سیل دیگری در راه است؟

توفان کتسانا در فیلیپین تاکنون صدها هزار نفر را آواره کرده است-عکس: AFP قربانیان سیل فیلیپین درانتظار توفانی جدید

دنیای اقتصاد- در شرایطی که باران و سیلاب شدید ناشی از یک توفان دریایی از روز شنبه صدها فیلیپینی را به کام مرگ کشانده است، دیروزمقامات فیلیپین اعلام کردند بنا به اعلام هواشناسی توفان دیگری که در اقیانوس آرام در حال شکل‌گیری است، روز پنج‌شنبه به آب‌های این کشور خواهد رسید. گفته شده است که این توفان جدید درست مانند توفانی است که هم‌اکنون گریبانگیر مردم فیلیپین است و کتسانا نام دارد.

توفان کتسانا به تدریج در حال خروج از فیلیپین و ورود به مرزهای ویتنام است. آخرین آمار کشته‌شدگان در فیلیپین ۲۴۶ نفر اعلام شده است که پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده چندین برابر شود. میزان خسارات مالی توفان کتسانا تا کنون بالغ بر ۱۰۰‌میلیون‌دلار برآورد شده است. بنا به اعلام کارشناسان میزان نزولات جوی که این توفان طی تنها یک دوره ۲۴ ساعته در پی داشت برابر با میانگین بارش‌های یک‌ماهه مانیل بوده است.

در واکنش به این بلای طبیعی نوک پیکان انتقادهای شدیدی دولت فیلیپین را نشانه گرفته است و منتقدان بر این باورند که دولت در این رابطه بیکفایتی از خود نشان داده و تعلل ورزیده است.

بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد با ارسال پیامی همدردی خود را با دولت و ملت این کشور در مورد وقوع سیل و توفان و برجای ماندن صدها کشته و هزاران آواره اعلام کرد.

همچنین دبیر کل سازمان ملل برای ارسال کمک‌های اضطراری به مردم و آسیب دیدگان ناشی از این سیل ابراز آمادگی کرد و گفت که به زودی نماینده‌ای برای ارزیابی وضعیت مناطق سیل‌زده و نیز نیازهای آسیب دیدگان به فیلیپین اعزام خواهد کرد.

بنا به اعلام مقامات دولت فیلیپین تاکنون خسارت برآورد شده بالغ بر ۶۹/۴‌میلیارد پزو (۵/۹۸میلیون‌دلار) شده است. بیش از ۹/۱‌میلیون نفر در معرض این سیل بوده‌اند، ۳۷۵۰۰۰ نفر خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و به مراکز امدادرسانی پناه برده‌اند. بیش از ۳۰۰۰ منزل مسکونی خسارت دیده‌اند یا ویران شده‌اند.

باید دید آیا توفان جدیدی که در راه است و پنجشنبه به فیلیپین خواهد رسید قوی‌تر از کتسانا خواهد بود یا نه.