اردوغان در تهران

۸۰ نفر از بخش خصوصی، نخست‌وزیر ترکیه را همراهی می‌کنند. با سفر دو روزه اردوغان به تهران کلید خورد

اتحاد ایران و ترکیه

احمدی‌نژاد: همکاری تهران و آنکارا به نفع جهان است

اردوغان از حضور ایران در نابوکو حمایت کرد

دنیای‌اقتصاد- مقامات بلند پایه ایران و ترکیه دیروز بر گسترش و تحکیم روابط دوجانبه با یکدیگر تاکید کردند. محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری اسلامی‌ایران دیروز در دیدار با نخست‌وزیر ترکیه گفت: ایران و ترکیه دو ملت برادر و دارای منافع و تهدیدات مشترک هستند که اگر با هم باشند می‌توانند بر همه تهدیدات غلبه کرده و از فرصت‌ها به نفع ملت‌های خود استفاده کنند. به گفته وی، همکاری ایران و ترکیه به نفع دو کشور، منطقه و حتی کل جهان است.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه دوشنبه‌شب به همراه هیاتی بلند پایه از مقامات سیاسی و اقتصادی برای سفری دو روزه وارد تهران شد و مورد استقبال منوچهر متکی، وزیر امور خارجه قرارگرفت. محمدرضا رحیمی‌صبح سه‌شنبه در نهاد ریاست‌جمهوری از اردوغان رسما استقبال کرد و طرفین بعد از این مراسم، مذاکرات خصوصی خود را آغاز کردند. نخست‌وزیر ترکیه همچنین دیروز ظهر با محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد. در این سفر هیاتی متشکل از وزیران خارجه، انرژی و بازرگانی خارجی، امور صنایع، منابع طبیعی و وزیر مشاور و وزیر مشاور در امور فرهنگ، ۲۰ تن از نمایندگان مجلس، بیش از ۸۰ تن از نمایندگان بخش خصوصی و ۳۰ نفر از نمایندگان رسانه‌های مهم خبری ترکیه اردوغان را همراهی می‌کنند. او در حالی برای سومین بار به تهران آمده است که روابط ترکیه با اسرائیل طی هفته‌های گذشته به شدت به تیرگی‌گراییده است، به گونه‌ای که حتی ترکیه، اسرائیل را از مانور مشترک سالانه خود اخراج کرده است. از این رو، به باور بسیاری از تحلیل‌گران امور بین‌الملل، با این سفر ایران و ترکیه ناملایمات گذشته را به فراموشی سپرده و بیش از پیش به یکدیگر نزدیک خواهند شد. در این میان، سفر هفته گذشته محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به ترکیه و پیشنهاد تشکیل اتحادیه منطقه‌ای میان تهران و آنکار به مقامات ارشد این کشور تصویر روشن تری از اتحاد استراتژیک دو کشور در آینده به دست می‌دهد. آینده‌ای که محسن رضایی آن را به نقش فرانسه و آلمان در اتحادیه اروپا تشبیه کرده بود.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمود احمدی‌نژاد ظهر دیروز در دیدار با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه با تاکید بر گسترش و تعمیق هر چه بیشتر روابط دوجانبه و منطقه‌ای دو کشور گفت: بسیاری از مشکلات و مسائلی که به اقتصاد و امنیت منطقه و کشورهای ما فشار وارد می‌کند، تحمیلی و به خاطر حضور و دخالت بیگانگان است که از بعضی فاصله‌ها بین ملت‌ها و دولت‌ها استفاده می‌کنند. رییس‌جمهور تصریح کرد: کشورهای منطقه به هر میزان که همکاری‌های منطقه‌ای خود را افزایش دهند این فاصله‌ها از بین می‌رود و فرصت برای طراحی بدخواهان کم می‌شود. وی گفت: همکاری ایران و ترکیه به نفع دو کشور، منطقه و حتی کل جهان است. احمدی‌نژاد با تاکید بر سرعت بخشیدن به انجام پروژه‌ها و توافقات دو جانبه ایران و ترکیه اظهار کرد: تسریع در انجام پروژه‌های دوجانبه نیازمند وجود برنامه‌ریزی دقیق و تقویت همکاری‌های مشترک است. در چنین شرایطی می‌توان برخی موانع موجود در اجرای پروژه‌ها را رفع کرد. رییس‌جمهور با قدردانی از موضع نخست‌وزیر ترکیه در قبال رژیم صهیونیستی گفت: واقعیت این است که رژیم صهیونیستی تهدیدی برای همه ملت‌ها است و چنانچه فرصت پیدا کند می‌خواهد همه کشورهای منطقه را ضمیمه خود کند و نمی‌خواهد هیچ کشور قدرتمندی در منطقه وجود داشته باشد. امروز هم شاهدیم که وقتی زورشان به مردم غزه نرسید به قدس شریف حمله‌ور می‌شوند. وی اضافه کرد: موضع‌گیری روشن شما در قبال رژیم صهیونیستی آثار مثبتی در کل دنیا و جهان اسلام بدنبال داشت و بدون تردید همه ملت‌ها از این موضع شما خوشحال شدند. رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه نیز در این دیدار با حمایت از حق مسلم کشورمان در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تصریح کرد: کسانی که مدعی خلع سلاح هسته‌ای در جهان هستند باید خلع سلاح را ابتدا از کشور خودشان شروع کنند. وی همچنین با حمایت از حضور ایران در اجلاس نابوکو گفت : معتقدم نابوکو دیر یا زود به اهمیت حضور جمهوری اسلامی‌ایران پی خواهد برد و ما نیز در نشست‌ها ضرورت این نیاز را به اعضا منتقل می‌کنیم.

دیدار اردوغان و رحیمی

معاون اول رییس‌جمهور و نخست‌وزیر ترکیه نیز در گفت‌و‌گویی جداگانه بر استفاده از ظرفیت‌های دو کشور برای تحکیم هر چه بیشتر روابط دو جانبه و منطقه‌ای تاکید کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا رحیمی‌ و رجب طیب اردوغان در دیدار دو جانبه و مذاکرات مشترک با اشاره به اراده دو دولت ایران و ترکیه بر گسترش روابط و همکاری‌های بین‌المللی تاکید کردند که هیچ مانعی بر تعمیق روابط دو کشور وجود ندارد. رحیمی‌ در این دیدار با بیان اینکه دو کشور فرصت‌ها و ظرفیت‌های زیادی برای افزایش روابط خود دارند، اظهار کرد: شرایط موجود در دو کشور، یک فرصت طلایی است و باید با استفاده از این فرصت، روابط خود را هر چه بیشتر مستحکم کنیم. اردوغان نیز در این دیدار با بیان اینکه مواضع مشترک دو کشور استکبار ستیزی و عدم تفاهم با ظالمان و زورگویان است، خاطر نشان کرد: ما به عنوان دوست در همه محافل بین‌المللی از حقوق ملت ایران دفاع می‌کنیم و حاضر نیستیم غیر از این با هیچ کشوری مذاکره کنیم.