اوباما: پیشنهاد آژانس به ایران منصفانه است

رییس جمهور آمریکا: اوضاع داخلی ایران باعث پیچیده‌تر شدن تلاش‌ها برای رسیدن به توافق درباره مساله سوخت اتمی شده است دنیای اقتصاد- باراک اوباما ،رییس جمهور آمریکا در شرایطی که ایران دوهفته پیش پاسخ خود را درباره پیش نویس قرارداد سوخت هسته‌ای برای رآکتور تهران به آژانس ارائه کرد، تاخیر تهران در ارائه پاسخ دلخواه و مورد نظر واشنگتن را درباره این پیشنهاد تفسیر و برای این تاخیر دلیل آورد. اوباما این تاخیر را به مسائل داخلی ایران ربط داده است. اگرچه تاکنون محتوای پاسخ ایران به پیشنهاد آژانس منتشر نشده است، اما مقامات تهران در اظهارات خود اعلام کرده‌اند که ایران خواهان خرید سوخت هسته‌ای است. افزون بر این، خواهان ارائه گام به گام اورانیوم با غنای کم و دریافت اورانیوم با غنای بالا است. این در حالی است که مقامات آمریکا از تهران خواسته اند تا پیشنهاد یاد شده را بدون هیچ تغییری بپذیرد. به موجب این پیشنهاد ایران باید ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم ۵/۳‌درصدی خود را به روسیه ارسال کند و پس از فرآوری این اورانیوم تا مقیاس ۲۰درصد در روسیه و تبدیل آن به میله‌های سوخت هسته‌ای در فرانسه، میله‌های سوختی یاد شده را دریافت کند.تازه‌ترین اظهارات اوباما درباره موضوع هسته‌ای ایران در شرایطی عنوان شده است که مقامات آمریکا طی چند روز گذشته اظهارات متناقضی را در این باره بیان کرده‌اند. روز یکشنبه نماینده آمریکا در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، گفته بود که آمریکا مایل است به ایران وقت بیشتری برای تصمیم‌گیری در مورد طرح پیشنهادی آژانس اتمی دهد. اما سخنگوی کاخ سفید در روز دوشنبه از تهران خواست هر چه سریع‌تر به پیشنهاد آژانس پاسخ دهد، در غیراین‌صورت تهران با تحریم‌های جدیدتر روبه‌رو خواهد شد. به گزارش بی.بی.سی، اوباما گفته است: اوضاع داخلی ایران باعث پیچیده تر شدن تلاش‌ها برای رسیدن به توافق میان ایران و قدرت‌های جهان بر سر مساله سوخت اتمی شده است.رییس‌جمهور آمریکا در مصاحبه ای با خبرگزاری رویترز گفت: آمریکا، بریتانیا، روسیه، فرانسه، چین و آلمان پیشنهاد «منصفانه‌ای» به ایران داده‌اند که به این کشور اجازه می‌دهد یک برنامه مشروع غیرنظامی اتمی داشته باشد و همزمان سوءظن‌ها در مورد تلاش این کشور برای ساختن سلاح‌های اتمی را فرونشاند. ایران می‌گوید برنامه اتمی‌اش صلح آمیز است.

رییس‌جمهور آمریکا گفت که کشورش در چند ماه اخیر پیشرفت بیشتری به‌سوی عدم اشاعه سلاح‌های اتمی در جهان در مقایسه با چندین سال گذشته داشته است.به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، وی در این مصاحبه که در کاخ‌سفید انجام شد، درباره ایران گفت: «اما وقت خواهد برد و بخشی از چالش موجود که با آن روبه‌رو هستیم، این است که به‌نظر نمی‌رسد کره‌شمالی و ایران از نظر سیاسی آنقدر وضع ثابتی داشته باشند که بتوانند در مورد این مسائل تصمیم‌های سریع بگیرند.» براساس پیشنهادی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنظیم کرده ایران باید حدود ۷۵‌درصد از ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با غلظت پایین خود را برای غنی سازی بیشتر تا پایان سال میلادی جاری به روسیه بفرستد تا بعداز غنی‌سازی بیشتر این ماده برای تولید میله‌های سوختی برای یک رآکتور تحقیقاتی در تهران به فرانسه منتقل شود.ایران در روز اول اکتبر (۹مهرماه) در گفت‌وگوهایی با قدرت‌های جهان در شهر ژنو سوئیس به طور اصولی با این طرح موافقت کرد، اما بعدا با جزئیات آن مخالفت کرد. ایران می‌گوید نگران است سوختی که به خارج فرستاده شده هرگز به کشور بازگردانده نشود.

اوباما گفته است: تاکنون آن نوع پاسخ مثبتی را که از ایران می‌خواهیم، دریافت نکرده‌ایم.

همزمان گلین دیویس، نماینده آمریکا در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، گفته است که آمریکا مایل است به ایران وقت بیشتری برای تصمیم گیری در مورد طرح پیشنهادی آژانس اتمی دهد.این در حالی است که محمد البرادعی مدیرکل آژانس روز یکشنبه در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی اعلام کرده بود که برای نجات طرح معامله هسته‌ای خود با ایران پیشنهاد تازه‌ای ارائه کرده است.به گفته البرادعی، برای رفع بی اعتمادی ایران، تهران می‌تواند اورانیوم غنی شده خود را نخست به یک کشور ثالث مانند ترکیه بفرستد، تا در قرنطینه آژانس قرار گیرد. بعد در مقابل سوخت هسته‌ای مورد نیاز برای رآکتور تحقیقاتی تهران که توسط فرانسه و روسیه تهیه شده به ایران تحویل داده خواهد شد.

براساس این گزارش، مقام‌های ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته اند که مقام‌های ایران و ترکیه در حاشیه نشست اقتصادی سازمان کنفرانس اسلامی، در مورد این پیشنهاد گفت‌وگو کرده اند، اما جزئیات آن را فاش نکردند.

گلین دیویس همچنین گفته است: ما می‌خواهیم به ایران کمی فضا بدهیم تا روی این طرح کار کند. این برای آنها مساله‌ای دشوار است، که البته کاملا آشکار است و ما به یک پاسخ مثبت و زودهنگام از سوی ایران امیدواریم.اظهارات گلین در حالی مطرح شده است که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده ایران در مذاکرات مربوط به برنامه اتمی، روز یکشنبه گفته بود: ایران خواهان رسیدن به توافق «در حداقل وقت ممکن است». او تاکید کرده بود که ایران همچنان آماده ادامه مباحثات در مورد بسته پیشنهادی خود به قدرت‌های جهان است.پیشتر، اما هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا از ایران خواسته بود که طرح پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیرد. او تاکید کرده بود که اگر رهبران ایران «از عمل به تعهدات خود بازمانند» عواقبی خواهد داشت.دو روز پیش، کاخ سفید نیز بر این موضع‌گیری مهر تایید زد. رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید دوشنبه گفت: اگر ایران در برداشتن گام‌هایی که می‌تواند برای نشان دادن مسوولیت خود در برابر جهان بردارد ناکام بماند، در آن صورت تحریم ممکن است ضروری باشد.

سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی متناقض با اظهارات نماینده آمریکا در آژانس که گفته است ایران وقت بیشتری برای در نظر گرفتن طرح پیشنهادی آژانس دارد، از تهران خواست هر چه سریع‌تر به پیشنهاد آژانس پاسخ دهد، در غیر این صورت تهران با تحریم‌های جدیدتر روبه‌رو خواهد شد. به گزارش ایسنا، گیبز گفت: اتفاقات چند روز آینده و چند روز گذشته بسیار مهم هستند و ایران باید هنگام تصمیم‌گیری درباره گام بعدی‌اش آنها را در نظر بگیرد. آنها باید به طور کلی با توافقنامه‌های قبلی‌شان در زمینه رآکتور تحقیقاتی موافقت کنند و من فکر می‌کنم جهان در حال تماشای آنها است و منتظر است تصمیم نهایی آنها را در این زمینه دریافت کند. گیبز در پاسخ به این سوال که پس از اتخاذ این تصمیم با ایران چگونه رفتار خواهد شد، گفت: من مایلم به آنچه که دیمیتری مدودف (رییس جمهور روسیه) به تازگی گفت، اشاره کنم و آن این است که اگر ایران گام‌هایی را برای نشان دادن مسوولیت‌پذیری خود اتخاذ نکند تحریم‌ها الزامی خواهد شد. یان کلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت که آمریکا یک «ضرب‌الاجل رسمی» برای پاسخگویی ایران تعیین نکرده است، اما هشدار اخیر هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا را مبنی بر اینکه «صبر ما بی‌انتها نیست» تکرار کرد.

کلی در جمع خبرنگاران گفت: ما امیدواریم ایران انتخاب درست را انجام دهد و این پیشنهاد را بپذیرد. اگر ایران در نهایت تصمیم بگیرد که از این فرصت استفاده نکند، ما درباره گام‌های بعدی (با سایر کشورها) مشورت خواهیم کرد.

ارسال اورانیوم ایران به ترکیه

روزنامه ترکیه‌ای «ملیت» سه‌شنبه‌ خبرداد که نمایندگان ترکیه و ایران مذاکراتی را درباره مساله تکمیل غنی‌سازی اورانیوم ایران در خاک ترکیه انجام داده‌اند و تهران می‌تواند با پیشنهاد «محمد البرادعی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کند. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری ریانووستی، روزنامه ملیت نوشته است که طبق این برنامه، ایران از ذخایر کلی اورانیوم خود که یک‌هزار و ۲۰۰ کیلوگرم ارزیابی می‌شود، ۹۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین را برای تکمیل غنی‌سازی به ترکیه می‌فرستد. از ترکیه ماده خام به فرانسه می‌رسد که در آنجا میله‌های سوخت برای نیروگاه اتمی تولید خواهند شد. سپس آنها به طرف ترکیه بازگردانده می‌شوند و پس از آن به ایران فروخته خواهند شد.