روایت مطهری از تفکرات احمدی‌نژاد و مشایی

نماینده تهران با بیان اینکه دید فرهنگی رییس‌‌جمهور، متکی بر دید مشایی است، گفت: این موضوع از دید مردم عادی پنهان است و مردم فکر دیگری می‌کنند و پیش خود می‌گویند که این افکار حزب‌اللهی است، در حالی که این‌گونه نیست. علی مطهری در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اظهارات رحیم‌مشایی مبنی بر اینکه «در صورت حذف انسان خدا هم حذف می‌شود»، تاکید کرد: معتقدم مشایی در مسائلی که تخصص ندارد، بهتر است وارد نشده و اظهار نظر نکند. ایشان به دنبال بیان یک مساله قرآنی وعرفانی بودند که به عقیده من خوب نتوانستند آن را بیان کنند.

مطهری در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه در جلسه رای اعتماد به وزرای کابینه دهم نیز شما از اندیشه لیبرال در افکار برخی از دولتمردان ابراز نگرانی کردید، آیا این اظهارنظر برگرفته از طرح موضوعاتی از این دست است؟، گفت: مطلب اخیر مشایی ارتباطی با این موضوع ندارد. اما به طورکلی تفکر مشایی و رییس‌جمهور یک تفکر لیبرالیستی است.

وی ادامه داد: مشایی در یکی از سخنرانی‌هایش گفته بود که دنیای امروز دنیایی نیست که ما از اسلام دم بزنیم و مردم جهان را به اسلام دعوت کنیم؛ بلکه باید مفاهیم مشترک ادیان چون عدالت و مهرورزی را مطرح کنیم. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، تصریح کرد: این‌گونه اظهارنظرها صحیح نیست و اسلام آن‌را قبول ندارد؛ چرا که اسلام مرزهای مشخصی با سایر ادیان و مکاتب مختلف دارد و راه درست خود را می‌خواهد طی کند و به دنبال حاکم کردن کل اسلام در جهان است و ما نمی‌توانیم این موضوع را نادیده بگیریم. مطهری با بیان اینکه اشخاصی چون مشایی خودبه‌خود نگاه لیبرالیستی به مسائل فرهنگی ایجاد می‌کنند که برای کشور خطرناک است، افزود: برخی از اوقات مشایی می‌گوید حجاب بسیار اهمیت ندارد و از این حرف‌ها می‌زند تا کل جهان را جذب کنیم. وی خاطر نشان کرد: متاسفانه دید فرهنگی رییس‌جمهور که متکی به دید مشایی است، از دید مردم عادی پنهان است و مردم فکر می‌کنند و پیش خود می‌گویند که این افکار حزب‌‌اللهی است، در حالی که این‌گونه نیست. مطهری در خصوص پیشنهاد وحدت ملی با محوریت آیت‌الله مهدوی‌کنی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز اظهارداشت: از این موضوع خیلی ناامید نیستم. به همین دلیل یک وقت ملاقات از آیت‌الله مهدوی‌کنی گرفته‌ام تا با ایشان صحبت کنم. تلاش می‌کنیم این طرح عملی شود؛ اما این که تا چه حد موفق باشیم، بحث دیگری است. به هر حال ما به تکلیف خود عمل می‌کنیم. مطهری در پاسخ به پرسش دیگری در مورد بازداشت‌های اخیر گفت: از طرف دیگر هم تلاش برای آزادسازی بازداشت شدگان وجود دارد و نباید ناامید شد. تلاش می‌کنیم که این اقدامات به نتیجه برسد.