وزارت خارجه ترور کارمند سفارت ایران در پیشاور را محکوم کرد

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ترور عبدالحسن جعفری‌،کارمند محلی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در پیشاور را رویکردی تروریستی و غیرانسانی خواند و آن را به شدت محکوم کرد. جعفری صبح روز پنجشنبه در پیشاور پاکستان به دست مهاجمان ناشناس به شهادت رسید. به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به ضرورت شناسایی عاملان این جنایت از سوی مقامات محلی استان سرحد و مجازات تروریست‌ها، بر ضرورت حفاظت هرچه بیشتر از اماکن و افراد مرتبط با مراکز دیپلماتیک در چارچوب کنوانسیون‌های بین‌المللی تاکید کرد. وی همچنین خواستار اتخاذ تدابیر جدی برای انجام مسوولیت‌های مربوطه شد. به گزارش آسوشیتدپرس‌، افراد مسلح صبح روز پنجشنبه یکی از کارمندان محلی کنسولگری ایران در پیشاور پاکستان را در شمال غربی این شهر به شهادت رساندند. وی در حالی که ازمنزل عازم محل کارش بود، توسط دو راکب موتورسیکلت هدف گلوله قرارگرفت که پس ازانتقال به بیمارستان به شهادت رسید.عبدالحسن جعفری از کارمندان قدیمی بخش روابط عمومی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در پیشاور و دارای سوابق فرهنگی گسترده بوده است و بسیاری از شخصیت‌های دانشگاهی و علمی و رسانه‌ای ایالت سرحد او را همواره به عنوان فردی با حسن رفتار می‌شناخته‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام این خبر افزود: هنوز هیچ گروهی مسوولیت این حمله را برعهد نگرفته است.

محمد کمال، یکی از مقامات پلیس پاکستان در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفت‌: مهاجمان مسلح عبدالحسن جعفری، مدیر روابط عمومی کنسولگری ایران را نزدیک خانه‌اش در بخش مرکزی پیشاور به رگبار بستند. این افراد مسلح پس از شلیک به او متواری شدند. به گزارش واحد مرکزی خبر‌، عباسعلی عبدالهی‌، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور شهادت کارمند محلی این کنسولگری را به دست افراد ناشناس‌، توطئه دشمنان ایران و پاکستان با هدف تیره ساختن روابط دو کشور دانست. عبدالهی گفت: با مقامات ایالت سرحد برای پیگیری حمله تروریستی به کارمند محلی کنسولگری تماس گرفته شده و مقامات محلی با محکوم کردن این اقدام تروریست‌ها اعلام کردند که تحقیقات خود در این زمینه آغاز خواهند کرد.

امیر حیدر خان هوتی سروزیر ایالت سرحد پاکستان نیز با محکوم کردن ترور سید ابوالحسن جعفری گفت:به تمام بخش‌های پلیس و امنیتی دستور داده شده است که هرچه سریع تر تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کنند.

هم‌چنین به گزارش خبرگزاری شینهوا، آصف علی زرداری، رییس جمهوری پاکستان و سید یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر این کشور روز پنجشنبه حمله به کارمند محلی کنسول‌گری ایران را قویا محکوم کردند و آن را تلاشی جهت آسیب‌زدن به روابط ایران و پاکستان خواندند. گیلانی و زرداری در دو پیام جداگانه این واقعه را محکوم کردند و از مقامات محلی خواستند درباره این حادثه تحقیق کنند تا مجرامان واقعی دستگیر شوند. این دو مقام عالی رتبه پاکستانی تاکید کردند که روابط بین پاکستان و ایران بسیار محکم است و ریشه عمیقی دارد و چنین اقداماتی نمی‌تواند روی آن تاثیر بگذارد. سال گذشته نیز افراد مسلح ناشناس،حشمت ا... عطارزاده رایزن اقتصادی کشورمان در شهر پیشاور را ربودند و تاکنون وی آزاد نشده است.