تجلیل کم‌سابقه دکتر ولایتی از برخی پادشاهان ایرانی

سایت تابناک نوشت: دکترعلی‌اکبر ولایتی، وزیر سابق امور خارجه و از پژوهشگران تاریخ تمدن ایران و اسلام، در ادامه مباحث تاریخی خود در برنامه دو قدم مانده به صبح، با بیان سرفصل‌هایی از مکتب فارس به این نکته اشاره کرد که بسیاری از جهانیان و به ویژه اعراب، ایران را به نام «پارس» یا «فارس» می‌شناسند. به گزارش خبرنگار «تابناک»، وی با برشمردن خدمات مکتب فارس به علم، فرهنگ، هنر و مذهب در ایران زمین، تخت جمشید را نمادی برجسته از تاریخ این مکتب برشمرد.

وی درباره مکتب فارس با تجلیل از خدمات انجام گرفته توسط پادشاهان آن دوران، گفت: آنچه در نقوش برجسته تخت جمشید دیده‌ می‌شود، همه نشانه پاکی و بزرگی است و برعکس مکاتب غربی مانند یونان و روم یا مصر، زنان عریان یا بداخلاقی یا نقوش بردگی و بندگی در آنها دیده نمی‌شود.

ولایتی از حرمت‌ نگاه داشتن زنان در آن دوران به نیکی سخن گفت و با خواندن دو متن منسوب به کوروش و خشایار درباره یکتاپرستی ایرانیان و دعا برای کشوری که مردم آن پاک نهاد هستند، از عظمت، مجد و شکوه ایرانیان و پادشاهان آن دوران به فضل و نیکی یاد کرد و گفت: اینها همه در حالی روی داده است که در یونان، می‌بینیم که رب‌النوع‌های بسیاری آفریده شده و خدا به صورت یکتاپرستی و واحد دیده نمی‌شود.