پیشنهاد آژانس فریب نیست

سفیر فدراسیون روسیه در تهران با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در وین برای تامین سوخت نیروگاه تحقیقاتی تهران و پیشنهاد محمد البرادعی‌، مدیر کل این آژانس مبنی بر افزایش غنای اورانیوم ایران در کشورهای روسیه و فرانسه و تبدیل آن به میله‌های سوختی گفت: این پیشنهاد‌، یک فریب برای مصادره اورانیوم ایران نیست. الکساندر سادونیکوف سفیر فدراسیون روسیه در تهران در گفت‌وگو با‌ایرنا با بیان‌این مطلب گفت: با توجه به‌اینکه‌ ایران فعلا تکنولوژی‌های لازم برای تبدیل اورانیوم با غنای کم خود به سوخت لازم برای رآکتور تحقیقاتی تهران ندارد، توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌پیشنهاد شد تا مقداری از اورانیوم با غنای کم ساخت‌ایران برای درست کردن سوخت مورد نیاز به روسیه تحویل داده شود.‌این پیشنهاد یک فریب برای آنکه اورانیوم با غنای کم از دست‌ایران گرفته شود، نیست. ما معتقد هستیم که نیل به توافق و به امضا رساندن قرارداد‌های فنی برای تولید سوخت رآکتور تهران به نفع‌ایران خواهد بود و به حل و فصل مساله هسته‌ای‌ایران مساعدت خواهد کرد.

وی در رابطه با ارزیابی مسکو از نشست ژنو که براساس بسته پیشنهادی‌ایران برگزار شد و‌اینکه ادامه‌این مذاکرات تا چه حد می‌تواند به تقویت صلح و ثبات در منطقه مساعدت کند؟ گفت: در جریان تدارک نشست گروه شش با‌ایران در ژنو، مسکو حداکثر تلاش خود را به کار بست تا مذاکرات برگزار شود و پرمحتوا باشد. ما به‌این موضوع واقف هستیم که بررسی مسائل امنیت و ثبات منطقه‌ای و همچنین دیگر مسائل مطروحه در بسته پیشنهادی‌ایران بسیار حائز اهمیت برای تهران است.

سادونیکوف تاکید کرد:‌این مسائل برای ما هم کم اهمیت نیست، ولی در عین حال کاملا صحیح می‌دانیم که برای نیل به‌این اهداف (یعنی تامین امنیت و ثبات منطقه‌ای‌، تقویت صلح) باید هرچه سریعتر برنامه هسته‌ای‌ایران را حل کنیم، پرونده را بسته و همکاری بین‌المللی کامل الابعاد با تهران در زمینه هسته‌ای را شروع کنیم.‌این کار بدون نزدیک کردن مواضع یکدیگر و بدون مصالحه‌های اجتناب‌ناپذیر در حل‌این مساله میسر نمی‌شود. بنابراین ما به دور بعدی مذاکرات با امیدواری می‌نگریم و از همه مذاکره‌کنندگان انتظار خردمندی سیاسی و سازندگی و صبر و شکیبایی داریم.