پا فشاری انگلیس برای دریافت پاسخ ایران

عکس: AFP

لاوروف: روسیه متعهد به پیگیری توافقات ۱+۵ با ایران است

میلیبند: می خواهیم پاسخ سریع ایران را بشنویم دنیای‌اقتصاد- در حالی که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز شنبه گفته بود که این کشور دیگر بیش از این نمی‌تواند در قبال برنامه هسته‌ای ایران صبور باشد، دیوید میلیبند وزیر خارجه انگلیس نیز دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف همتای روسی خود گفت که ایران باید یک پاسخ صریح به طرح پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای فرستادن اورانیوم به خارج و بازفرآوری بیشتر ارائه کند.

لاورف نیز بر پیگیری توافقات به عمل آمده میان کشورهای ۱+۵ با ایران تاکید کرد. این همه در حالی است که پنجشنبه هفته گذشته علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ ایران را به محمد البرادعی مدیرکل این آژانس ارائه کرد. اگرچه محتوای این پاسخ هنوز به طور رسمی منتشر نشده است، اما گمانه‌زنی‌های رسانه‌های غربی حاکی از این است که ایران در مرحله اول خواهان خرید سوخت اتمی برای رآکتور تهران است و پس از آن با ارسال گام به گام اورانیوم با غنای کم و دریافت گام به گام اورانیوم غنی شده ۲۰درصد موافقت خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، میلیبند پس از گفت‌وگو با سرگئی‌لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مسکو به خبرنگاران گفت: ما هر دو می‌خواهیم تا یک پاسخ سریع از ایران درباره طرح پیشنهادی راکتور تحقیقاتی تهران ببینیم. براساس این طرح پیشنهادی که آمریکا نیز از آن حمایت می‌کند، ایران ‌باید ۷۵درصد از اورانیوم با غنای پایین خود را برای غنی‌کردن بیشتر به خارج بفرستد تا سوخت رآکتور تهران تامین شود. به گزارش خبرگزاری العالم، روسیه، انگلستان و آمریکا گفته‌اند که خواستار پاسخ سریعی از تهران درباره طرح پیشنهادی مبادله سوخت هستند. مسکو تاکنون با کشورهای غربی علیه ایران هم‌صدا نشده است؛ اگر چه تلاش مسکو برای کمک به تهران هنوز قطعی نشده و میلیبند انتظار دارد همکاری روس‌ها در جنگ افغانستان را ببیند تا نیروهای انگلیس بتوانند طالبان را به بیرون از افغانستان برانند.

تاکید روسیه بر مذاکرات ۱+۵ با ایران

وزیر خارجه روسیه نیز پس از دیدار با همتای انگلیسی خود به پیگیری توافقات به عمل آمده میان کشورهای ۱+۵ با ایران تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی راشا تودی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو امیدوار است در آینده نزدیک پاسخ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با بازدید نمایندگان آن در اواخر ماه اکتبر از مرکز هسته‌ای ایران در حومه شهر قم را دریافت کند. لاوروف پس از مذاکراه با میلی باند گفت: ما با همکاران بریتانیایی خود در این مورد هم عقیده هستیم که اکنون متمرکز شدن بر سه اصل که بازتاب دهنده توافقات حاصله در دیدار اول اکتبر در ژنو هستند، ضرورت دارد. اول، تحقق نمودار عرضه سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران؛ دوم بازرسی از مرکز حومه شهر قم که اطلاعات اولیه حاکی از این هستند که ایران با بازرسان آژانس در این بازدید همکاری کرده است و توافق سوم که مهم تر از همه است، فراخوان دیدار آتی نمایندگان ۱+۵ و ایران است.

به گفته وزیر خارجه روسیه، طی این دیدار باید در رابطه با پیشنهادهایی که نمایندگان ۱+۵ در ماه مه ۲۰۰۹ به ایران ارائه کرده بودند با در نظر داشتن ایده‌هایی که در پاسخ به این پیشنهادها ایران مطرح کرد، تبادل نظر صورت می‌گیرد.

غنی‌سازی متوقف نمی‌شود

منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: مذاکرات هسته ای صورت گرفته با طرف های مقابل تنها برای تامین سوخت مورد نیاز راکتور تهران است و غنی سازی اورانیوم برای راکتورهای دیگر و تامین سوخت مورد نیاز متوقف نشده و ادامه دارد.

به گزارش ایرنا،متکی روز دوشنبه در حاشیه اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو گروه دی ۸ درباره پاسخ ارائه شده ایران برای خرید سوخت هسته‌ای، گفت: خرید اورانیوم غنی‌سازی شده ۲۰درصد برای راکتور تهران ربطی به اصل موضوع غنی‌سازی در ایران نداشته و غنی‌سازی اورانیوم همچنان ادامه دارد. جمهوری اسلامی ایران در صورت موافقت با این موضوع تنها بخشی از اورانیوم غنی شده خود را در اختیار قرار می‌دهد و در قبال آن اورانیوم غنی شده ۲۰درصد دریافت می‌کند. متکی تصریح کرد: درخواست اولیه ما خرید سوخت هسته‌ای برای راکتور تهران است، اما در صورتی که بر سر این موضوع به توافق نرسیم بحث دیگر تولید سوخت با اورانیوم غنی شده ۲۰درصد در داخل ایران نیز مطرح است.

به مذاکرات بیشتر نیاز داریم

نماینده ایران در آژانس اتمی نیز دیروز گفت: ایران خواستار گفت‌وگوهای بیشتری درباره طرح پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله تضمین‌هایی برای دریافت سوخت رآکتور تهران است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ویژه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت: به منظور رفع نگرانی‌های فنی به ویژه موضوع تضمین تهیه سوخت به مذاکرات بیشتر نیاز است. وی افزود: ما برای دور بعدی مذاکرات فنی در وین در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آماده‌ایم و اکنون آژانس باید تاریخ مناسب را تعیین کند. ما آماده‌ایم که سوخت را از هر تهیه‌کننده‌ای تحت چارچوب پادمان‌های آژانس فراهم کنیم. به گزارش آسوشیتدپرس، سلطانیه از پاسخ به این سوال که آیا این امر به معنی این است که ایران با طرح بین‌المللی برای صادرات اورانیوم ایران مخالف است، خودداری کرد. وی گفت: پیشنهاد ایران یک موقعیت حساس تاریخی برای کشورهای مذاکره‌کننده درباره توافق غنی‌سازی است تا حسن نیت سیاسی خودشان را ثابت کنند.