بلاتکلیفی مجلس درباره لایحه یارانه‌ها

عکس: فارس

ابوترابی فرد در جلسه علنی دیروز مجلس: به درخواست دولت استرداد لایحه را بررسی نمی‌کنیم

دنیای‌اقتصاد- مجلس دیروز را در بلاتکلیفی کامل نسبت به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها پشت سر گذاشت. در نشست دیروز مجلس که به‌دلیل سفر لاریجانی به عراق، به ریاست محمدحسن ابوترابی‌فرد برگزار شد، نمایندگان تنها ۲۵ دقیقه به شور پیرامون این لایحه پرداختند که آن هم به تصویب هیچ بند یا جزئی از لایحه نینجامید. نشست دیروز مجلس در حالی آغاز شد که شب قبل از آن، شایعاتی پیرامون برگزاری جلسه‌ای خصوصی میان روسای قوای مجریه و مقننه شنیده می‌شد و نمایندگان در تب‌وتاب مطرح‌شدن یا مطرح‌نشدن درخواست استرداد لایحه یارانه‌ها در صحن علنی مجلس بودند. در این حال ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه را بر عهده داشت، پس از نطقی طولانی که درباره روز ملی استکبار جهانی ایراد کرد، به نمایندگان خبر داد: «دولت پیشنهاد کرده است فعلا درخواست استرداد لایحه در مجلس بررسی نشود.»

نطق نیم‌ساعته نایب‌رییس مجلس شامل توضیحات مبسوطی در مورد روند تصویب لایحه یارانه‌ها در مجلس نیز بود. موضوعی که در پایان سخنرانی او، با انتقاد ستار هدایتخواه، نماینده مردم بویراحمد و دنا همراه شد. هدایتخواه با اشاره به ماده ۱۰۷ آیین‌نامه داخلی مجلس که حداکثر زمان نطق رییس جلسه را ۱۵ دقیقه می‌داند، خواستار پایبندی ابوترابی‌فرد به آیین‌نامه شد. ابوترابی‌فرد هم اگرچه این تذکر را وارد دانست، اما در اداره ادامه جلسه نیز تلاش چندانی برای تقسیم صحیح زمان‌ها نکرد؛ آن‌چنان که به‌عنوان مثال هادی قوامی، در زمان مطرح کردن یک پیشنهاد در مورد لایحه یارانه‌ها تقریبا دوبرابر زمان معمول نطق کرد.

بدین‌ترتیب به‌نظر می‌رسید که هیات‌رییسه مجلس به دنبال آن بود که جلسه دیروز را به‌هرشکلی که شده، بدون تصویب ماده‌ای از لایحه یارانه‌ها بگذراند تا بتواند در جلسه یکشنبه آینده، تصمیم نهایی را در مورد این لایحه بگیرد. اتفاقی که در نهایت هم رخ داد و مجلس به‌دلیل نطق‌های میان‌دستور و تذکرات طولانی نمایندگان، تنها ۲۵ دقیقه درباره لایحه بحث کرد و در ساعت ۱۰ و ۱۵ صبح نیز جلسه علنی برای حضور نمایندگان در تظاهرات ۱۳ آبان تعطیل شد.

ابوترابی: از همه ظرفیت تعاملی استفاده کردیم

محمدحسن ابوترابی‌فرد در سخنان دیروز خود درباره موضوع اختلافی دولت و مجلس در لایحه یارانه‌ها توضیحاتی داد. او گفت: اصل ۵۲ قانون اساسی تاکید می‌کند که کلیه‌ دریافت‌های دولت در حساب‌های خزانه‌داری متمرکز می‌شود و همه‌ پرداخت‌ها در حدود اعتبارات مصوب به موجب قانون انجام می‌گیرد.

نایب‌رییس مجلس به نشست‌های مشترک دولت و مجلس برای حل نقاط اختلاف در هفته‌های گذشته اشاره کرد و افزود: با توجه به چارچوب‌های قانونی نتیجه مذاکراتی که انجام شد این بود که اولا منابع درآمدی و مصارف لایحه یارانه‌ها به صورت شفاف در قانون برنامه پنجم -که الان در دست تدوین است- دیده شود و به صورت برجسته در این قانون لحاظ شود. در نتیجه مجلس در طول حرکت خود در بودجه‌ سالانه، قانون برنامه را در کنار لایحه‌ هدفمندسازی مورد توجه قرار دهد.

وی تاکید کرد: همچنین قرار بود ما جداول بودجه را که در لایحه پیش‌بینی شده بود، حذف کنیم که این کار هم انجام شد و مجلس از همه ظرفیت خود برای این تعامل استفاده کرد.

نایب رییس مجلس ادامه داد: در حال حاضر دولت پیشنهاد کرده که درخواست استرداد لایحه را مطرح نکنیم؛ لذا امروز پیشنهاد استرداد لایحه‌ هدفمندسازی در دستور کار ما نیست و امیدواریم این مسیر با همکاری و تعامل طی شود و راه موفقیت ملت ایران هموار شود.

ابوترابی‌فرد همچنین درباره پیشنهاد تشکیل صندوقی مانند حساب ذخیره ارزی که احمدی‌نژاد روز دوشنبه در مجلس به آن اشاره کرده بود، گفت: برای برداشت حتی یک دلار از حساب ذخیره، مصوبه مجلس لازم است و بدون مصوبه‌ مجلس، هیات امنا حق برداشت از حساب ذخیره را هم ندارد؛ بنابراین، این پیشنهاد هم تامین‌کننده نظر دولت نخواهد بود. ابوترابی افزود: خارج از بودجه سالانه اختیاری به دولت نمی‌دهیم.

لایحه پس گرفته شد یا نشد؟

از آنجا که ابوترابی‌فرد در سخنانش از پس‌گرفتن درخواست استرداد لایحه یارانه‌ها سخن نگفت و تنها گفت که دولت پیشنهاد داده درخواست استرداد «فعلا مطرح نشود» بلافاصله پس از سخنان او، داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس در تذکری آیین‌نامه‌ای خطاب به نایب‌رییس مجلس گفت: اگر نامه استرداد را پس نگرفته‌اند، باید درباره آن بحث کنیم و اگر بحث استرداد مطرح نیست باید ادامه رسیدگی به لایحه در دستور کار باشد. ابوترابی در پاسخ به وی باز هم اظهار داشت: بحث استرداد فعلا منتفی است.

با این حال پس‌گرفته‌شدن درخواست استرداد لایحه نیز همچنان محل اختلاف است. از یک سو، حسین حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه به خبرگزاری فارس گفت: در پی تعاملات سه‌شنبه‌شب اعضای کمیسیون ویژه با دولت، صبح چهارشنبه نماینده دولت ضمن حضور در مجلس، درخواست استرداد لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها را پس گرفت؛ از سوی دیگر محمد مسعودپور، معاون پارلمانی نهاد ریاست‌جمهوری به ایسنا گفت: بنا شده است دو نفر از مجلس و دو نفر از دولت تا فاصله زمانی یکشنبه مذاکره داشته باشند و اگر مذاکره نتیجه نداد تنها راه باقی‌مانده قرائت نامه استرداد در روز یکشنبه است.