تنش در روابط ایران و اروپا - ۹ آبان ۸۸

اتحادیه اروپا و انگلیس به طور جداگانه از محکوم شدن حسین رسام، تحلیلگر ارشد سفارت بریتانیا در تهران به تحمل ۴ سال حبس ابراز نگرانی کرده و خواستار تغییر فوری این حکم شده‌اند. این برای دومین بار است که اتحادیه اروپا نسبت به برگزاری دادگاه حوادث پس از انتخابات ایران اعتراض کرده است. این اتحادیه برای نخستین بار به حضور حسین رسام، کلوتید ریس دختر ۲۴ ساله فرانسوی و نازک افشار کارمند سفارت فرانسه در دادگاه بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات ایران معترض شد. به گزارش بی بی سی، دولت سوئد که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد روز پنجشنبه ۷ آبان پیامی را از طریق سفیر ایران در استکهلم برای دولت ایران فرستاده است که در آن صدور حکم زندان برای حسین رسام، تحلیلگر ارشد سفارت بریتانیا در تهران، به عنوان «اقدام علیه فعالیت‌های عادی دیپلماتیک» توصیف شده است. سوئد صدور این حکم را «ناموجه و سختگیرانه» خوانده و خواستار تغییر فوری آن شده است.

حسین رسام در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به همراه هشت کارمند ایرانی دیگر سفارت انگلیس بازداشت شد. به تازگی حکم دادگاه بدوی برای تحمل چهار سال زندان به آقای رسام ابلاغ شده است.

همزمان دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا که برای شرکت در اجلاس اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده است، رسام را کارمندی پرکار و در زمینه کار دیپلماتیک موفق توصیف کرده و برخورد با او را به منزله حمله به تمام کسانی که کار دیپلماتیک می‌کنند، دانسته است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی تابناک، میلیبند روز پنج‌شنبه حکم صادر شده دادگاه ایران برای کارمند سفارت بریتانیا در تهران را «کاملا غیرعادلانه» و حمله‌ای به «کل جامعه دیپلماتیک» در ایران دانست و از مقام‌های ایرانی خواست که این حکم را لغو کنند. عبدالصمد خرمشاهی وکیل مدافع رسام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص صدور حکم موکل خود گفت: در مورد رسام دادگاه حکم صادر کرده است، ولی هنوز به بنده به عنوان وکیل مدافع وی ابلاغ نشده است لذا تا زمانی که رسما حکم صادره از سوی دادگاه ابلاغ نشود نمی‌توانم در خصوص این حکم اظهار نظرم کنم.

این در حالی است که روزنامه تایمز لندن در گزارشی اعلام کرده است که عبدالصمد خرمشاهی، وکیل مدافع حسین رسام، گفته، «چهار سال حبس تعزیری به استناد ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی، و پنج سال محرومیت از ارائه خدمات در سفارتخانه‌های خارجی» حکم صادر شده برای حسین رسام است که به همسر وی اطلاع داده شده است.