اوباما از اظهارنظر خود پشیمان خواهد شد

دنیای‌اقتصاد- رییس‌جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود بامداد شنبه (عصر جمعه به وقت نیویورک) در گفت‌وگو با لری کینگ، مجری شبکه تلویزیونی سی.ان.ان آمریکا، به سوالات مختلفی در عرصه‌های سیاسی و بین‌المللی پاسخ داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد در این گفت‌وگو تاکید کرد: اظهارات نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه و گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس فاقد ارزش است و برای ما اهمیتی ندارد. اگر آنان می‌توانند مشکل خود را حل کنند، آنها چه مسوولیتی دارند. ما عضو آژانس هستیم نه تابع آنها. احمدی‌نژاد گفت: آنها هنوز در خیالات استعمارگری هستند. برای ما مهم نیست که چه چیزی می‌گویند، اما صحبت‌های اوباما مهم است و انتظار نداشتیم کمتر از ۴۸ ساعت تعهداتشان را نقض کنند؛ ایشان تعهد کرده بود تغییرات ایجاد کنند. رییس‌جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: اوباما می‌خواهد حیثیت آمریکا را احیا کند، اما این سخنان اخیر او کاملا غیرمنطقی بود.

طرفداران دولت بیشتر دچار حادثه شدند

وی در پاسخ به پرسش‌های مجری سی. ان ان درباره حوادث پس از انتخابات ایران اظهار داشت: بیشتر کسانی که دچار حادثه شدند از طرفداران دولت بودند و نه مخالفان آن و البته برخی انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها هم دخالت کردند که کاملا اشتباه بود. احمدی‌نژاد در جواب سوالی راجع به فرآیند قانونی محاکمه متهمان آشوب‌های اخیر گفت: همه متهمان وکیل دارند و به اشتباهات خود اعتراف کرده‌اند؛ در ایران دستگاه قضایی مستقل است و هر کس از قانون تخلف کند دستگاه قضایی با او برخورد می کند؛ مگر در کشور شما رییس جمهوری می‌تواند به دستگاه قضایی دستور بدهد؟

آمریکایی‌ها خاطرات تلخ را اصلاح کنند

احمدی‌نژاد همچنین در نشستی با شورای دبیران و مسوولان ارشد هفته‌نامه تایم در پاسخ به سوالی با بیان اینکه برخی دولت‌های غربی طی دهه‌های اخیر در منطقه ما و به ویژه با جمهوری اسلامی ایران رفتار خوبی نداشتند و مواضعی گرفته‌اند که بر خلاف منافع ملت بزرگ ایران بوده است، تصریح کرد: این دخالت‌ها خاطرات تلخی را در ذهن ملت بزرگ ایران و همین طور در ذهن ملت‌های منطقه ایجاد کرده است که فکر می‌کنیم اصلاح و تغییر این خاطرات وظیفه دولتمردان آمریکایی و برخی دیگر از قدرت‌ها است.

ملت ایران از جنگ متنفر است

در ادامه این نشست یکی از مسوولان ارشد تایم از احمدی نژاد سوال کرد: در جریان انتخابات من در محله شما یعنی نازی آباد بودم؛ جایی که افراد زیادی از ساکنان آن در جنگ ایران و عراق کشته شده‌اند. نظر شما در خصوص جنگ چیست و آیا خودتان در عملیات شرکت داشته‌اید؟ رییس‌جمهور گفت: ابتدا باید بگویم من در نازی‌آباد زندگی نمی‌کردم و در شرق تهران ساکن بودم و نکته بعدی اینکه حدود ۱۶۰هزار نفر در آن جنگ به شهادت رسیدند. ملت ایران یک ملت بزرگ است و در طول تاریخ به خوبی آموخته که باید روی پای خود بایستد. ملت ایران از جنگ متنفر است.

عدم حضور هاشمی در روز قدس مسائل داخلی ایران است

در ادامه از رییس‌جمهور درباره عدم حضور هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه روز قدس سوال شد. احمدی‌نژاد در پاسخ تصریح کرد: اینها مسائل داخلی ایران است و مسائل مهمی نیست؛ از سوی دیگر آمدن یا نیامدن ایشان به نماز جمعه هم غیرعادی و مهم نیست و شنیده‌ام خود ایشان تصمیم گرفته‌اند که شرکت نداشته باشند. رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که چرا افرادی مثل هاشمی و موسوی در مقابل شما هستند؟ گفت: در ایران آزادی و رقابت آزاد وجود دارد. آیا اشکالی دارد که موسوی و هاشمی رقیب و مخالف من باشند. در کشور ما این مسائل مشکلی تلقی نمی‌شود و نهایتا انتخابات هست و مردم تصمیم می گیرند و انتخاب می‌کنند.

وجود تظاهرات مساله‌ای منفی نیست

احمدی‌نژاد با اشاره به موضوع تحریکات دولت‌های غربی اظهار داشت: برخی از این دولت‌ها سعی نمودند آشوب‌ها را مثبت نشان دهند. به طور مشخص مسوولان دولت انگلیس این کار را کردند. ما نگفتیم که اتفاقاتی که در تهران افتاد آنها طراحی و مدیریت کردند؛ بلکه گفتیم دخالت کردند و این دو مطلب جداگانه است. دخالت در امور داخلی دیگران خلاف قانون است و برخی دولت‌ها سعی کردند برخی درگیری‌ها را تشویق کنند و البته برخی از اعضای دولت اوباما هم همین کار را کردند . وی افزود: وجود تظاهرات در یک کشور مساله‌ای منفی نیست؛ همین الان در آمریکا علیه سیاست‌های اقتصادی و تصمیمات گروه ۲۰ تظاهرات هست و این اشکالی ندارد.

قدرت خرید مردم را افزایش داده‌ایم

رییس‌جمهور در ادامه و در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اقتصادی ایران گفت: ما در بحران اقتصادی کنونی جهان کمترین آسیب را دیده‌ایم و رشد اقتصادی بالایی را تجربه کرده‌ایم و اگر تورمی بوده قدرت خرید را هم افزایش داده‌ایم. وی اظهار کرد: در چهار سال گذشته ایران جزو با ثبات‌ترین کشورها به لحاظ سیاسی و اقتصادی بوده است و برخلاف کشورهای اروپایی و آمریکا نرخ بیکاری در ایران سیر نزولی دارد. در همه بخش‌های اقتصادی وضعیت روشنی داشتیم و مسائل اقتصادی هیچ وقت در ایران موجب بی‌ثباتی نشده و نخواهد شد. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: پایه‌های اقتصادی ایران بسیار قوی است؛ به همین دلیل چند تحریم دولت‌های اروپایی و آمریکا تاثیری بر رشد اقتصادی و میزان سرمایه‌گذاری کشورمان نگذاشته است و نخواهد گذاشت.

زمینه‌های زیاد همکاری میان ایران و آمریکا

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص زمینه‌های همکاری میان ایران و آمریکا اظهار کرد: زمینه‌های همکاری فراوان است، اما این همکاری‌ها باید برپایه صداقت و عدالت باشد. ما اعلام کرده‌ایم برای رآکتور تهران نیازمند سوخت ۲۰درصد هستیم. این هم موضوع خوبی برای همکاری است و حتی اعلام کرده‌ایم که متخصصین هسته‌ای نیز می‌توانند همکاری کنند.

دو دوره رییس جمهوری کافی است

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای دارید تا قانون اساسی را عوض کرده و برای سومین بار در ایران رییس‌جمهور شوید؟ تصریح کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بسیار خوب و مترقی است و فکر می‌کنم اگر کسی بخواهد کاری برای مملکت انجام دهد دو دوره کافی است و این فرصت باید بچرخد. بنابراین قانون اساسی ایران قانون حکیمانه‌ای است و من به طور قاطع از اصول قانون اساسی و استمرار آن حمایت می‌کنم. وی افزود: در ایران انسان‌های توانمند فراوان هستند و من معلم دانشگاه هستم و برمی گردم به دانشگاه و مشکلی پیدا نمی‌شود.

در همین حال احمدی‌نژاد ظهر روز جمعه به وقت نیویورک در نشست خبری به سوالات نمایندگان رسانه‌های بین‌المللی در خصوص مسائل مختلف پاسخ گفت. احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی گفت: اگر گزارش آژانس منتشر شود آقای اوباما از اظهارنظر خود پشیمان خواهد شد. توصیه من به بعضی از جریانات حاکم بر دولت آمریکا این است که اطلاعات غلط به آقای اوباما ندهند و وی را در فضایی قرار ندهند که خلاف منافع کشورشان حرکت کند. سخنان آقایان براون و سارکوزی برای ما اهمیت ندارد، ولی آقای اوباما نباید حرفی بزند که هیچ مبنای حقوقی نداشته باشد و باعث خدشه به چهره رییس‌جمهور آمریکا شود. قرار ما در مذاکرات آینده این بود که صداقت داشته باشیم. اینگونه رفتارها مربوط به دوران گذشته است؛ همان رفتارهایی که باید تغییر پیدا کند و امیدوارم که آقای اوباما جبران نمایند.