نگاه سوم - با برپایی مراسمی برگزیدگان سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «رشد» معرفی شدند.

در این مراسم که شامگاه ۱۶‌آبان ماه با حضور جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن‌پور سرپرست آموزش و پرورش برگزار شد. جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی براهمیت برگزاری جشنواره فیلم رشد تاکید کرد و گفت: فیلم آموزشی فرصتی است تا همه افراد از دانش آن استفاده کنند. اولین ویژگی فیلم آموزشی این است که فرصتی برای تبادل آموزشی فراهم می‌کند و فیلم آموزشی می‌تواند محلی در مسیر عدالت در حوزه فراگیری علم و دانش باشد. وی بر رشد فیلم‌های آموزشی تاکید کرد و ادامه داد: فیلم آموزشی باید ساختاری متفاوت از فیلم مستند داشته باشد و باید تبدیل به یک ابزار کمک آموزشی شود. ما هم از تولید فیلم‌های آموزشی حمایت می‌کنیم و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بخش بزرگی از تولیدات خود را به تولید این آثار اختصاص می‌دهد. وزارت آموزش و پرورش هم اگر سوژه‌ای در این زمینه دارد، می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

آغاز جشنواره فیلم کوتاه تهران از ۲۰ آبان

نگاه سوم - در آستانه برگزاری بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران صبح امروز یکشنبه ۱۷ آبان‌ماه نشست خبری این جشنواره با حضور ناصر باکیده ـ مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ـ برگزار شد.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در عین‌حال به مساله عدم اکران عمومی فیلم‌های کوتاه پرداخت و عنوان کرد: آن‌چه در این روزها همواره فیلم کوتاه را مورد اذیت قرار می‌دهد، عدم اکران این آثار است. با توجه به اشتیاق فیلم‌سازان کوتاه برگزاری جشنواره‌ها اهمیت به‌سزایی دارد و در این راستا ما سعی کرده‌ایم که جشنواره‌های خود را به روشی نوین‌تر برگزار کنیم. لذا سه جشنواره منطقه‌ای را به منظور ایجاد فرصت‌های عادلانه طراحی کرده‌ایم و سالانه شاهد برپایی آن می‌باشیم. باکیده در ادامه با بیان این‌که تعداد آثار ارسالی به جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان بسیار بالاست، این تعداد را یک پتانسیل و نوعی برکت دانست. مدیرعامل انجمن سینمای جوانان درباره احتمال حضور میهمانان خارجی هم اظهار کرد: اکنون برخی از میهمانان ما به تهران رسیده‌اند. طی سال‌های گذشته نیز توجه ما به حضور موثر مهمانان جلب شده است، لذا برای ما تاثیربخشی این‌ میهمانان اهمیت دارد و نه تعداد آن‌ها. باکیده‌ همچنین بخش بین‌الملل را یکی از نقاط قوت جشنواره فیلم کوتاه تهران برشمرد وگفت: درحال حاضر همان‌طور که سینمای بلند ما با مشکل اکران مواجه است، سینمای کوتاه هم مشکل اکران دارد و این معضل چندین برابر سینمای داستانی بلندی است. لذا بنده از تلویزیون درخواست دارم که توجه بیشتری به این آثار داشته باشد و فیلم‌سازان ما را که به نوعی از مالیات‌دهندگان رسانه ملی به شمار می‌روند، مورد توجه قرار بدهد.