متکی: مذاکره باید مانند «خیابانی دو طرفه» باشد

وزیر خارجه ایران در ادامه دیدارهای دیپلماتیک خود در نیویورک با دبیر کل سازمان ملل متحد دیدار کرد. به گزارش ایلنا، در این دیدار مسائلی چون وضعیت برخی ایرانیان دستگیر یا زندانی‌شده در آمریکا،‌ مساله هسته‌ای ایران، مسائل صلح خاورمیانه و عملکرد رژیم‌ صهیونیستی در غزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نیویورک‌تایمز در این‌باره گزارش داد که دبیرکل سازمان

ملل متحد روز گذشته و تنها چهار روز بعد از دیدار با رییس‌ دولت دهم ایران، با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد بعد از دیدار با منوچهر متکی، وزیرخارجه ایران در مقر سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران گفت: در دیدار با مقام‌های ایرانی تاکید کرده است که بر مبنای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، تاسیسات هسته‌ای هر کشوری باید از زمان شروع عملیات ساخت اعلام شود.

یکی از مقام‌های رسمی سازمان ملل گفت: بان در دیدار با متکی تاکید کرد: «اگر شما کشوری عادی بودید، تاسیسات هسته‌ای خود را پیش از این اعلام می‌کردید. دلیل صدور قطعنامه‌های شورای امنیت علیه شما نیز همین پنهان‌کاری است.»

دبیرکل سازمان ملل متحد در کنفرانسی خبری گفت: ایران باید مدت‌ها قبل آژانس را در جریان تاسیسات هسته‌ای جدید قرار می‌داد نه زمانی که تمامی مراحل آن تکمیل شده است.

متکی نیز طی مصاحبه‌ای در جریان این سفر گفت: آنها روی کاغذ ادعای به رسمیت شناختن حق ایران برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را دارند، ولی این موضع‌گیری کتبی کافی نیست.

وی افزود: مسائل مختلفی از جمله بحران اقتصادی، درگیری‌های منطقه‌ای و خلع‌ سلاح بین‌المللی، همچنین اختلاف‌نظر درباره برخی مسائل هسته‌ای از جمله عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دستور کار گفت‌وگوها قرار داشت.

متکی همچنین گفت: معتقدم که باید شاهد اراده قوی سیاسی طرف دیگر گفت‌وگوها برای مذاکرات جدی و همکاری سازنده باشیم.

وی در ادامه از بان کی مون به دلیل موضع‌گیری منفی علیه تاسیسات هسته‌ای جدید ایران به‌شدت انتقاد کرد.

وزیر خارجه ایران همچنین گفت: مذاکرات بین این کشور و نمایندگان گروه ۱+۵ که قرار است اول اکتبر در ژنو(امروز) برگزار شود باید «خیابانی دو طرفه» باشد و نباید تنها به فهرستی طولانی درخواست‌ها از برنامه هسته‌ای ایران خلاصه شود.

وزیر خارجه ایران همچنین در دیدارهایی جداگانه با وزرای خارجه اندونزی و پاکستان، مسائل دوجانبه و منطقه‌ای را بررسی کرد.

بر اساس این گزارش، دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر از ایران خواست به طور کامل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را در ارتباط با برنامه هسته‌ای خود از جمله تاسیسات جدید غنی‌سازی اورانیوم در نزدیکی قم اجرا کند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، بان کی مون در کنفرانسی خبری در مقر سازمان ملل، پیش از گفت‌وگو با منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، گفت: «اثبات» غیرنظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران به عهده مقام‌های این کشور است. وی گفت که در جریان ملاقات هفته گذشته با «محمود احمدی‌نژاد»، رییس دولت دهم ایران، این موضوع را با وی در میان گذاشته است. بان افزود: از احمدی‌نژاد خواسته است تا درهای تاسیسات غنی‌سازی جدید را در سریع‌ترین زمان ممکن به روی بازرسان بگشاید و به شکلی سازنده وارد مذاکرات شود؛ این در حالی است که ایران تاکید کرده است به‌زودی جدول زمانی برای بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از این تاسیسات ارائه خواهد کرد.