اوبامایی که چپ را فروخت!

مترجمان: مریم کاظمی، فیاض خاک

استعفای ناگهانی مشاور کاخ سفید ، ون جونز، شکاف عمیقی را ایجاد کرده که احتمالا طی چند روز آتی فراموش خواهد شد. این داستان پیچیده، درباره جزئیات ائتلاف سیاسی‌ای است که به انتخاب رییس‌جمهور اوباما کمک کرد و نیز درباره مطالبات کنونی این جناح ، که وی را به یک کوچه بن بست هدایت می‌کند. باراک اوباما به عنوان یک کاندیدا تلاش کرد تا خودش را به عنوان مرد سیاست‌های میانه رو و به خصوص فردی با خلق و خوی ملایم مطرح کند. وی گفت که با انتخاب بهترین پیشنهاد در هر مورد، به هر دو جناح راست و چپ توجه می‌کند. در واقع او خود را به عنوان یک عملگرای چپ گرا به مردم عرضه کرد.

هنگامی‌که همکاری‌های رادیکال وی- به عنوان مثال با جرمایا رایت (Reverend Jeremiah Wright) و ویلیام ایرز ( William Ayers) - آشکار شد، اوباما بدون معطلی آن را انکار کرد. سپس آقای جونز با سابقه‌ای طولانی در اظهار نظرات افراطی و سازماندهی جناح چپ ظاهر شد و با وجود این سوابق، مشاور کاخ سفید برای «مشاغل سبز» شد. البته در این آخر هفته او نیز به زیر اتوبوس پرتاب شد.

با این حال ، آقای جونز آنقدر دیوانه نبود که با ادعایی دروغین، خود را پشت جماعت طرفدار اوباما پنهان کند. او برای سال‌های متمادی رهبر جوان جنبش سیاسی جناح چپ بوده است. در کتاب سال ۲۰۰۸ وی با عنوان «اقتصاد حلقه سبز» درباره اینکه چگونه ممکن است یک راه حل بتواند دو مشکل از بزرگ‌ترین مشکلات ما را رفع کند، بحث شده است. این کتاب شامل مقدمه‌ای از رابرت اف کندی جونیور است که به تازگی فوت کرد.

آقای جونز شخص ارشد مرکز پیشرفت آمریکا بود، که با بودجه دولتی تاسیس شد و به عنوان پیشتاز فکری جدید حزب دموکرات مشهور شد. رییس این مرکز جان پدستا است، که همکار اصلی تیم انتقال دولت آقای اوباما بود، و در نتیجه در سراسر دوران مدیریت، نقش عمده‌ای را در معرفی دولت ایفا کرد. صعود آقای جونز در درون روشنفکران لیبرال نشان می‌دهد که حزب دموکرات از زمان مثلث‌بندی «حزب دموکرات جدید» در دوران کلینتون، چقدر به سمت جناح چپ پیشروی کرده است.

نظرات تنش زای آقای جونز در مورد جمهوری‌خواهان و انجمن سبز خودش همراه با اظهاراتی که در باب مذمت ایالات متحده به خاطر یازده سپتامبر بیان کرد، در میان برخی از همسایگان کاخ سفید مشهور شد. جونز به همین دلیل مورد ستایش قرار گرفت و توسط والری جارت، که یکی از دو یا سه تن از قوی ترین مشاورین کاخ سفید بوده و مدت زمانی طولانی نیز دوست شخصی رییس‌جمهور بوده است، تحت حمایت مالی قرار گرفت.

حدس ما این است که ورود آقای جونز به کاخ سفید، دقیقا به دلیل آن بود که شغل وی نیازی به تایید مجلس سنا نداشت و او را در معرض موشکافی بیشتر قرار نداد. همچنین شکی نیست که دلیلی وجود دارد که آقای اوباما تا به آن حد قدرت حاکم دولتش در داخل کاخ سفید را با وجود قدرت‌های مختلف تحکیم بخشیده است . به همین جهت آقای جونز آماده بود تا نقش حساس خرج ده‌ها میلیارد دلار از پول‌های مالیات مردم را در قالب طرح محرک بازی کند. این کمک می‌کند تا توضیح دهید که چرا جناح چپ سیاسی تا این حد در مورد استعفای آقای جونز ناراحت است. دیوید سیروتا، یکی دیگر از کارشناسان و فعالان جناح چپ فکری، در وب سایت Huffington Post به شرح زیر نوشته است که:

«در نهایت، خبر جونز اثر آرامش بخشی بر آرمان‌های جنبش‌های آزادی خواه دیگر خواهد گذاشت. ون فردی فوق‌العاده است که کارهای خارق‌العاده‌ای نیز انجام داده است. او وکالت راستین خود را حفظ کرده بود و اصولش را تحت سازش قرار نداد و حتی تا وقتی که به سطوح بالای کار در کاخ سفید منصوب شد همین گونه باقی ماند. همچنین به نظر می‌رسید که وی مصداقی است از این مثل که در واقع شما هم می‌توانید حتی در سطوح بالای سیستم سالم بمانید. این است که می‌گویند. آقای سیروتا مشغول لابی برای بسیاری از افراد جنبش چپ است که اعتقاد دارند به انتخاب آقای اوباما کمک کرده‌اند و بنابراین سزاوار صندلی‌هایی درون قدرت حاکمه هستند. آنها به طرز فزاینده‌ای دچار سرخوردگی شده‌اند، چرا که در حال درک این حقیقت هستند که آقای اوباما با مسرت افراد جنبش چپ را به کار خواهد گرفت، اما این تنها تا زمانی طول می‌کشد که اوباما مشاهدات و انگیزه‌های واقعی خود را در مورد آن پست به طور گسترده نشناخته و درک نکرده باشد.

هیچ رییس‌جمهوری برای تمامی ‌دیدگاه‌های افراد تحت انتصابش مسوول نیست، اما ظهور و سقوط آقای جونز، هشداری در باب این مساله است که آقای اوباما نمی‌تواند در دوره فعلی حکومت خود، جناح چپ را راضی نگاه دارد. او در حال درگیر شدن با دردسرهای سیاسی است، و این نه بدین خاطر است که پیام و دیدگاه خودش نامشخص است یا جناح مقابل وی بهتر سازمان یافته است، بلکه به این دلیل است که محبوبیت آقای اوباما از دید مردم در حال نزول است؛ چرا که در نظر سنجی سال گذشته او به مردم آمریکا نگفت که «تغییر»ی که آنها خواهان آن هستند، شامل تریلیون‌ها دلار هزینه‌های جدید، تمکین به لیبرال‌ترین (دموکرات‌ترین و به عبارتی چپ‌ترین) اعضای مجلس، تصاحب دولتی مراقبت‌های بهداشتی و انتصابات تحت نظر ون جونز خواهد بود.