عناصر مغرض اطلاعات غلط به اوباما داده‌اند

وزیر خارجه ایران موضع گیری اخیر رییس جمهور آمریکا در باره ایران را ناشی از تحلیل‌ها و اطلاعات نادرستی دانست که توسط عناصر مغرض منتقل شده است. به گزارش ایلنا، منوچهر متکی در دیدار با وزیر خارجه سوئد که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت، تاکید کرد: ایران قبل از آغاز به کار اجلاس گروه ۲۰ با حسن نیت و به عنوان یک اقدام شفاف‌سازانه و بسیار قبل از موعد مقرر، آژانس را از ساخت دومین تاسیسات غنی‌سازی در ایران مطلع کرده بود و لذا موضع‌گیری‌های معدود کشورهای غربی باعث تعجب است.

وی افزود: ایران تحت هیچ شرایطی از حقوق قانونی خود در بهره‌برداری صلح آمیز از فن آوری هسته‌ای نخواهد گذشت.

متکی تصریح کرد: ایران خواستار انجام تعهدات کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای در خصوص خلع سلاح هسته‌ای است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دخالت کشورهای اروپایی در امور داخلی ایران تاکید کرد: اتحادیه اروپا نباید از اقدامات اشتباه و غیر قانونی افراد تحت تابعیت خود در کشورهای دیگر به شکل چشم بسته حمایت کند.

متکی افزود: قوه‌قضائیه ایران با هوشیاری و طی یک روند مستقل در حال رسیدگی به تخلفات عوامل خارجی دخیل در مسائل پس از انتخابات می‌باشد.

وی همچنین نگرانی‌های ایران در خصوص وضعیت حقوق بشر در اتحادیه اروپایی را یادآور شد و خواستار توجه اتحادیه به تصحیح نحوه برخورد اعضای خود با اقلیت‌های مسلمان و پناهندگان ساکن کشورهای عضو اتحادیه گردید.

در ادامه این دیدار، کارل بیلد، وزیر امور خارجه سوئد نیز ضمن یادآوری بسته پیشنهادی ایران، ابراز امیدواری نمود که نشست ژنو آغاز سلسله گفت‌وگوهایی میان طرفین و زمینه ساز گسترش همکاری جامع ایران و اتحادیه اروپا در حوزه‌های مختلف باشد.