگزاری جشنواره یا مراسمی‌که قرار است با هماهنگی بخش‌های دولتی برگزار شود دارند، می‌دانند که برنامه‌ریزی این قبیل کارها احتیاج به چه میزان صبر ایوب و دل دریایی و روحیه سنگ خارایی دارد که البته جمیع موارد در بین اصحاب گل‌آقایی و بزرگوارانی که در شورای سیاست‌گذاری این جشنواره همراه و همکار بودند وجود داشت. به این ترتیب دومین جشنواره فیلم کمدی گل‌آقا نیز در ۳۰ مهرماه ۱۳۸۷ با استقبال گرم مردم و حضور صمیمانه اهالی سینما در اریکه ایرانیان برگزار شد تا جایی که اصغر فرهادی در حال دریافت جایزه خود به عنوان فیلمنامه‌نویس برتر گفت: خدا را شکر که ما سرانجام یک جشنواره واقعی به معنای مردمی‌را در ایران دیدیم؛ که البته همان موقع با توجه به شدت استقبال حاضران گلنسا (پوپک صابری فومنی) در صحنه حاضر شد و قول داد که سال آینده سومین جشنواره کمدی گل‌آقا را در استادیوم آزادی برگزار کند.

البته ما در ادامه مطلب توضیح می‌دهیم که چطور شد که گلنسا نتوانست به قولش عمل کند، اما خداوکیلی از پارسال تا امسال چه چیزی سرجایش مانده که توقع دارید قول ایشان برجا مانده باشد.

هنوز شیرینی و شادمانی برگزاری دومین جشنواره به پایان نرسیده بود و اصحاب گل‌آقایی در حال تقلا برای پوشش دادن هزینه‌های مربوط به برگزاری این جشنواره (یا به عبارت خودمانی‌تر جورکردن پول برای پرداخت هزینه‌ها) بودند که مسوولان امر گفتند بهتر است جشنواره سال آینده برگزار نشود یا به عبارت دیگر این جشنواره را دوسالانه‌اش کنید. البته این پیشنهاد دلایل قرص و محکمی‌مثل عدم تولید فیلم کمدی به میزان کافی در یک سال، پرفایده‌تر بودن جشنواره‌های دوسالانه و توجه به سلامتی حاضران در جشنواره از جهت استنشاق زیاده از حد فضای شادمانی و لبخند به همراه داشت. فلذا اصحاب گل‌آقا هم فرصت را مغتنم شمردند تا در این یکسال فرصت تمدید شده برای جور کردن مابقی هزینه‌های جشنواره سال دوم استفاده کنند و با انباشت فیلم‌های کمدی ارزشی و معناگرا در طی دو سال، در سال آینده سومین دوره جشنواره کمدی گل‌آقا را برگزار کنند!

این توضیحات و مقدمه سرایی برای این بود که از خبر برگزار نشدن جشنواره امسال، رسانه‌های مزدور و دشمنان فتنه‌برانگیز خوشحال نشوند و کلیه آحاد ملت بدانند که در عدم برگزاری این جشنواره هیچ گونه دست پنهانی وجود نداشته است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌وقت هم به ما قول داده است اگر این جشنواره دوسالانه برگزار بشود، ابعاد خیره‌کننده و دستاوردهای تکان‌دهنده آن در سال آینده سینمای کمدی را از بیخ و بن خواهد ترکاند، ترکاندنی! همانا در این ترکاندن تجدید خاطره‌ای است برای اهالی طنز و کاریکاتور مطبوعاتی. البته امیدواریم که مسوولان امر همانطور که مشغول ارائه راهکار و برنامه برای ترکاندن سینمای کشور هستند، به قول و قرارهای‌شان در باب حمایت مالی از این برنامه‌ها هم توجه بفرمایند چون تا اینجا که ما از برگزاری دو جشنواره تجربه کسب کردیم نشان می‌دهد که اعتماد کردن به قول و قرار مسوولان وزارت ارشاد _ که هیچ وقت هم آن را کتبی نمی‌کنند _ حکایت دل سپردن بزک به آمدن بهار است.

عجالتا کلیه اصحاب گل‌آقایی تا اطلاع ثانوی در حال جمع آوری کشک اعلا برای پذیرایی از مهمانان سومین جشنواره فیلم کمدی گل‌آقا هستند.»