‌آغاز تغییرات دروزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ایلنا- تغییرات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌آغاز شده است و از هفته آینده با بررسی عملکرد مدیران و بررسی صلاحیت‌ها ادامه می‌یابد. محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در حاشیه هشتمین جشن مدیران تولید سینمای ایران گفت: گروهی از دوستان اعتقاد داشتند که باید از روز اول مدیران را تغییر دهیم اما این امر امکان‌پذیر نیست‌.وی ادامه داد: بنای ما مشورت با دوستان هنرمند و کارشناسان و ارزیابی عملکرد مدیران است و سپس اگر در جایی نیاز به تغییر و تحول بود تغییرات انجام شود.وی با اشاره به پرهیز از انتصاب افراد پرحاشیه افزود: من بر اساس رایزنی‌ها و گمانه‌زنی‌های رسانه تصمیم نمی‌گیرم بلکه باید عملکرد مدیران بررسی شود و بعد افرادی را منصوب کرد که با همگرایی و همدلی کارهای مثبتی انجام دهند.حسینی با اشاره به آغاز تغییرات گفت: تغییرات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌آغاز شده است و از هفته آینده با بررسی عملکرد مدیران و بررسی صلاحیت‌ها ادامه می‌یابد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌با اشاره به اهمیت هنر سینما گفت: ‌باید با حمایت و اهتمام بیشتر مسوولان، فضایی را به وجود بیاوریم تا هنرمندان با دلگرمی‌بیشتری به فعالیت بپردازند.

«درباره الی» نماینده سینمای ایران در اسکار شد

هیات معرفی فیلم برگزیده ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی، فیلم «درباره الی» را به اتفاق آرا به عنوان نماینده سینمای ایران در هشتاد و دومین مراسم اسکار انتخاب کرد. بنیادسینمایی فارابی اعلام کرد: این هیات با توجه به شایستگی‌های فیلم آخر اصغر فرهادی به لحاظ ساختاری، مضمونی و تکنیکی و همچنین موفقیت‌های حاصله در سطوح ملی و بین‌المللی و امکان پخش مناسب در آمریکای شمالی و به اجمال در تمامی‌جوانب مورد بررسی، «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی را به اتفاق آرا برای رقابت در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی زبان انتخاب کردند. تاریخ اعلام نامزدهای اسکار امسال، ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ و تاریخ برگزاری مراسم ۱۶ اسفند ۱۳۸۸ تعیین شده است.

انتشار «دنیای تصویر» از سرگرفته شد

بالا‌خره در آغازی دوباره شماره ۱۸۵ «دنیای تصویر» در هفدهمین سال انتشار بر دکه مطبوعات آمد. در سرمقاله این شماره به قلم علی معلم می‌خوانیم:«اواخر اسفند ۸۶ به اجبار از هم جدا شدیم، تا اواخر اسفند ۸۷ که نوروز شد. دوباره از فروردین سال ۸۸ ارتباطمان قطع شد (در حالی که مشترک مورد نظر در دسترس بود!) تا اواخر شهریور که الان است و این فصل دیگری است‌. دوباره آمده‌ایم تا در کنارتان باشیم‌. دوباره راه افتادن قطار دنیای تصویر با نفس گرم خوانندگانش میسر است که در این یک ساله و نیم همواره کنارمان بودند، تلفن زدند، نامه فرستادند، ایمیل زدند و هر جا عضوی از دنیای تصویر را دیدند هم گلایه کردند و هم شکوه و هم تقاضا. اکنون آمده‌ایم، با انرژی و سرزنده‌. همانطور که در شماره اول (هفده سال پیش‌) گفتیم آمده‌ایم که بودن به هر قیمتی را تاب نیاوریم‌. به امید حق‌.»

سخنرانی کیمیایی درنشست انجمن بازیگران

چهاردهمین نشست تخصصی انجمن بازیگران سینمای ایران با حضور و سخنرانی مسعود کیمیایی (نویسنده و کارگردان سینمای ایران) با موضوع «قهرمان در سینما و ادبیات جهان سوم» در روز سه‌شنبه ۳۱ شهریور ماه راس ساعت ۱۸ در محل سالن اجتماعات خانه سینما برگزار می‌شود. طبق اعلام برگزار کنندگان، حضور خبرنگاران، هنرمندان و دانشجویان هنر دراین مراسم آزاد است.

نمایش شاهکار رامبراند پس از ۴۰سال در کریستی

در حراجی ماه دسامبر کریستی در لندن اثر «چهره مرد» رامبراند پس از ۴۰ سال به نمایش عموم در می‌آید.خبرگزاری رویترز اعلام کرد: تابلوی نقاشی «چهره مرد» در حراجی کریستی پس از ۴۰‌سال به قیمت حدودی

۴۰-۳۰‌میلیون دلار به فروش خواهد رسید. این اثر در سال ۱۶۵۸ توسط رامبراند به ثبت رسیده و برای اولین بار در سال ۱۹۳۰ و به قیمت ۱۸ هزار پوند (معادل ۶‌میلیون پوند امروزه) به فروش رفته است. پس از آن در سال ۱۹۵۸ این تابلو به دانشگاه کلمبیا تعلق گرفت و در دفتر رییس این دانشگاه آویخته شد، اما در سال ۱۹۶۸ هنگامی‌که دانشجویان طی تظاهراتی دفتر ریاست را اشغال کردند این تابلو از آن زمان به بعد در مجموعه خصوصی نگهداری شده است.

فیلم مایکل مور در نقد اوباما

مایکل مور که پیش‌تر اعلام کرده بود «کاپیتالیسم: یک داستان عاشقانه» آخرین مستند او در مقام کارگردان است، شاید به زودی یک فیلم در نقد سیاست‌های اقتصادی و نظامی باراک اوباما نخستین رییس جمهوری سیاهپوست آمریکا بسازد. گاردین اعلام کرد: مستندساز جنجالی و برنده اسکار آمریکا مدتی پیش همزمان با نمایش «داستان عاشقانه» در جشنواره‌های ونیز و تورنتو از پایان دوران مستندسازی خود خبر داد.

محمد رضا شجریان رسما تهدید کرد

ایلنا- محمد رضا شجریان با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن غیرقانونی دانستن انتشار قطعه سرود آزادی اعلام کرد مسببان این حادثه را تحت پیگرد قضایی قرار می‌دهد‌.در اطلاعیه محمد رضا شجریان که از سوی سایت رسمی‌شرکت دل آواز منتشر شده آمده است:سرود آزادی سروده هوشنگ ابتهاج که قبلا توسط اینجانب محمدرضا شجریان اجرا شده، فقط دو کپی داشته است که یکی نزد خودم و دیگری نزد آهنگساز آن، آقای کیوان ساکت بوده و قصد و برنامه‌ای برای انتشار آن نداشتم.امروز مطلع شدم این اثر خصوصی از طریق وبلاگی منتشر گردیده و در اختیار سایت‌ها و وبلاگ‌ها قرار داده شده است.

تاکید می‌کنم هر سایت و وبلاگی که آن را به کار گیرد، تحت پیگرد مراجع قانونی قرار خواهد گرفت‌.

استقبال مخاطبان از فیلم‌های جشن سینمای ایران

ایلنا- در طی روزهای ۲۳ و ۲۴ شهریور، فیلم‌های منتخب دوازده دوره جشن سینمای ایران در سینماهای تهران به صورت رایگان به نمایش درآمد و از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار گرفت. طی روزه های دوشنبه و سه شنبه مورخ ۲۳ و ۲۴ شهریورماه پنجاه هنرمند و فیمساز در پردیس‌های سینمایی آزادی‌، اریکه ایرانیان، زندگی، ملت و سینما سپیده، میزبان ۵۷۳۳‌نفر از مردم بودند.