انتقاد مجدد جوانفکر از نایب رییس مجلس

مشاور مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد که چند صباحی است سخنان و اعمال محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس را مورد انتقاد قرار می‌دهد، در تازه‌ترین واکنش خود به اظهارات وی سخنان باهنر را مبنی بر اینکه «ما از امکانات و اختیارات قانونی‌مان در قبال دولت استفاده کرده و می‌کوشیم دولت را وادار به عمل به قانون کنیم» تهدید آمیز توصیف کرد و گفت: این سخن تهدیدآمیز نایب رییس محترم مجلس، از پشتوانه منطقی و قانونی برخوردار نیست؛ زیرا خود مجلس نیز مانند دولت باید تابع قانون باشد و حق دخالت در امور قوه مجریه را ندارد. اگر مجلس آن‌گونه که آقای باهنر تصریح کرده است، از اختیارات و امکانات خود علیه دولت استفاده کند، در واقع یک عمل غیرقانونی مرتکب شده است. به گزارش ایلنا، علی‌اکبر جوانفکر در یادداشتی با عنوان «منطق آقای باهنر درباره تعامل مجلس با دولت» در وبلاگ شخصی‌اش نوشته است: چندی پیش طی یادداشتی در وبلاگ، با رویکردی انتقادی به بررسی اظهارات آقای باهنر، نایب رییس محترم مجلس شورای اسلامی درباره رای اعتماد به وزرای پیشنهادی و نظر نسبت داده شده به رهبری عزیز پرداختم. یادداشتی که در ذات خود، نقش مهم و تاثیرات وجودی آقای باهنر را به مخاطبان منعکس می‌کرد. با همین نگاه می‌خواهم به برخی از نظرات مطرح شده از سوی ایشان در مصاحبه اخیرشان با یکی از روزنامه‌ها بپردازم. بر این باورم که دریافت پاسخی سازنده، بر صلاحیت های وافر و غیرقابل انکار ایشان، خواهد افزود.

۱ - در بند سوم اصل چهل و سوم قانون اساسی تصریح شده است: شکل، محتوا و ساعت‏ کار چنان‏ باشد که‏ هر فرد علاوه‏ بر تلاش‏ شغلی‏، فرصت‏ و توان‏ کافی‏ برای‏ خودسازی‏ معنوی‏، سیاسی‏ و اجتماعی‏ و شرکت‏ فعال‏ در رهبری‏ کشور و افزایش‏ مهارت‏ و ابتکار داشته‏ باشد.

با استناد به اصل مورد اشاره در این قانون، رییس‌جمهور به عنوان مجری قانون اساسی، نه تنها حق دارد، بلکه موظف است ساعت کار کارمندان دولت را در ماه مبارک رمضان یا هر زمان دیگری، به گونه‌ای تنظیم کند که آنها از فرصت و توان کافی برای خودسازی معنوی برخوردار شوند.

مجلس محترم دو هفته به تعطیلات تابستانی می‌رود، یک هفته تشکیل جلسه می‌دهد و هفته بعد را تعطیل می‌کند و بعد از دادن رای اعتماد به وزرای پیشنهادی باز هم سه هفته به تعطیلات می‌رود و البته به ندرت کسی یافت می‌شود که مجلس محترم را به خاطر این همه تعطیلات پی در پی، مورد سوال قرار دهد؟ در برابر این همه تعطیلات، می‌خواهم ادعا کنم که کاهش یک یا دو ساعت از ساعات کاری کارمندان در ماه مبارک رمضان که برآمده از یک تفسیر درست و روشن از قانون اساسی است، نباید موجب برانگیختگی و دغدغه برخی از نمایندگان محترم مجلس شود. بدیهی است که اعمال فشار به دولت در این خصوص، نشان‌‌دهنده گرایش به تعامل و همکاری با دولت تلقی نخواهد شد.

۲ - نایب رییس محترم مجلس همچنین گفته است: ما به رییس‌جمهور توصیه کردیم که وزرایش را با طمانینه و دقت بیشتر عوض کند. سرعت تغییرات در این سطح، هزینه‌های زیادی را به مملکت تحمیل می‌کند. چون ترمیم مستمر، احساس نا‌امنی در مسوولان رده بالا ایجاد می‌کند و فرصت تغییر تبدیل به یک تهدید می‌شود که ضرر آن به دستگاه‌ها و مردم می‌رسد.

تغییر یک وزیر از سوی رییس‌جمهور، تصمیمی بدون مطالعه، یکباره، ناگهانی و سلیقه‌ای نیست و با جرات می‌توان گفت که سخت‌ترین اما در موعد خود، لازم‌ترین تصمیمی است که رییس‌جمهور در فرآیند کاری دولت اتخاذ می‌کند. بدون تردید، رییس‌جمهور برای انتخاب وزیران، بررسی های همه جانبه ای انجام می‌دهد و مجلس نیز دقت زیادی را درباره پیشینه فکری، کاری و اجتماعی آنان به عمل می‌آورد، اما همه این ملاحظات، یک امر نسبی است و تا وقتی فرد در صحنه عمل مورد آزمایش و سنجش قرار نگرفته باشد، همه فرضیات در باره توانمندی‌ها و شایستگی‌های او از حد احتمالات فراتر نرفته است.

به تجربه دریافتیم که برخی افراد در دولت نهم نتوانستند به توقعات مورد انتظار رییس‌جمهور برای فعال کردن دستگاه ذی‌ربط در جهت خدمت رسانی مطلوب و بهینه، پاسخ شایسته‌ای بدهند و البته کنار گذاشتن از مسوولیت نیز اولین واکنش آقای احمدی‌نژاد نبوده است. رییس‌جمهور با تذکر، ارائه طریق و توسل به روش‌های مدیریتی و پیگیری‌های مجدانه، می‌کوشد به نحوی ضعف‌های وی را پوشش دهد و او را به یک عنصر موثر و فعال تبدیل نماید، اما هنگامی که همه تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، حفظ و نگهداری وزیر در راس یک یا چند دستگاه مهم مرتبط با اداره کشور، تهدیدی بالقوه محسوب خواهد شد. بنابراین از مجلس محترم انتظار می‌رود که در این زمینه همسازی و همراهی بیشتری با رییس‌جمهور نشان دهد، زیرا هرگونه تصمیمی در این خصوص، متضمن منافع ملی و حقوق عمومی است.

بدون تردید با خاتمه یافتن برخی دخالت‌ها و اعمال فشارهای پیدا و پنهان بر مقامات اجرایی، امکان پیشبرد سیاست‌های دولت و حرکت هماهنگ اعضای کابینه تسهیل خواهد شد و در چنین وضعیتی، برکناری برخی از وزرا نیز غیرمحتمل خواهد شد. شاید بگویند تو که همه از عیب او بگفتی از هنرش نیز بگو . پاسخ آن است که آنچه گفتم نه عیب که تذکری خیرخواهانه است و در باب «هنر» نایب‌رییس محترم مجلس نیز همین بس که او «باهنر» است.