پیام تسلیت خاتمی برای درگذشت استاد صبحدل

ایلنا - رییس دولت اصلاحات در پیامی به مناسبت درگذشت استاد حسین صبحدل که آوای دلنواز و روح‌بخشش تا همیشه به یادگار مانده است، او را هنرمندی وارسته و دل‌آگاه خواند که اذان او موجب لرزیدن دل‌های پاک و متجلی شدن زیبایی‌ها در جان‌های بیدار است.

در بخشی از این پیام آمده است: نوای دلنواز اذان، فرمان رهیدن از خاک و روزمرگی و زمین‌گیر شدن و اذن ورود به وادی بی انتهای قرب حضرت حق است و خوشا به حال آنانکه به چنین والایی برسند.

بانگ روح‌بخش اذان هنرمند وارسته و دل‌آگاه و مناجات «استاد صبحدل» که برخاسته از متن جانی واصل و پاک بود، چه دل‌های پاکیزه‌ای را که لرزاند (و می‌لرزاند) و چه زیبایی‌ها را که در جان‌های بیدار متجلی کرد (و می‌کند)؛ و اینک آن عزیز در جوار رحمت حضرت حق آرمیده است و پاداش نیکی و پاکی خود را از خزانه لطف الهی دریافت کرده است.

«ماموریت: غیر ممکن» در کتاب رکوردهای جهان

مدیران استودیو پاینوود با نمایش فیلم سینمایی «ماموریت: غیر ممکن» روی پرده‌ای ۷۳ متری نام خود را در کتاب رکوردهای جهان ثبت می‌کنند. دیلی تلگراف اعلام کرد تا پیش از این رکورد نمایش فیلم روی بزرگترین پرده‌های جهان در اختیار دو کشور نروژ و ژاپن بود؛ سال ۱۹۹۶ فیلم سینمایی «روز استقلال» در اسلو روی پرده‌ای ۴۰ متری اکران شد و «اسپید ریسر» هم سال ۲۰۰۸ در توکیو روی پرده ۳۷ متری به نمایش درآمد، اما پاینوود امیدوار است این رکورد را روز شنبه آینده با نمایش فیلم سال ۱۹۹۶ برایان دی پالما با بازی تام کروز، جان وویت و امانوئل بئار به نام خود ثبت کند. «ماموریت غیرممکن» که بخش‌هایی از آن در مقر استودیو پاینوود فیلمبرداری شد، روی پرده‌ای بسیار بزرگ به ابعاد ۷۳ متر عرض و ۱۸ متر عرض به نمایش درخواهد آمد.

بزرگداشت «امبرتو اکو» در موزه لوور

موزه لوور برای بزرگداشت امبرتو اکو نویسنده نامدار، چند نشست با حضور وی ‏برگزار می‌کند.‏ از روز دوم نوامبر تا ۱۳ دسامبر ۲۰۰۹ در موزه لوور پاریس چند نشست ‏برای بزرگداشت امبرتو اکو نویسنده ایتالیایی‌تبار برگزار می‌شود.

امبرتو اکو در این نشست‌ها شرکت و در ‏مورد آثار خود و ایتالیای دهه ۶۰ میلادی صحبت می‌کند. مسوولان این برنامه نام آن را «سرگیجه فهرست» ‏گذاشته‌اند.‏

حذف بازبینی مجدد آثار ایرانی در شبکه خانگی

«سعید رجبی فروتن»، مدیرکل جدید همکاری‌های سمعی و بصری و شبکه نمایش خانگی گفت: قصد داریم با ارائه طرحی به معاونت سینمایی از بازبینی مجدد آثار سینمایی ایرانی در شبکه نمایش خانگی به حسب مورد جلوگیری شود.وی با اشاره به برنامه‌های متعدد خود در این اداره کل ادامه داد: یک سری برنامه‌هایی را به عنوان اولویت کاری خود در دست دارم؛ از قبیل سامانه کنترل کیفی محصولات. چرا که حیف است آثاری که در اداره کل تهیه و تولید می‌شود به نحو مطلوبی به دست مردم نرسد. رجبی فروتن با تاکید بر این نکته که باید همپای با شبکه‌های غربی به تولید آثار مطلوب پرداخت، خاطرنشان ساخت: خیلی بد است که شبکه‌های غربی تازه‌ترین محصولات را در قالب DVD عرضه می‌کنند، اما ما هنوز درگیر فرمت VCD هستیم و برای اصلاح این موضوع یک فرصت محدودی را در اختیار موسسات تولیدی CD‌ و DVD‌ قرار دادیم تا از این پس بتوانند در یک فاصله زمانی محصولات خود را در قالب DVD‌ عرضه کنند.