سه نهاد امنیتی پیگیر ترور‌های کردستان

ماموستا شیخ‌الاسلام

مقامات دولت، وزارت اطلاعات و کمیسیون امنیت ملی مجلس به صورت جداگانه ترورهای اخیر مناطق کردنشین را بررسی می‌کنند. ترور نماینده استان کردستان در مجلس خبرگان واکنش شدید مقامات و نهادهای امنیتی کشور را به دنبال داشته است و در پی دستور مقام معظم رهبری، وزارت اطلاعات و وزارت کشور و نیز کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرده‌اند به صورت ویژه ترورهای اخیر کردستان را مورد رسیدگی قرار خواهند داد. هفته گذشته ماموستا محمد شیخ‌الاسلام نماینده کردستان در مجلس خبرگان ترور شد.

پیش از آن هم امام جمعه سنندج ترور شده بود. همچنین دو قاضی دادگاه‌های سنندج هم در دو عملیات تروریستی جداگانه مجروح شدند که هم اکنون در بیمارستان بستری هستند. در پی وقوع این حوادث وزیر اطلاعات گفت: گروه ویژه برای پیگیری رخدادهای امنیتی اخیر در سنندج به استان کردستان اعزام شده است.

به گزارش ایرنا، حیدر مصلحی، شنبه در حاشیه مجلس یادبود شهید ماموستا محمد شیخ‌الاسلام در مسجد جامع سنندج افزود: این گروه ویژه در حال حاضر سرگرم تحقیق و بررسی مسائل رخ داده در سنندج هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که این هیات با گروه ویژه وزارت کشور که معاون اول رییس‌جمهوری خبر اعزام آن را داد تفاوت دارد یا خیر افزود: گروه ویژه وزارت اطلاعات وظایف خود را انجام می‌دهد و گروه اعزامی وزارت کشور نیز به وظایف خود خواهد پرداخت.

وزیر اطلاعات در مورد روند بررسی سوء‌قصدهای اخیر در سنندج اظهار داشت: با تلاش‌های انجام شده قطعا به سرنخ‌هایی می‌رسیم.

وی با اشاره به علل ترورهای اخیر در کردستان اظهار داشت: استکبار در حال برنامه ریزی است و به فضل خداوند به زودی ریشه‌های موضوع مشخص می‌شود.

مصلحی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون سرنخی به دست آمده است یا نه اظهار داشت: فعلا در مورد سرنخ‌ها نمی‌توانم صحبتی کنم.

رحیمی: مسوولان امنیتی ریشه‌های ناامنی را در کردستان می‌خشکانند

همچنین معاون اول رییس‌جمهوری تاکید کرد که مسوولان امنیتی ریشه‌های ناامنی‌های نامیمون را که در کردستان رخ داده و وصل به جریان خبیث بیرون مرز است می‌خشکانند و می‌سوزانند.

به گزارش ایرنا، محمد رضا رحیمی که روز شنبه به کردستان سفر کرده بود در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به سفر آتی وزیر کشور به همراه هیاتی از مسوولان امنیتی به کردستان، اعلام کرد که شورای تامین ویژه استان کردستان با حضور مسوولان عالی رتبه این استان به زودی تشکیل می‌شود.

معاون اول رییس‌جمهوری با اظهار تاسف شدید از ترور ماموستا شیخ‌الاسلام از وی به عنوان شخصیتی برجسته برای همه ایرانیان یاد کرد و گفت: پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی و رییس‌جمهوری حاکی از عمق خسارت بزرگ از دست دادن این عالم بزرگوار است.

سرپرست هیات اعزامی از سوی رییس‌جمهور به کردستان این حادثه را تاسف‌بار و زیان‌آور خواند و اطمینان داد که مسوولان امنیتی مسبب این خسارت و ضارب آن را به زودی شناسایی و با او برخورد کنند.

رحیمی تاکید کرد که این برخورد باید به گونه‌ای باشد که پاسداری از مرز فقاهت را به جای آورد.

معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به سفر اردیبهشت ماه رهبر معظم انقلاب اسلامی به کردستان و ارتباط معنوی مردم این استان با سایر مناطق کشور، افزود: امنیت مقدمه توسعه و پیشرفت استان کردستان قرار دارد و گفت که جزئیات بیشتری از علل این حوادث در آینده برای مسوولان مشخص و به اطلاع مردم رسانده می‌شود و به ویژه پس از سفر رهبری دشمن کنار نمی‌نشیند و تلاش می‌کند آرامش را از این مردم سلب کند.

رحیمی در عین حال تاکید کرد که امنیت بار دیگر به کردستان باز می‌گردد. کردستان آباد و رفاه برای مردم آن تامین می‌شود.

معاون اول رییس‌جمهور که زمانی استاندار کردستان بوده است، خاطر نشان کرد که خون شیخ‌الاسلام و برهان عالی به ثمر خواهد نشست و امروز به برکت خون شهدا گام اساسی در سطح کشور و جهان برمی‌داریم.

وی، خسارت از دست دادن ماموستا شیخ‌الاسلام را جبران‌ناپذیر دانست و در عین حال گفت: این حادثه خون تازه‌ای به نیروهای استان کردستان داد تا این استان را بسازند و ما از این استان اعلام می‌کنیم که به کوری چشم دشمنان کردستان را خواهیم ساخت و نوکری خود را به مردم کردستان و مردم ایران اعلام می‌کنیم.

کمیسیون امنیت ملی پیگیر حوادث کردستان

همچنین علاء‌الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به حادثه تروریستی و کور اخیر کردستان اشاره و خاطر نشان کرد که کمیسیون متبوعش به لحاظ وظیفه ذاتی‌اش این چنین مسائل را با جدیت پیگیری کرده و پس از تعطیلات مجلس نیز حوادث تروریستی کردستان را با دقت بررسی می‌کند.