سیدعلیرضا آوایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره زمان برگزاری ششمین جلسه دادگاه افراد بازداشت شده در حوادث پس از انتخابات، اظهار کرد: احتمال می‌دهم که در این خصوص دادگاه‌های زیادی نداشته باشیم. شاید یکی دو جلسه بیشتر از این دادگاه‌ها باقی نمانده باشد؛ البته این دادگاه‌ها با رعایت ترتیبات قانونی برگزار خواهد شد. وی درباره صدور آرای متهمان حوادث پس از انتخابات که تاکنون جلسه دادگاه آنها برگزار شده نیز گفت: حدود ۲۰ رای تا کنون صادر شده، چون قطعی نشده و محکومان حق اعتراض دارند و ممکن است در دادگاه تجدیدنظر این آرا تایید، تبدیل یا نقض شود و به مرحله قطعیت نرسیده است، طبعا اطلاع‌رسانی در مورد اسامی آنها کار لغو، غیرقانونی و غیرمنصفانه است.

رییس کل دادگستری استان تهران درباره روند اقدامات افرادی که برای آنها احکام صادر شده، گفت: اعتراضات به آرای صادره از سوی افراد شروع شده است و امیدوارم در دادگاه تجدیدنظر یک بررسی عادلانه و دقیق صورت گیرد و تلاش می‌شود که پرونده در دادگاه تجدیدنظر بررسی مجدد و تصمیمات قانونی اتخاذ شود.

آوایی درباره زمان برگزاری دادگاه‌های افراد به اصطلاح خودسر نیز افزود: پرونده این افراد باید از دادسراهای عمومی و انقلاب تهران به دادگاه ارسال شود تا رسیدگی آغاز شود. به عبارت دیگر باید پرونده این متهمان در دادسرا تکمیل و کیفرخواستشان صادر شود. مواردی از آنها را به ما بدهند، برای ما فرق نمی‌کند، چه افراد خودسر، چه دیگران. وظیفه ما است که وقتی پرونده به ما ارجاع شد و کیفرخواست در آن صادر شده باشد، دادگاه‌هایمان رسیدگی کنند.

۱۰۴ پرونده قضایی برای متخلفان کهریزک

در همین حال رییس کمیته ویژه مجلس برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات از تشکیل ۱۰۴ پرونده قضایی برای متخلفان بازداشتگاه کهریزک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پرویز سروری در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای پیگیری‌های صورت گرفته حوادث بعد از انتخابات اخیر ۱۰۴ پرونده قضایی برای متهمان کهریزک تشکیل شده که اخیرا پرونده چند قاضی به آنها اضافه شده است و باید اعلام کنم که کارها با سرعت پیگیری می‌شود. وی همچنین از جلسه این هیات با دادستان و سازمان قضایی نیروهای مسلح در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

دیدار کمیته‌ ویژه مجلس با رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح

هم‌چنین عضو کمیته‌ ویژه مجلس در بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث اخیر نیز از دیدار امروز اعضای این کمیته با رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح خبر داد.

فرهاد تجری، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین اقدامات این کمیته در خصوص پیگیری مسائل بازداشت‌شدگان اغتشاشات اخیر و نیز قضیه کهریزک، خاطرنشان کرد: روز چهارشنبه ملاقات اعضای کمیته با سازمان قضایی نیروهای مسلح برگزار می‌شود که در آنجا موضوع مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات دقیق‌تر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

عضو کمیته‌ ویژه مجلس در بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث اخیر، افزود: دادگاه متهمان کهریزک نیز معلوم نیست که دقیقا چه زمانی برگزار می‌شود، اما سازمان قضایی درصدد است در اولین و سریع‌ترین فرصت بتواند جلسه دادگاه را تشکیل دهد.

تجری در مورد دادگاه متهمان کوی دانشگاه تهران نیز اظهار کرد: هر دو موضوع کهریزک و کوی دانشگاه تهران با همدیگر مورد بررسی قرار می‌گیرند و تخلفات مامورین نیز در سازمان قضایی نیروهای مسلح مورد بررسی است و ۱۰۴ پرونده تشکیل شده شامل متهمان کوی دانشگاه نیز می‌شود.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، ابراز امیدواری کرد: جلسه مشترک با رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح و دادستان تهران برای تکمیل و ارائه گزارش کمیته مجلس راهگشا باشد.