«تلالو» ترسناکترین فیلم تاریخ سینما شد
کوبریک و پولانسکی در صدر ترسآفرینان
نگاه سوم- درام دلهرهآور «تلالو» به کارگردانی استنلی کوبریک و بازی جک نیکلسن در تازهترین نظرسنجی از سینماروهای علاقهمند به عنوان ترسناکترین فیلم تاریخ سینما برگزیده شد. دیلی تلگراف اعلام کرد فیلمهای ترسناک قدمتی به اندازه خود سینما دارند و تماشاگران همواره از فیلم دو دقیقهای «خانه شیطان» ژرژ مهلییس در ۱۸۹۶ تا اوایل قرن بیستم و اقتباسهای سینمایی از «فرانکنشتین» و «گوژپشت نتردام» ترسیدن در سالنهای تاریک سینما را تجربه کردهاند. از آن زمان تا امروز این عادت ترسیدن و ترساندن در سینماگران و مخاطبان از بین نرفته و در هر دهه خود را به گونهای تازه نشان داده است. سایت توتالسایفایآنلاین در آستانه روز هالووین، فهرستی از ۱۰۰ فیلم برتر ترسناک تاریخ سینما از نگاه تماشاگران برگزیده که «تلالو» کوبریک فقید و «بچه رزمری» رومن پولانسکی در آن صدرنشین هستند.
تلألو تنها فیلم استنلی کوبریک در ژانر وحشت محسوب میشود. فیلم بر اساس داستانی به همین نام از استیون کینگ ساخته شد. برداشتهای مکرر کوبریک در حین این فیلم یکی از ضربالمثلهای صنعت فیلمسازی شدهاست. او ۱۲۷ مرتبه از شلی دووال برای یکی از سکانسهای فیلم فیلمبرداری کرد. عصبیت شلی دووال در فیلم به خوبی مشهود است اسکاتمن کروترز به نقش آشپز سیاه پوست هتل مجبور شد ۴۰ بار صحنه درگیری با تبر را بازی کند و نهایتا دچار فروپاشی عصبی شده و با گریه به کوبریک گفت: «آقای کوبریک آخه چی از جونم میخواین؟» اما کوبریک سکانس خروج و فوران خون از درون آسانسور هتل اورلووک را تنها سه مرتبه تکرار کرد و علت به سختی تکرار این صحنه بازمیگشت که هر بار آماده کردن آن ۹ ساعت طول میکشید! اما کوبریک پس از تماشای سکانس میگفت: «نه شبیه خون واقعی نشد». نکته جالب در مورد این صحنه این بود که اداره سانسور انگلستان از وفور این همه خون در یک سکانس به تنگ آمده و درجه فیلم را فقط برای بزرگسالان اعلام نموده بود؛ اما گویا کوبریک با زیرکی آنها را قانع کرد که این مایع لزج خون نبوده بلکه «فاضلاب» است. بازیگر نقش بچه فیلم تا ۱۲ سالگی نفهمید که در فیلمیترسناک بازی کردهاست. در صورتیکه در ۷ سالگی این نقش را بازی کرده بود. کوبریک حس مسوولیت شدیدی در این خصوص احساس میکرد و بدین لحاظ این امر را از کودک هنرمند پنهان نگاهداشت.
مولفی کمالگرا چون کوبریک برای تبدیل کردن داستان خوفناک استیون کینگ به نسخه سینمایی انتخابی نامانوس به نظر میرسید؛ اما نتیجه نهایی شاهکار و قله ژانر هراس بود. گرچه کینگ از فیلم راضی نبود. جک نیکلسن به نقش نویسندهای خانوادهدوست که تبدیل به موجودی روانی و وحشتناک میشود، شگفتانگیز است.
«بچه رزمری» (رومن پولانسکی ۱۹۶۸) هم قصه زن معصومیاست که قربانی خود فروشی شوهرش به شیطان میشود، در این فیلم همسر جاه طلب روح خودش و جسم زنش را برای به دنیا آوردن فرزند شیطان به دست اهریمن میسپارد، در پایان رزمری به سرنوشت محتومش تن میسپارد. در این فهرست سینماگرانی سرشناس چون آلفرد هیچکاک، استیون اسپیلبرگ، ریدلی اسکات، سم ریمی، دیوید کراننبرگ و... با فیلمهای خود حضور دارند و تازهترین فیلم آن «مرا به جهنم ببر» سام ریمیاست که همین امسال روی پرده سینماها رفت. «مرد حصیری» رابین هاردی ۱۹۷۳، «عروس فرانکنشتین» جیمز ویل ۱۹۳۵، «روانی» آلفرد هیچکاک ۱۹۶۰، «بیگانه» ریدلی اسکات ۱۹۷۹، «شب مردگان زنده» جرج رومرو ۱۹۶۸، «قتل عام با ارهبرقی در تگزاس» توبی هوپر ۱۹۷۴، «هالووین» جان کارپنتر ۱۹۷۸ و «آروارهها» استیون اسپیلبرگ ۱۹۷۷ در ردههای دوم تا دهم هستند. «نوسفراتو»، «کابوس در خیابان الم»، «طالع نحس»، «جنگیر»، «دکتر جکیل و مستر هاید»، «سکوت برهها»، «بیگانگان»، «کابینه دکتر کالیگاری»، «کاری»، «حلقه»، «دوئل»، «بگذار نفر مناسب وارد شود»، «پرندگان»، «کوایدان»، «میزری»، «پروژه بلر ویچ»، «حس ششم»، «اره»، «دیگران» و «جیغ» هم در این فهرست حضور دارند.
ارسال نظر