احمدی‌نژاد عازم ترکیه شد

احمدی‌نژاد روز گذشته در راس یک هیات بلند پایه به منظور شرکت در اجلاس کمیته دائمی اقتصادی و تجاری سازمان کنفرانس اسلامی تهران را به مقصد ترکیه ترک کرد. به گزارش (ایسنا)، رییس‌جمهور پیش از ترک تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره سفر خود به ترکیه گفت: امروز بحران اقتصادی در جهان فراگیر شده و مشکلات فراوانی در برابر انسان‌ها قرار گرفته است و معلوم شده که نظام سرمایه‌داری اشکالات فراوانی دارد که با ادامه وضع موجود برطرف شدنی نیست و از طرفی نیز ادامه وضع موجود نیز امکان ندارد. نمی‌توان مشکلات اقتصادی جهان را با مدل نظام سرمایه‌داری برطرف کرد و باید مشکلات را در قالب سازمان‌های منسجم بررسی و راه‌های برون‌رفت را پیدا کنیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های اقتصادی و تجاری میان کشورهای اسلامی گفت: کشورهای اسلامی می‌توانند با همکاری‌های تجاری و اقتصادی با همدیگر زودتر مشکلات خود را برطرف کنند. با اینکه کمیته اقتصادی تجاری و اقتصادی سازمان کنفرانس اسلامی ۲۵‌سال است که تشکیل شده، اما ارتباطات اقتصادی میان کشورهای اسلامی ضعیف است؛ در حالی که این کشورها از قدرت اقتصادی بالایی برخوردارند و فرصت‌های فراوانی را پیش‌رو دارند. منابع عظیم، نیروی انسانی فراوان و علما و دانشمندان در کشورهای اسلامی فراوانند و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد؛ به خصوص که فرهنگ و اندیشه اسلام ناب می‌تواند پایه سعادتمندی و ترقی انسان‌ها باشد.

احمدی‌نژاد در ادامه گفت: ما تجربه خوبی بین ایران و ترکیه در مبادله تجاری براساس پول رایج دو کشور داشته‌ایم و این می‌تواند بین کشورهای اسلامی نیز رایج شود و یک سبد ارزی تعریف کنیم تا از ارز کشورهای قدرتمند و استکباری استفاده نکنیم که پول به جیب آنها نرود. کارهایی از قبیل تقویت بانک توسعه اسلامی و نیز تدوین مبانی نظری اقتصاد اسلامی نیز از کارهایی است که می‌توان میان کشورهای اسلامی مطرح کرد. احمدی‌نژاد گفت: بحث‌های خوبی در این سفر مطرح خواهد شد و ایران همچنان که وزیر اقتصاد پیشنهادات خوبی ارائه کرده است، پیشنهادات خوبی را ارائه خواهد داد. احمدی‌نژاد در پایان گفت: در حاشیه این اجلاس ملاقات‌هایی با مسوولان کشورهای دیگر خواهیم داشت.