اتخاذ راهکارهای تازه برای تخصیص منابع هدفمند کردن یارانه‌ها

فرزین، سخنگوی طرح تحول اقتصادی ابراز امیدواری کرد مجلس و دولت با توجه به اختلاف‌نظری که درباره تشکیل صندوق و واریز درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها به وجود آمده، بتوانند درباره راهکارهای جدیدتری که قطعا این مشکلات را حل می‌کند، به توافق برسند. محمدرضا فرزین در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه مسیر بررسی هدفمند کردن یارانه‌ها به دلیل اهمیت آن در اقتصاد کشور با حساسیت و دقت فراوانی توسط دولت و مجلس طی می‌شود، اظهار کرد: خوشبختانه طی ۱۴ماهی که از تشکیل کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی در مجلس می‌گذرد، اشتراکات و تفاهمات خوبی بین دولت و مجلس شکل گرفته است.

وی افزود: مسیر بحث در صحن علنی مجلس نیز کاملا کارشناسی پیگیری شده و به دلیل اهمیت بالای آن بالاترین سطوح نظام یعنی رییس‌جمهور و رییس مجلس وارد موضوع شدند تا کار به بهترین وجه انجام شود. معاون اقتصادی وزیر اقتصاد تاکید کرد: هرچه وسواس و دقت در ابتدای کار بیشتر به کار رود، قطعا اجرا از نتایج بهتری برخودار می‌شود و خواسته دولت و مجلس که ایجاد بستر مناسب برای اقتصاد کشور و بهبود وضعیت معیشت تمام مردم ایران در نتیجه اجرای لایحه‌ است، تحقق می‌یابد.

وی با بیان اینکه در خصوص ماده ۱۳ خواسته دولت از مجلس این بود که مجلس اختیار و انعطاف لازم برای اجرای لایحه را به دولت اعطا کند، اضافه کرد: به همین دلیل آقای رییس جمهور شخصا در بررسی ماده ۱۳ در مجلس حضور پیدا کرد تا اراده دولت در اجرای لایحه را نشان دهد و در عین حال شرایط اجرای موفق آن را بیان کند.

فرزین تصریح کرد: دولت معتقد است پیشنهادی که ارائه کرده خلاف قانون اساسی نیست و شرایط اجرایی مناسب‌تری را برای اجرای موفقیت‌آمیز این طرح در کشور در قالب یک برنامه مشخص و منسجم فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه همچنان مذاکرات و تعاملات دولت و مجلس ادامه دارد و اطمینان داریم با ادامه این مذاکرات اختلاف‌نظر موجود حتما حل خواهد شد، تاکید کرد: سرانجام به تفاهم قابل قبولی خواهیم رسید؛ چراکه قصد طرفین آن است کار به گونه‌ای اجرا شود که کشور از آثار مثبت آن بهره‌مند شود.

سخنگوی طرح تحول اضافه کرد: معتقدیم پیشنهاد اولیه دولت دغدغه نمایندگان محترم را در مورد نظارت بر مخارج برآورده خواهد کرد و به همین دلیل بود که دولت این موضوع را به عنوان یک لایحه به مجلس ارائه کرد. وی تصریح کرد: با توجه به اختلاف‌نظری که درباره تشکیل صندوق و واریز درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها به وجود آمده می‌توانیم راجع ‌به راهکارهای جدیدتری که قطعا این مشکلات را حل می‌کند، به توافق برسیم و اختلاف‌نظر موجود اختلاف‌نظر زیادی نیست.

فرزین اظهار کرد: دولت اعتقاد دارد که این کار یک برنامه پنج‌ساله است و قطعاً باید افق شفاف و روشنی را به سرمایه‌گذاران و مردم از ابتدای اجرای طرح ارائه کنیم و از طرف دیگر دولت برای اینکه این کار را انجام دهد، باید از انعطاف و اختیار لازم بهره‌مند باشد تا بتواند آسیب‌هایی را که ممکن است در اجرا پدید آید، مدیریت کند.

وی تاکید کرد: به همین دلیل معتقدیم که ایجاد یک صندوق می‌تواند این مشکل دولت را حل کند. معاون وزیر اقتصاد اضافه کرد: هنوز کارگروه تحول اقتصادی مصوبه‌ای در مورد رقم دقیق پرداختی نداشته است و قطعا پس از اینکه قانون نهایی و به دولت ابلاغ شد، در کارگروه در این خصوص تصمیم‌گیری و اعلام می‌شود.