انتقاد آیت ا... مکارم شیرازی از پرخاشگری در مراکز دانشگاهی

آیت ا... مکارم شیرازی با انتقاد شدید از فضای پرخاشگری در بعضی مراکز علمی‌و دانشگاهی گفت: اگر نقد یا انتقادی در حوزه علمیه یا دانشگاه صورت می‌گیرد، باید مودبانه و محترمانه و به دور از فضای پرخاشگری باشد. به گزارش خبرگزاری مهر در قم، آیت ا... ناصر مکارم شیرازی قبل از ظهر دیروز در آغاز درس خارج فقه خود خطاب به طلاب و دانشجویان اظهار کرد: هم اینک فضای برخی دانشگاه‌ها فضای پرخاشگری شده است و متاسفانه برخی دانشجویان از تعالیم اسلامی ‌فاصله گرفته‌اند، ما انتظار داریم در دانشگاهی که مرکز علم و ادب است دانشجویان مودبانه و با ادب برخورد کنند و به مردم درس ادب دهند.

وی یادآور شد: اگر قرار شود امروز بعضی دانشجویان به اساتید و شخصیت‌های کشور پرخاشگری کنند به یقین آنها نمی‌توانند الگوی خوبی برای جامعه ما باشند، مردم از کسانی که در مرکز علم و ادب تحصیل می‌کنند انتظار دارند هر قدر بر علم آنها افزوده می‌شود، ادب و تواضع آنها نیز افزایش یابد تا مردم از آنها الگو بگیرند.آیت ا... مکارم تاکید کرد: ما مخالف فضای نقد و انتقاد در مراکز علمی‌و دانشگاهی نیستیم، طلبه و دانشجو باید انتقاد و ایرادات خود را بیان کند، اگر انتقاد یا نقدی صورت می‌گیرد، باید در حوزه علمیه یا دانشگاه مودبانه و محترمانه و به دور از فضای پرخاشگری باشد. وی در ادامه افزود: متاسفانه این روزها حتی برخی از جوانان در کانون خانواده ادب و احترام را کامل رعایت نمی‌کنند و رعایت احترام پدر و مادر یا برادر و خواهر را ندارند، باید احترام پیشکسوتان، استادان و بزرگان را حفظ کرد، ما نمی‌گوییم سخنی نگویید یا اینکه دهانتان را ببندید، می‌گوییم مودبانه بگویید؛ زیرا مردم از حوزه‌های علمیه و دانشگاه انتظار ادب دارند.

آیت ا... مکارم تصریح کرد: من واقعا از فضای به وجود آمده در بعضی از مراکز علمی‌و دانشگاهی رنج می‌برم، بدانید خداوند به جمعیتی رحم می‌کند که احترام دیگران را حفظ کنند. وی تاکید کرد: ما در یک کشور اسلامی‌ درس می‌خوانیم و زندگی می‌کنیم، این‌گونه رفتارها شایسته کشور ما نیست.