مسوول سیاسی سفارت ایران در عشق‌آباد از بیست و ششمین اجلاس گروه کاری تدوین رژیم حقوقی دریای‌خزر با حضور هیات‌های رسمی کشورهای ساحلی این دریا در عشق آباد خبر داد. طوسی مسوول سیاسی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس افزود: در این اجلاس ۲ روزه، پیش‌نویس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر که در برگیرنده اصول فعالیت‌ها و همکاری کشورهای ساحلی دریای خزر است، مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در پایان این مذاکرات، طرف‌های مذاکره‌کننده با صدور بیانیه و شرکت در مصاحبه مطبوعاتی مشترک، نتایج اجلاس مذکور را اعلام خواهند کرد.

اجلاس گروه ‌کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای‌خزر در سطح نماینده ویژه در امور دریای خزر و معاونان وزاری امور خارجه در عشق‌آباد برگزار می‌شود.

در همین رابطه مهدی صفری نماینده ویژه ایران در امور دریای خزر در راس یک هیات ۸ نفره عصر روز سه‌شنبه وارد عشق‌آباد شد.

دریای خزر بزرگ‌ترین دریاچه جهان است که طول آن از شمال به جنوب یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر و عرض آن به طور متوسط ۳۲۰ کیلومتر و مساحت آن حدود ۳۷۰ هزار کیلومتر مربع است.

رژیم حقوقی دریای خزر و معاهدات مربوط به آن به یکی از بحث‌برانگیزترین موضوع‌های کشورهای ساحلی آن به‌ ویژه پس از مطرح شدن این منطقه به عنوان یکی از حوزه‌های مهم سوخت فسیلی در جهان، تبدیل شده است.