کاهش کیفیت و افزایش شهریه دانشگاه‌ها در پی حذف یارانه‌ها

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاثیر لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها بر دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی را تشریح کرد و گفت: در صورت عدم حمایت دولت از دانشگاه‌های غیر دولتی این دانشگاه‌ها مجبور به افزایش شهریه یا کاهش کیفیت خواهند شد. علی عباسپور تهرانی فرد در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با تاکید بر اینکه اجرا شدن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به طور قطع بر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تاثیرگذار است، افزود: در صورت افزایش هزینه آب، برق، گاز و در کل انرژی، دانشگاه‌ها نیز درگیر می‌شوند و دانشگاه‌های دولتی می‌توانند از ۲۰‌درصدی که برای جبران هزینه‌ها در اختیار دولت قرار می‌گیرد، استفاده کنند.

وی افزود: بر اساس آنچه در لایحه آمده است این ۲۰‌درصد برای دستگاه‌های دولتی در نظر گرفته شده که دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را نیز شامل می‌شود و باید از این اعتبار دانشگاه‌های غیر دولتی نیز سهم داشته باشند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: البته به‌رغم اختصاص این اعتبار این مساله پیش می‌آید که آیا این اعتبار می‌تواند با هزینه‌های دانشگاه‌ها که به دنبال هدفمند کردن یارانه‌ها به وجود می‌آید برابری کند یا خیر که این موضوع جای تامل دارد. وی با بیان اینکه این ابهام وجود دارد که این ۲۰‌درصد می‌تواند هزینه‌ها را جبران کند یا خیر، گفت: دانشگاه‌های غیردولتی بر اساس لایحه قرار است مشمول بخش خصوصی شوند و ۳۰‌درصد از هدفمند کردن یارانه‌ها نیز قرار است به این بخش اختصاص یابد. عباسپور افزود: اگر این اعتبار به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی پرداخت نشود، مجبورند شهریه‌ها را افزایش دهند تا افزایش هزینه‌ها جبران شود. وی ادامه داد: با توجه به اینکه همیشه از قشر مستضعف نیز در دانشگاه‌های غیردولتی حضور دارند این افزایش شهریه مشکلاتی را به وجود می‌آورد. وی به راهکار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای رفع مشکلات ناشی از هزینه اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها برای دانشگاه‌های شهریه‌ای اشاره کرد و گفت: ما در کمیسیون آموزش پیشنهاد داده‌ایم که آموزش فرزندان جامعه هدف مورد نظر قرار گیرد. عباسپور تاکید کرد: در هر حال دولت باید در آیین نامه اجرایی این لایحه حمایت از دانشگاه‌ها را به صورت دقیق لحاظ کند. در غیر این صورت نتیجه این لایحه افزایش شهریه برای دانشگاه‌های غیردولتی یا کاهش کیفیت خواهد بود.