آتش‌سوزی در بازار تبریز

مرکز تجارت و پوشاک بازار «ایکی قاپیلار» تبریز چهارشنبه گذشته ساعت هفده و ده دقیقه عصر دچار حریق شد و پس از حدود شش ساعت و نیم خاموش شد. در این آتش‌سوزی بیش از ۱۲۰ مغازه در آتش‌ سوخت. به گزارش شبکه خبر، مدیرعـامـل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تبـریـز با اعلام این خبر و اشاره به اینکه همه ۱۴ ایستگاه آتش‌نشانی این شهر و۱۵۰ نفر عوامل این سازمان درگیر مهار آتش بودند، افزود، این آتش پس از ۶ و نیم ساعت با تلاش نیروهای امدادی و آتش‌نشانی مهار شد.

کاردوست علت این آتش‌سوزی را روشن شدن علاءالدین نفتی در یکی از مغازه‌ها اعلام کرد و افزود: بررسی‌های بیشتر در این زمینه ادامه دارد. همچنین دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه آذربایجان شرقی گفت: بازار «ایکی قاپیلار» تبریز که در عصر چهارشنبه گرفتار آتش‌سوزی شده بود، خوشبختانه تلفات جانی نداشته است.

خلیل ساعی در گفت‌وگو با «فارس» در تبریز افزود: آتش‌سوزی که از حدود ساعت ۱۰/۱۷ آغاز شده بود به بازار «ایکی قاپیلار»خسارات زیادی وارد کرد.

همچنین در پی آتش‌سوزی بازار تبریز، مدیرکل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد: در بازدیدی که رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تیم کارشناسی ارزیابی از بازار تبریز پس از آتش‌سوزی انجام دادند، این سازمان تعهد کرد مرمت معابر بخش‌های سوخته شده را بلافاصله در دستور کار قرار دهد.

حسن محسنی افزود: آتش‌سوزی روز چهارشنبه حدود ساعت شش بعدازظهر از منطقه دودری‌ها به دلیل برگشتن یک چراغ والر به روی زمین در یکی از مغازه‌ها شروع شده است و پس از آن از سرای کفاشان به طرف بازار پوشاک کشیده شده است که در این میان حدود ۱۲۰ مغازه خسارت دیده‌اند و پس از شش تا هفت ساعت آتش‌سوزی مهار شده است.

او ادامه داد: با ارزیابی خسارت‌ها، شهرداری و هیات امنای بازار تبریز نیز تعهد کردند که بخش‌های دیگر را مورد بازسازی قرار دهند، خود مغازه‌ها را نیز مالکان آنها مرمت و بازسازی می‌کنند.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد شدت آتش‌سوزی مانند آتش‌سوزی اخیر بازار تهران در سرای حاج حسن که حدود ۷۰ تا ۹۰درصد تخریب به همراه داشت به آن‌صورت تخریبی نبوده است؛ چون در بازار تبریز مرمت‌ها به صورت اصولی و خوب انجام شده‌اند؛ اما به دلیل این‌که بافت تاریخی نیز در آن قرار داشته است خسارت‌هایی دیده است و کاملا قابل بازسازی است.