علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از نحوه انتخاب همکاران رییس‌جمهور گفت: در حال حاضر اعضای هیات‌دولت یا از دانشگاه علم و صنعت یا از همکاران سابق رییس‌جمهور در شهرداری و استانداری اردبیل هستند که این روش حکومت‌داری نیست، بلکه حکومت موفق آن است که نخبه‌ها را یافته و از آنان استفاده کند؛ به همین دلیل مرجعی باید باشد تا این نخبگان را شکار کند. به گزارش ایلنا، مطهری که در اولین مجمع عمومی جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی سخنرانی می‌کرد، با اشاره به اصل ۲۶ قانون اساسی زمینه توسعه احزاب در کشور را فراهم دانست و گفت: ما باید در ابتدا بررسی کنیم که آیا حزب صرفا برای کسب قدرت است یا خیر؛ پاسخ این است که حزب برای کسب قدرت تاسیس می‌شود، اما بین قدرت‌طلبی و قدرت‌پرستی فرق است. وی اظهار داشت: هر شخص باید قدرت‌طلب باشد و اگر به دنبال قدرت‌طلبی نباشد، یک نقصی دارد.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: آنچه مذموم است قدرت‌پرستی است که انسان از هر وسیله‌ای برای رسیدن به مقام استفاده کند و اگر دید شخص صالح‌تری از او وجود دارد کنار نکشیده و اصرار بر اینکه خود باید به این مقام برسد.

مطهری با تاکید بر تفکیک قدرت‌پرستی و قدرت‌طلبی خاطرنشان کرد: اینکه شخصی برای ریاست‌جمهوری اقدام کند، بد نیست و باید دید او قدرت را برای اجرای عدالت و توسعه پیشرفت می‌خواهد یا اینکه از آن به نفع خود می‌خواهد استفاده کند.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: اگر کسی بگوید من ذاتا از قدرت بدم می‌آید؛ یا دروغ می‌گوید یا مشکل روانی دارد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه یک حزب باید از پشتوانه علمی برخوردار باشد، گفت: فعالیت حزبی برای اینکه صرفا به قدرت برسیم، در حالی که از پشتوانه علمی برخوردار نباشیم، کار خطرناکی است و مشخص نیست که از کجا سر در بیاورد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه ما دموکراسی غربی و مطلق را قبول نداریم، اظهار داشت: به تعبیر شهید مطهری به کار بردن لفظ دموکراسی غربی، یا مطلق اکراه دارد. دموکراسی غربی یعنی اینکه ما به ناکجا آباد می‌رویم، یک روز مردم می‌خواهند شرب‌خمر کنند، ما این اجازه را به آنان می‌دهیم. روز بعد آنان از این کار صرف نظر می‌کنند، ما شرب‌خمر را ممنوع می‌کنیم. یک روز مردم از هم‌جنس‌بازی خوششان می‌آید، روز بعد به دلیل اکراه آنان این کار را ممنوع می‌کنیم‏، اما ما می‌گویم صراط مستقیمی داریم که باید در این مسیر گام برداریم و دموکراسی در جایی است که ما انتخاب مجری کنیم.

وی دومین اثر مثبت حزب را مهار قدرت عنوان کرد و ادامه داد: وقتی یک حکومت و دولتی حس کند، احزاب مانند دیده‌بان بر کار او نظارت دارند مراقبت بیشتری می‌کنند تا زمانی که احساس کنند کسی کاری به اعمال او ندارد. رصد کردن اعمال دولت می‌تواند به مهار قدرت منجر شود.

وی با تاکید بر اینکه انتقاد در یک جامعه امری لازم و ضروری است، خاطرنشان کرد: امام علی خطاب به مردم می‌گوید شما وظیفه دارید که مرا نصیحت کنید و اساسا وظیفه دارید که به من هم در خفا و هم آشکارا انتقاد کنید، زمانی که معصوم چنین سخنی می‌گوید ما نباید به دنبال بت‌سازی باشیم.

وی به جلسه اخیر نخبگان با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در آن جلسه دانشجویی در مقابل رهبری ایستاد و انتقاد کرد. شاهد بودیم که رهبری نیز از این کار استقبال کردند، البته بین حکم شرعی و نظرات سیاسی فرق است،‌ ولی فقیه زمانی که حکم شرعی صادر می‌کند همه باید تابع باشیم. مطهری ادامه داد: مثلا رهبری مایل است که الف در انتخابات انتخاب شود، ولی ما می‌گوییم که ب مناسب‌تر است، اصل انتخابات این است که هر کس نظر خود را ارائه دهد.

فرزند شهید مطهری در ادامه با بیان اینکه گاهی برداشت نادرست از اصل ولایت فقیه مانع انجام درست وظایف احزاب در کشور ما می‌شود، اظهار داشت: گاهی برخی احزاب و گروه‌ها نگاهی به ولایت فقیه دارند که اساسا تشکیل حزب را بی‌معنا می‌کند، اگر برداشت ما از ولایت فقیه این باشد که هر کاری می‌خواهیم انجام دهیم باید اجازه بگیریم، دیگر تاسیس حزب معنا ندارد.

وی به استیضاح علی کردان در مجلس هشتم اشاره کرد و گفت: زمانی که موضوع استیضاح وزیر کشور وقت مطرح شد، برخی گفتند آیا از آقا این موضوع را سوال کرده‌اید؛ در حالی که استیضاح از وظایف نمایندگی است. اینگونه نیست که هر روز صبح به نزد ولی‌فقیه رفته و اخبار را از ایشان جویا شویم. این چاپلوسی و تملق است. ما در استیضاح کردان با برخی از نمایندگان درگیری داشتیم، ولی بعد از اینکه این کار را انجام دادیم، رهبری نیز با این موضوع مشکلی نداشتند.