سالن‌های تئاتر تهران این هفته میزبان هفت اثر نمایشی از هنرمندانی چون نادر برهانی مرند، هادی مرزبان و حمید پورآذری خواهد بود که در مجموعه تئاتر شهر، تالار مولوی تماشاخانه سنگلج، تالار هنر و فرهنگسرای بهمن به صحنه می‌روند.

این هفته تئاتر تهران میزبان چند نمایش جدید می‌شود. مجموعه تئاتر شهر با پایان اجراهای دو نمایش «باغ شکرپاره» قطب‌الدین صادقی و «مجلس برادرکشی» سیروس همتی میزبان دو اثر جدید است که در سالن‌ اصلی و کارگاه نمایش مجموعه به صحنه خواهند رفت. سالن اصلی تئاتر شهر از این هفته میزبان جدیدترین نمایش نادر برهانی‌مرند در مقام کارگردان است.
نمایش «رومولوس‌کبیر» نوشته فریدریش دورنمات از یکشنبه ۵ مهرماه در سالن اصلی به صحنه می‌رود. این نمایش داستان امپراتوری به نام رومولوس است که به نظر می‌رسد با رفتارها و اتخاذ تصمیمات عجیب و غریب زمینه سرنگونی خود را فراهم می‌کند، اما در نهایت مشخص می‌شود که رفتارها و تصمیمات او روشنفکرانه و مبتنی بر تفکر و تمهیداتی خاص بوده است.
حمید سمندریان در این نمایش در مقام مشاور کارگردان حضور دارد و سیامک صفری، امیر جعفری، داریوش موفق، کاظم هژیرآزاد، پیام دهکردی، کوروش نریمانی، مهدی سلطانی، سهراب سلیمی، ریما رامین‌فر، محمود جعفری، مهرداد ضیایی، محسن علا، افسانه ماهیان، فرزین محدث، هادی عامل و سینا رازانی بازیگران «رومولوس کبیر» هستند که ساعت 19:45 اجرا می‌شود.


باغ شکرپاره


کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر هم از این هفته پذیرای نمایش «لیرشاه» نوشته ویلیام شکسپیر و کارگردانی آرش دادگر است. در این نمایش رضا بهبودی، مهران امام بخش، خسرو شهراز، یعقوب صباحی، بهناز نازی، جواد نمکی و امین طباطبایی ایفای نقش می‌کنند. «لیر شاه» از پنجم مهر ساعت 18:30 اجرا خواهد شد.
اما سالن‌های چهارسو، سایه و قشقایی تئاتر شهر همچنان میزبان نمایش‌های «خشکسالی و دروغ»، «مرثیه‌ای برای یک سبک وزن» و «مهر هفتم» هستند. نمایش «خشکسالی و دروغ» نوشته و کار محمد یعقوبی که قرار بود سوم مهر ماه به اجراهای خود پایان دهد، به دلیل استقبال قابل توجه مخاطبان هفته جاری نیز به صحنه می‌رود. این نمایش با بازی آیدا کیخایی، رویا دعوتی، مهدی پاکدل و علی سرابی به داستان زندگی یک وکیل دادگستری و همسرش می‌پردازد. این نمایش ساعت ۲۰:۳۰ به صحنه می‌رود.
نمایش «مرثیه‌ای برای یک سبک وزن» نوشته و کار ایوب آقاخانی هم ساعت 20:15 در سالن سایه اجرا می‌شود. این نمایش کمدی به تقابل اجتماعی چهار انسان در دوران معاصر می‌پردازد و هدایت عامل هاشمی، افشین هاشمی، خسرو احمدی و نگار عابدی بازیگران آن هستند.
نمایش «مهر هفتم» سعید شاپوری هم که برگرفته از فیلمی با همین نام اثر اینگمار برگمان است، داستان مواجهه شوالیه‌ای را با مرگ خود روایت می‌کند. این اثر نمایشی با حضور بازیگرانی چون فرزین صابونی، علیرضا محمدی، رویا میرعلمی، آذر خوارزمی و شبنم مقدمی ساعت ۲۰:۳۰ به صحنه می‌رود.


سگ، سکوت


تالار مولوی هم در هفته جاری میزبان دو نمایش جدید است که در سالن اصلی مولوی به صحنه می‌روند. نمایش «شهادت پیوتراوهه» نوشته اسلاومیر مروژک و کارگردانی بهرام سروری نژاد اثر جدیدی است که از این پس ساعت 18 در سالن اصلی مولوی به صحنه می‌رود. پیدا شدن ناگهانی ببری در حمام خانواده پیوتر اوهه است که زندگی آنها را متحول می‌کند.
طوفان مهردادیان، آذر سماواتی، بهرام بهرامی، آتوسا راستی، سیاوش جامع، امیر پورصفا، محمود تیموری، جواد ذوالقدر،‌ سحر بحرانی و سروری نژاد بازیگران این نمایش هستند. نمایش «سجل» نوشته و کار رسول نقوی نیز نمایش جدید دیگری است که از هفته جاری ساعت ۲۰:۳۰ در سالن اصلی مولوی اجرا خواهد شد. این نمایش داستان زوجی است که در جریان مبارزات سال‌های ۵۷ متواری شده و دو فرزند خود را نزد دیگران به امانت گذاشته‌اند. بعد از گذشت ۲۸ سال دو فرزند خود را در شرایطی غیر انسانی پیدا می‌کنند.


ملا نصرالدین

امید آهنگر، نوشین خانی، بهار کریم‌زاده، مریم داننده و وحید میریونسی بازیگران این نمایش هستند. نمایش «گم‌شدگان» نیز در هفته جاری ساعت ۱۹:۳۰ به اجراهای خود ادامه می‌دهد. تماشاخانه‌های ایرانشهر نیز با میزبانی دو اجرا به کار خود ادامه می‌دهند. سالن شماره یک ایرانشهر همچنان میزبان نمایش «زال و رودابه» نوشته عز‌ت‌الله مهرآوران و کارگردانی نادر رجب‌پور است که ساعت ۲۰:۳۰ اجرا می‌شود.
این اثر برگرفته از شاهنامه فردوسی است و سعید داخ، نسیم ادبی، مهرآوران و رجب‌پور از جمله بازیگران این اثر نمایشی هستند. سالن شماره دو ایرانشهر هم پذیرای نمایش «خنکای ختم خاطره» نوشته حمیدرضا آذرنگ و کارگردانی نیما دهقان است. این نمایش در فضایی کارگاهی روایتگر تشییع پیکر شهیدی گمنام از شهری به شهر دیگر است. هنگامه قاضیانی، علی سرابی، الهام کردا و سعید چنگیزیان از جمله بازیگران «خنکای ختم خاطره» هستند که ساعت 20:30 اجرا می‌شود.
اما تماشاخانه سنگلج از این هفته میزبان نمایش «هاملت با سالاد فصل» نوشته زنده‌یاد اکبر رادی و کارگردانی هادی مرزبان می‌شود. این نمایش با حضور بازیگرانی چون جعفر والی، فردوس کاویانی، بهروز بقایی و بهاره رهنما به صحنه می‌رود. «هاملت با سالاد فصل» از دوشنبه ششم مهرماه ساعت ۱۹ اجرا می‌شود.


خشکسالی و دروغ


تالار هنر نیز از این هفته میزبان نمایش «پیربابا و شمع‌های سحرآمیز» نوشته گیتا داوودی و کارگردانی ناصر آویژه خواهد بود که از سه‌شنبه هفتم مهر ماه ساعت ۱۹ به صحنه می‌رود. این نمایش داستان گروه نمایشی دوره‌گرد پیربابا را روایت می‌کند که از شهری به شهر دیگر در سفر هستند و قرار است در جدیدترین کار خود هفت خوان رستم را نقل کنند. رامین کحال‌زاده، محمدرضا معجونی، محسن علیمحمدی و آویژه بازیگران این اثر نمایشی هستند.گالری شماره دو فرهنگسرای بهمن نیز از هفته جاری پذیرای نمایش «ادیپ» به کارگردانی حمید پورآذری است که با گروهی از نوجوانان تئاتری ساعت ۱۸ به صحنه خواهد رفت. این نمایش با وام گرفتن شخصیت ادیپ نمایشنامه «ادیپ شهریار» نوشته سوفوکل به فضای موجود اجتماعی جامعه می‌پردازد.
خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر نیز این هفته میزبان نمایش «آذر» حسین فرخی است. این نمایش تلفیقی از مونودراما است که طراحی با نور و حرکت در آن استفاده شده است. «آذر» درباره پرستاری است که در دوران جنگ حین جابه‌جایی مجروحان بر اثر انفجار نارنجک آسیب می‌بیند. فریبا شاهسون،‌ ناصر عرفانیان،‌ حسن فرخی و فتانه صبوری بازیگران این نمایش هستند.
خانه کوچک نمایش دانشکده هنر و معماری نیز در هفته جاری میزبان نمایش «اسب‌های پشت پنجره» نوشته ماتئی‌ ویسنی‌یک و ترجمه تینوش نظم‌‌جو خواهد شد که با کارگردانی برکه فروتن به صحنه می‌رود. نمایش «رویای شیشه‌ای» کار مشترک سعید حسنلو و مسعود هاشمی‌نژاد نیز در هفته جاری ساعت ۱۸ در تالار محراب به صحنه می‌رود.
فرهنگسرای نیاوران میزبان نمایش «جادوگر شهر رنگین‌کمان» ویژه گروه سنی کودک و نوجوان است که ساعت 19 در سالن گوشه روی صحنه می‌رود. در این نمایش به نویسندگی محمود اکبرشاهی و مجید شکری و کارگردانی اکبرشاهی بازیگرانی چون مجید شکری، رضا غفارنژاد مولایی، نیما جوان و سعید حاجی‌حیدری نقش‌آفرینی می‌کنند.
نمایش «ما سه نفر» مسعود رحیم‌پور نیز در تماشاخانه مهر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در دو نوبت ۱۸ و ۱۹ به صحنه می‌رود. این نمایش که نوشته سیروس همتی است، تضادها و تقابل آرمان‌های افراد با روند تغییرات شخصیتی و اجتماعی را به نمایش می‌گذارد. داستان این نمایش خانواده‌ای را نشان می‌دهد که با گذشت سال‌های پیاپی از جنگ تحمیلی هنوز عواقب آن را در خود دارند. علی یعقوب‌زاده، بهار کریم زاده و مسعود رحیم‌پور بازیگران این نمایش هستند.