نگاه سوم- فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور در حال حاضر پاسخگوی نیازها نیست و باید دراین حوزه تحرک جدی به‌وجود آید. باید از افراد مشتاق استفاده شود و از هر مناسبتی برای معرفی ایران بهره گرفته شود؛ به ویژه در نوروز که در یونسکو هم ثبت شده، باید برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشیم. سید محمدحسینی، وزیرفرهنگ و ارشاداسلامی در اولین نشست خبری خود دیروز ضمن بیان این مطلب همچنین در خصوص معاونت‌های فرهنگی و هنری گفت: ما نمی‌خواهیم وقفه‌ای در کارها ایجاد شود؛ اگر تغییراتی هم ایجاد شود در جهت توسعه فعالیت‌ها است. با حرکت آرام نمی‌توانیم پاسخگو باشیم و انتظارها بیش از این‌ها است.

وی در ادامه افزود:‌ در حوزه کتاب ممکن است یک کتاب مدت‌ها منتظر پاسخ بوده باشد. ما باید زمان‌ها را کاهش بدهیم و مسیرها را کوتاه‌تر کنیم. در این زمینه اگر نیاز باشد، نیروی انسانی کارآمد می‌آوریم. همچنین باید اشکالات در حوزه‌های مختلف بررسی شود و این کار همت اهالی فرهنگ و هنر و عنایت دولت و مجلس را می‌طلبد. اینکه ما هیچ کار نظارتی نداشته باشیم را قبول ندارم. این طور نیست که فقط بگوییم اصل آزادی بیان وجود دارد بلکه بحث کرامت افراد هم وجود دارد و باید نظارت‌ها صورت، بگیرد. در این امر دقت داریم که تنگ‌نظری و سلیقه‌های شخصی افراد دخالت نکند؛ همان طور که دو فیلم توقیف شده اخیرا مجوز اکران پیدا کردند که این‌ها نشان‌دهنده نگاه باز ما در حوزه‌های مختلف است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان داشت: باید نظرات اهالی هنر در تمام زمینه‌ها پرسیده شود. بنای ما این است که هر پیش‌نویسی که تهیه می‌شود، نظرات صاحب‌نظران در آن مطرح شود و در این رابطه گلایه‌هایی که مطرح است طولانی بودن روند کار است که در صدد این هستیم تا مسیرهای انجام کار کوتا‌ه‌تر شود. همچنین در خصوص نهضت کتاب‌خوانی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یارانه پرداخت می‌کند که نشان‌دهنده اهمیت این موضوع برای ما است. در معرفی کتاب هم قصد داریم برنامه‌های مختلفی اجرا کنیم و تعامل با صدا و سیما یکی از مهم‌ترین کارهای ما است.