اعزام هیات اطلاعاتی-امنیتی ایران به پاکستان

عکس: ایرنا- تشییع شهدای حمله انتحاری سیستان و بلوچستان در تهران

دنیای اقتصاد- مقامات امنیتی‌ایران برای بررسی حوادث تروریستی استان سیستان و بلوچستان عازم پاکستان شدند. همزمان مقامات نظامی‌ایران در سپاه پاسداران برای از میان برداشتن گروه تروریستی ریگی در خاک پاکستان پس از صدور مجوز توسط‌این کشور اعلام آمادگی کردند. وزیر اطلاعات از اعزام هیاتی متشکل از مقامات اطلاعاتی - امنیتی به پاکستان برای بررسی حوادث تروریستی استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در حاشیه مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: هیات اعزامی ‌متشکل از مقامات اطلاعاتی - امنیتی در خصوص حوادث اخیر با مقامات پاکستانی به بحث و گفت‌وگو خواهند نشست. ما قرائن و شواهدی در دست داریم که عبدالمالک ریگی با دستگاه های اطلاعاتی پاکستان در ارتباط است.این هیات قرار است در این زمینه قرائن و شواهد را به مسوولان پاکستان منتقل کنند؛ البته در گذشته نیز مذاکرات مختلفی انجام شده بود و این موضوع مطرح شده بود که پاکستان باید تکلیف خود را در این خصوص هر چه زودتر مشخص کند. مصلحی همچنین با اشاره به مذاکرات وزیر کشور ایران با وزیر کشور پاکستان گفت: قرار شده است دو کشور در این زمینه همکاری های خود را افزایش دهند.

بازداشت ۳ مظنون

محمد مرزیه‌،دادستان عمومی و انقلاب زاهدان از بازداشت ۳ مظنون عملیات تروریستی در استان سیستان و بلوچستان خبر داد. مرزیه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با اشاره به شناسایی عامل انتحاری عملیات تروریستی اخیر در استان سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل مسائل امنیتی در خصوص نام و مشخصات این شخص توضیحاتی ارائه نمی‌دهم؛ اما این تروریست تابعیت ایرانی دارد و کسی در خصوص اینکه این عامل انتحاری را همراهی کرده باشد تاکنون بازداشت نشده است. وی افزود: البته در این باره سه مظنون در یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان دستگیر شده‌اند که تحقیقات همچنان در خصوص عملیات انتحاری اخیر ادامه دارد.

سپاه منتظر مجوز نابودی تروریست‌ها در خاک پاکستان

سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه با انتقاد از عملکرد مسوولان پاکستانی در برخورد با تروریست‌ها، خواستار صدور مجوزهای لازم برای برخورد سپاه با آنها در خاک این کشور شد.

سردار پاکپور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: بدون شک عبدالمالک ریگی سرکرده گروهکی تروریستی در پاکستان است و اعضای این گروهک در آنجا توسط برخی کشورهای استکباری مانند آمریکا و انگلیس آموزش می‌بینند که این موضوع را برخی اعضای دستگیر شده آنها نیز اعتراف کرده‌اند. این موضوع به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست که تروریست‌ها از مرز یک کشور همسایه وارد کشور ما شده و دست به اعمال تروریستی بزنند. وی با بیان اینکه ما با این‌گونه اقدامات احساساتی نخواهیم شد، تاکید کرد: سپاه پاسداران بدون شک انتقام کوبنده‌ای از آنها خواهد گرفت و این راه و روش متوقف شدنی نیست.

سران عشایرهم‌قسم شدند

فرمانده نیروی زمینی سپاه همچنین خبر داد که همه سران طوایف نیز در دیدار با وی هم قسم شدند که انتقام خون شهدای اخیر را خواهند گرفت.

پاکپور در خصوص نحوه برخورد و پاسخ سپاه با تروریست‌های جنوب شرق کشور اظهار کرد: ما از جنبه‌های مختلف با آنها برخورد خواهیم کرد و تاکید ما بر ادامه روش‌های قبلی است؛ اما وزارت خارجه نیز باید در این زمینه حساس‌تر باشد؛ چرا که عناصر تروریستی در کشور دیگری هستند و وزارت خارجه باید با مسوولان آن کشور مذاکره کند که تروریست‌ها را دستگیر کرده و به جمهوری اسلامی تحویل دهند یا به ما اجازه بدهند که خودمان با آنها برخورد کنیم. وی با تاکید بر اینکه تا امروز پاکستان هیچ همکاری با ما نکرده است، گفت: امروز مامن اصلی ضدانقلاب، پاکستان شده و این عوامل تروریستی در خاک آن کشور آموزش می‌بینند و مسوولان پاکستانی باید این توانایی را داشته باشند تا در خاک خود با این عوامل شرور برخورد کنند.

تعقیب و برخورد با تروریست‌ها در هر نقطه دنیا

سردار سرتیپ حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه گفت:‌ سپاه پاسداران به طور یقین عوامل این حادثه و دشمنان ملت را در هر نقطه و هر کجای دنیا باشند، تعقیب کرده و به سزای اعمال خود خواهد رساند. جانشین فرمانده کل سپاه در حاشیه مراسم تشییع پیکر پاک شهدای عملیات تروریستی شرق کشور در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: برخورد سپاه با تروریست‌ها بدون ملاحظه و با قاطعیت صورت خواهد گرفت به شکلی که پاسخ‌های سپاه پاسداران و ملت ایران به این‌گونه اعمال، پاسخ‌هایی شکننده در هر نقطه و مکانی خواهد بود.

سیا و برخی همسایگان برای ریگی هدف تعیین می‌کنند

سردار سید یحیی صفوی، دستیار ویژه و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور نظامی‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر‌ گفت: به اعتقاد بنده شوشتری عاقبت به خیر شد؛ چرا که حیف است فرماندهان قدیمی‌ جنگ بخواهند در رختخواب از دنیا بروند، خدا عاقبت آنها را ختم به شهادت کرد که بنده نیز از خدا می‌خواهم عاقبت بنده را نیز ختم به شهادت کند. وی اصلی‌ترین عوامل ناامنی در جنوب شرق کشور را حضور عناصر و گروه‌های ضد انقلاب وابسته به بیگانگان خواند و گفت: به اعتقاد بنده از سازمان اطلاعاتی آمریکا تا سازمان‌های برخی کشورهای همسایه گروهک‌های ضد انقلاب، محارب از جمله گروهک ریگی را حمایت می‌کنند.‌این گروهک وابسته به بیگانگان است و ‌اینکه بیگانگان به آنها سلاح و تجهیزات نظامی‌و آموزش می‌دهند، تردیدی نیست. حتی‌این سازمان‌های اطلاعاتی بیگانگان هستند که هدف را نیز برای ‌این گروهک‌ها مشخص می‌کنند.

سردار صفوی گفت: برخی از کشورهای همسایه در جهت اختلاف افکنی بین اهل سنت و اهل شیعه‌ایران تلاش می‌کنند که‌این توطئه با هوشیاری مردم منطقه خنثی می‌شود.

وی افزود: امروز نیروهای بیگانه از جمله نیروهای آمریکایی بعد از گذشت ۸‌سال با شکست در افغانستان روبه‌رو می‌شوند، آنها به دنبال‌این هستند تا نا امنی‌های افغانستان را به جنوب شرق ‌ایران هدایت کنند. هدف آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها‌این است که ناامنی را وارد جنوب شرق ‌ایران کنند و‌این امر از چشم اطلاعاتی مسوولان ‌ایران دور نیست. برآورد ما‌این است که دشمنان‌ایران به دنبال جلوگیری از توسعه و پیشرفت در جنوب شرق و‌ایجاد تفرقه در‌این مناطق هستند.

مردمی‌کردن امنیت

این فرمانده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: مردمی‌کردن امنیت در‌این مناطق و استفاده از طوایف و ریش سفیدان برای برقراری امنیت و وحدت بین اهل شیعه و تسنن بسیار حائز اهمیت است.‌اینکه توسط هر طایفه‌ای درمنطقه خودش و با حمایت سپاه پاسداران توسط افراد بومی‌همان طایفه امنیت برقرار شود‌، سیاست درستی است‌.

سردار صفوی افزود: دشمنان نظام جمهوری اسلامی‌ایران نمی‌خواهند استراتژی مردمی‌کردن امنیت در منطقه که زیر بنای اقدامات توسعه و آبادانی منطقه‌ توسط دولت است ‌،پیشرفت کند و شهید شوشتری ‌این موضوع را به خوبی درک و در راستای خدمت به مردم محروم سیستان و بلوچستان به شهادت رسید.

هشدار لاریجانی به آمریکا و اروپا

رییس مجلس شورای اسلامی دیروز در یکصد و بیستمین نشست اتحادیه بین المجالس جهان با دادن هشدار شدید اللحن به آمریکا و اروپا و نیروهای ناتو به‌دلیل اقدامات غیرقابل قبولشان در مرزهای اطراف ایران به ویژه عراق و افغانستان هشدار داد. به گزارش ایرنا، لاریجانی با اشاره به اینکه تروریسم و به ویژه تروریسم دولتی بدترین شکل از جنایات سازمان یافته است، گفت: تروریسم در دهه‌های اخیر به شکل جهشی گسترش یافته است. در بسیاری از موارد اقدامات تروریستی ابزار اقدامات سیاسی کشورهای قدرتمند است و به تعبیر دیگر این تروریست‌های دست‌ساز شکلی از زورگویی مدرن را نظیر اقدامات تروریست‌ها در دو روز گذشته در منطقه سیستان و بلوچستان ایران سازماندهی کردند. وی اضافه کرد: یکی از سرکردگان این گروه چندی پیش اعلام کرد که با ایالات متحده ارتباط دارد و رسانه‌های فارسی زبان سازمان جاسوسی آمریکا رسما از آنها حمایت می‌کنند؛ اطلاعات ما هم این امر را نشان می‌دهد. رییس مجلس ادامه داد: البته این اقدامات کور برای همه کشورها ممکن است. قاعدتا کشورهای قدرتمند هم به این امر توجه دارند، اما جمهوری اسلامی ایران این گونه اقدامات تروریستی ناشیانه را مخل امنیت منطقه‌ای و جهانی می‌داند و آن را فعلی حرام می‌پندارد.