قوس تورم لایحه یارانه‌ها

تورم هدفمند کردن یارانه‌ها پس از مدتی رو به کاهش خواهد گذاشت

مردم در کنترل تورم و نقدینگی سهیم می‌شوند دنیای‌اقتصاد - جمشید پژویان مشاور اقتصادی دولت و رییس شورای رقابت درباره اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها و تاثیرات تورمی حاصل از اجرای آن خاطرنشان کرد، ممکن است پس از هدفمند کردن یارانه‌ها در یک دوره کوتاه مردم تورم را حس کنند، اما پس از آن تورم موجود رو به کاهش خواهد داشت. ضمن آنکه با اجرای این طرح مردم نیز در کنترل تورم و نقدینگی سهیم خواهند بود. به گفته وی البته این قانون تنها برای ۵ سال کاربرد دارد و بعد از آن برای دوره‌ای دیگر با توجه به پویایی اقتصاد باید قانون دیگری را تدوین کرد.

وی در گفت‌وگو با فارس، در حاشیه برگزاری نمایشگاه مطبوعات درباره چرایی ارایه این لایحه به مجلس در زمان حاضر تصریح کرد: مشکل اقتصاد ایران ریشه‌ای است،‌ هنگامی که ساختار اقتصاد خراب باشد شما نمی‌توانید مساله تورم را حل کنید، هرگز نخواهید توانست مشکل بیکاری و بهره‌وری بسیار پایین را حل کنید.

پژویان افزود : عدم توجه به مسائل ساختاری موجب شد که اقتصاد ایران عدم کارآیی داشته باشد، تا کنون تنها با فروش نفت توانسته‌ایم اقتصاد را سرپا نگه داریم. اکنون به نقطه انتهایی رسیده‌ایم و دیگر اصلاح ساختار باید صورت پذیرد، دولت به خوبی به این مهم پی برده است، ولی نباید فراموش کرد که این طرح در برنامه های سوم و چهارم توسعه بوده است که به دلیل ناقص بودن همان بهتر که اجرا نشد. تداوم این وضعیت دیگر امکان‌پذیر نبود و دولت دیگر نمی‌تواند از عهده یارانه‌های مستقیم و غیر مستقیم برآید.

وی گفت: بخش خصوصی به دلیل شیوه اشتباه پرداخت یارانه و از طرفی بهره‌وری پایین دیگر نمی‌تواند در مقابل واردات مقاومت کند. اگر این وضعیت به شکل موجود ادامه می‌یافت در چند سال بعد حتما با یک اقتصاد ورشکسته روبه‌رو بودیم.

پژویان درباره اینکه آیا هدفمند کردن یارانه‌ها به طور کامل شدنی است، خاطرنشان کرد: هدفمندی کامل یارانه‌ها یعنی شناسایی

تک تک افراد جامعه، اما تشخیص این که افراد در کدام دهک قرار دارند، ناشدنی است. باید گفت ساختار حمایتی در کشورهای توسعه یافته به صورت مجموعه نظام پرداخت‌ها، نظام تامین اجتماعی، نظام مالیاتی و درآمدی است، که برای رسیدن به این هدف بلند مدت باید گام‌ها را کوچک‌تر برداشت.

وی افزود : معمولا ثروتمندان علائمی را از خود باقی می‌گذارند چون دارای دارایی و اموال مشخصی هستند و به راحتی می‌توان این افراد را جدا کرد، گرچه ممکن است تنها یک تعداد معدودی جدا شوند، ولی یقینا در صحت جداسازی مشکلی نخواهیم داشت، اما کسانی که می‌مانند جزو دسته متوسط به پایین جامعه هستند آنگاه می‌توان یارانه‌ها را به صورت عادلانه بین این افراد تقسیم کرد.

عضو شورای رقابت درباره وضعیت تولید‌کنندگان در این لایحه گفت: همان‌طور که مطلعید ۳۰‌درصد از درآمد حاصل از این طرح به تولیدکنندگانی که توانایی تولید ندارند، به صورت یارانه داده می‌شود؛ ولی اگر مجددا همه تولید‌کنندگان بخواهند یارانه دریافت کنند، آنگاه وضعیت تولید به پیش نخواهد رفت. بخش خصوصی ضعیف بر اساس نرخ استهلاک یارانه دریافت می‌کند تا بتواند تکنولوژی جدید وارد کند تا با دیگران رقابت کند، شما نیز از بخش خصوصی طلب می‌کنید که این تکنولوژی جدید را با کار مستهلک کند تا بتواند چرخه اقتصاد را بگرداند. وی درباره نقش نظام بانکی در هدفمند کردن یارانه‌ها تصریح کرد: نظام بانکی باید پرداخت اعتبارات را به تولید‌کنندگان هدفمند کند؛ متاسفانه تاکنون اعتبارات به پولدارترین افراد داده شده است به جای آنکه به کارآفرین‌ترین افراد داده شود؛ البته بانک نمی‌تواند ارزیابی طرح کرده و این از ضعف‌های نظام بانکی دولتی است که نتیجه آن را شما در بدهی شدید به بانک‌ها شاهد هستید. بانک‌ها باید بخش خصوصی نیازمند را با اعطای اعتبارات وارد عرصه اقتصادی کند، اگر این حرکت به درستی صورت گیرد تولدی جدید در اقتصاد ایران رخ خواهد داد.

هدفمند کردن یارانه‌ها تنها برای ۵ سال کاربرد دارد

پژویان درباره اینکه آیا این قانون جوابگوی اقتصاد ایران هست، گفت: این قانون تنها برای ۵ سال کاربرد دارد و بعد از آن برای دوره‌ای دیگر با توجه به پویایی اقتصاد باید قانون دیگری را تدوین کرد. قوانین اقتصادی به‌رغم دیگر قوانین باید با توجه به شرایط اقتصادی حرکت کند تا موجب رشد در جامعه را فراهم آورد. وی درباره تشدید تورم در صورت اجرای این طرح تصریح کرد: تورم هنگامی ایجاد می‌شود که تولید در جامعه وجود نداشته باشد؛ اما دولت هرازگاهی یارانه در جیب مردم قرار می‌دهد. کنترل تورم از وظایف سیاست‌های پولی است و بانک مرکزی در این زمینه نقش بسیار موثری را ایفا می‌کند. باید با اجرای صحیح کنترل نقدینگی تورم را کاهش داد. با اجرای این طرح مردم نیز در کنترل تورم و نقدینگی سهیم خواهند بود و در نهایت ممکن است در یک دوره کوتاه مدت تورم را حس کنید؛ اما بعد از آن تورم موجود رو به کاهش خواهد داشت.

پژویان در خصوص وضعیت درآمد حاصل از این طرح گفت: یک نگرانی مجلس که در بحث‌ها به چشم می‌خورد این است که درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها کجا خواهد رفت. در همین جا اعلام می‌کنم این درآمد به جای آنکه وارد بودجه شود باید در صندوقی که شامل هیات امنا است، ذخیره شود و مجلس نیز بر آن نظارت کند. با توجه به اینکه لایحه در حال به سرانجام رسیدن است، باید امکانات لازم فراهم ‌آید تا بخش خصوصی به دنبال افزایش سهم خود در اقتصاد باشد و فضای سالم رقابت در بازار کسب و کار بستری است که باید هر چه زودتر فراهم شود.