شانزدهمین جشنواره و نمایشگاه مطبوعات با شعار ارتقای جایگاه رسانه و تعمیق اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری از ۲۸ مهرماه در مصلای تهران برگزار می‌شود. علیرضا ملکیان، معاون امور مطبوعاتی‌و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌با اعلام این خبر گفت: شانزدهمین جشنواره و نمایشگاه مطبوعات به صورت همزمان درمصلای تهران آغاز می‌شود و مراسم اختتامیه جشنواره مطبوعات نیز ۵ آبان ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

در جشنواره امسال پایگاه‌های اینترنتی اطلاع‌رسانی و فعالان حوزه رسانه که به صورت مداوم با رسانه خاصی همکاری نمی‌کنند، می‌توانند در جشنواره شرکت کنند.

ملکیان درباره نمایشگاه امسال مطبوعات گفت: نمایشگاه مطبوعات امسال با شعار ارتقای جایگاه رسانه و تعمیق اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری برگزار می‌شود.

وی افزود: امسال رسانه‌های ۳۰ کشور خارجی از جمله کشورهای اندونزی، انگلیس، ایتالیا، برزیل، بحرین، بوسنی هرزگوین، پاکستان، ترکیه، تاجیکستان، چین، ژاپن، سوریه، عراق، فلسطین، قطر، کویت، گرجستان، لبنان، نیجریه، ونزوئلا، هندوستان، یونان، آذربایجان، آلمان، ارمنستان، اسپانیا، افغانستان، امارات و اوکراین حضور دارند؛ تاکنون در نمایشگاه امسال ۶۰۰ غرفه قطعی شده است و بیش از ۱۵۰۰ نشریه تقاضای حضور در نمایشگاه را دارند؛ ضمن آنکه فرصت برای ثبت نام و حضور در نمایشگاه همچنان وجود دارد.

وی درباره سایر بخش‌های نمایشگاه گفت: امسال محل‌هایی را تحت عنوان کافه مطبوعات در نظر گرفته‌ایم تا بازدیدکنندگان ضمن مطالعه نشریات مختلف درباره آن نظر بدهند. همچنین در محوطه مصلا دکه‌های مطبوعاتی در نظر گرفته شده است تا صاحبان نشریات مختلف آثار خود را ارائه کنند. امسال همچنین علاوه بر رسانه‌ها، پایگاه‌های اینترنتی، تشکل‌های صنفی و روابط‌عمومی‌ها نیز حضور دارند. در بخش جنبی نمایشگاه نیز نمایشگاه عکس با موضوع آزاد با حضور آثار عکاسان خبری برگزار می‌شود.

ملکیان درباره برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌ها گفت: امسال در بخش جنبی نمایشگاه نشست‌های سیاسی و کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود و در این نشست‌های سیاسی درباره رسالت رسانه‌ها، عملکرد رسانه‌ها در انتخابات بحث می‌شود‌. وی ادامه داد: مناظره‌های سیاسی نیز با موضوعات خاص و با حضور سلایق مختلف سیاسی و نمایندگان طیف‌های مختلف سیاسی در نمایشگاه برگزار می‌شود. وی درباره حضور یافتن میهمانان خارجی گفت: امسال هیچ میهمان خارجی در جشنواره حضور ندارد. ایلنا گزارش داده است که یکی از خبرنگاران درباره وضعیت امروز رسانه‌ها و زندانی بودن تعدادی از روزنامه نگاران سخنانی را بیان کرد که مورد استقبال سایر خبرنگاران قرار گرفت.