قالیباف: اجرای نادرست هدفمند کردن یارانه‌ها همه را متضرر می‌کند

شهردار تهران گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها به طور حتم بر مدیریت شهری مانند تهران با این حجم جمعیت و همچنین شهرداری‌های کشور و مجموعه مدیریت شهری تاثیرات اساسی خواهد گذاشت، چرا که هدفمند کردن یارانه‌ها قطعا افزایش قیمت خدمات و کالا را به دنبال خواهد داشت. به گزارش مهر، محمد باقر قالیباف چهارشنبه شب با حضور در برنامه تلویزیونی پیمانه، ‌ویژه برنامه بررسی و نحوه عملکرد دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در سال اصلاح الگوی مصرف اظهار داشت: یکی از مهمترین دغدغه‌های ما در شهرداری تهران اصلاح نگاه تصدی گری دولتی نسبت به کارها است، چرا که هر زمان مدیریت دولتی حاکم بوده ‌کارها پرهزینه خاتمه یافته است.

شهردار پایتخت ادامه داد:‌ ‌این حرف من مربوط به دولت فعلی نیست، بلکه در تمام دولت‌های گذشته نیز همین مساله وجود داشته است و در چهار سال اخیر در شهرداری تهران تلاش بر کاهش این نوع مدیریت صورت گرفته است.

قالیباف به موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها و تاثیر آن در شهرداری‌ها اشاره کرد و افزود: اگرچه ‌شهرداری نهادی عمومی و غیردولتی است، اما مانند بقیه نهادها همه سیاست‌ها و تصمیمات دولت و مجلس بر آن اثر می گذارد. در واقع مدیریت شهری هم تحت تاثیر مسائل اقتصادی، ‌فرهنگی و سیاسی در این کشور است.شهردار تهران با بیان اینکه در شهرداری تدابیری برای مساله افزایش قیمت خدمات و کالا ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها دیده شده است، اظهار داشت: ‌هدفمند کردن یارانه‌ها، ‌تصمیمی اساسی و اصولی است که پیش زمینه‌هایی دارد و اگر برای پیش‌زمینه‌های آن در کشور تدبیری اندیشیده نشود، ‌اجرای این طرح با موفقیت همراه نخواهد بود. ‌این تدابیر نیز روشن و مشخص است و الزاماتی دارد.وی با تاکید بر اینکه پاسخ به نیازهای مردم در حد توان، ‌وظیفه شهرداری است و ما نیز دغدغه‌ای جز این نداشته و در این مسیر حرکت می‌کنیم به برخی اقدامات شهرداری در حوزه اصلاح الگوی مصرف اشاره کرد و گفت:‌ یکی از اقدامات ما در شهرداری ‌خصوصی کردن کارهاست که در آن به دو بخش،‌ خصوصی کردن مدیریت و خصوصی کردن مالکیت باید توجه شود. قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع درآمدهای شهرداری اشاره کرد و اظهار داشت: شهرداری منبع درآمدی نداشته و بر اقتصاد شهری متکی است، اگر مردم قدرت اقتصادی داشته و ساخت‌وساز انجام داده و فعالیت داشته باشند، ‌شهرداری از محل این کار و فعالیت بخشی از عوارض را گرفته و درآمد کسب می‌کند، البته این درآمد پایدار نبوده و همه درآمد شهرداری محسوب نمی‌شود.

شهردار پایتخت با اشاره به گله‌مندی برخی از کسبه خیابان ولی عصر(عج) از رونق افتادن کسب‌وکار در این محدوده به دلیل راه‌اندازی خطوط بی آر تی یادآور شد: ‌کسبه این خیابان اطمینان داشته باشند رونق اقتصادی در این محدوده بیشتر از پیش خواهد شد چنانکه رونق اقتصادی در محدوده خیابان انقلاب نیز بعد از راه‌اندازی بی آر تی در این خیابان افزایش یافت.وی ادامه داد: همچنین این خیابان در طرح جامع به عنوان خیابانی گردشگری و فرهنگی پیش‌بینی شده به گونه‌ای که از میدان راه‌آهن تا میدان تجریش به مهمترین پاتوق‌ها در اوقات فراغت تبدیل خواهد شد و قول خواهم داد این خیابان تا یک سال آینده ‌به پررونق‌ترین خیابان در تهران تبدیل خواهد شد.