استقبال از ریش سفیدی آیت‌ا... مهدوی کنی

عکس: ایسنا

پیشنهاد علی مطهری مبنی‌بر ریش‌سفیدی مهدوی کنی برای حل مسائل اختلافی موجود در فضای سیاسی مورد توجه برخی از نمایندگان مجلس قرار گرفته است. این در حالی است که برخی از نمایندگان حامی دولت بر این باور هستند که این پیشنهاد قابلیت اجرایی شدن ندارد؛ اما برخی اعضای جریان راست سنتی در مجلس و نزدیکان به لاریجانی نه تنها از این پیشنهاد استقبال کرده، بلکه درباره افزایش تعداد تیم ریش سفیدی هم سخن می‌گویند.

در این راستا فلاحت‌پیشه از اعضای اکثریت گفت که نیازمند پایمردی بزرگان قوم هستیم تا آرامش و اعتماد به جامعه بازگردد.

حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به پیشنهاد مطرح شده مبنی‌بر تشکیل شورایی برای حل اختلاف میان جریانات سیاسی گفت: دغدغه میزان کارآیی چنین پیشنهادهایی نباید سبب شود که به سمت آنها حرکت نکنیم. امروز شرایط پیش آمده در کشور نیازمند پایمردی بزرگان قوم است تا آرامش و اعتماد به جامعه بازگردد. وی با یادآوری اقدامات انجام گرفته در زمان دولت اول خاتمی و تشکیل گروه وفاقی در این خصوص خاطرنشان کرد: در دوره اول دولت خاتمی که مسائل و مشکلاتی به وجود آمده بود، یک گروه وفاق به سرپرستی آقای پرورش نماینده اسبق اصفهان و وزیر اسبق آموزش و پرورش شکل گرفت و ایشان با برگزاری جلساتی با تمام احزاب و گروه‌های چپ و راست برای حل اختلافات و مشکلات تلاش می‌کردند.

نباید این شورا محدود به سه نفر شود

این نماینده مجلس با بیان اینکه معتقدم در شرایط فعلی نیز نباید این شورا محدود به سه نفر شود، گفت: باید افراد مختلف جریان اصولگرا و افراد جریان جناح چپ که منصف هستند به صحنه بیایند و نقش میانجی را ایفا کنند. وی افزود: من این پیشنهاد را می‌پذیرم، اما نه به عنوان حکمیت؛ حکمیت در شرایطی است که بخواهد حکمی صادر شود و خاص امر قضاست؛ ولی امروز باید با عنوان پایمردی، سعی در جهت رفع اختلاف شود و کسانی که می‌توانند با طرفین صحبت کنند با دستگاه قضایی و امنیتی نیز وارد شور شوند تا بتوانند مجازات‌ها را تعدیل کنند.

تعیین تیم ریش‌سفیدی جهت رفع اختلافات سیاسی قابلیت اجرایی ندارد

اما یک حامی دولت پیشنهاد مطهری برای تعیین تیم ریش‌سفیدی جهت رفع اختلافات سیاسی در کشور را فاقد قابلیت اجرایی دانست و عنوان کرد: این پیشنهاد قابلیت اجرایی ندارد؛ چرا که هیچ کس قصد حذف یک جریان سیاسی از کشور را ندارد و مردم و مقام معظم رهبری همه احزاب را قبول دارند.

حسن نوروزی در گفت‌وگو با «ایسنا»، با اشاره به بخشی از اظهارات علی مطهری، نماینده تهران مبنی‌بر اینکه احتمال حذف یک جریان سیاسی وجود دارد، پرسید چه کسی می‌خواهد این جریان را حذف کند. آیا مجلس کمیسیون ماده ۱۰ احزاب یا مقام معظم رهبری چنین قصدی دارند؟ این نماینده اصولگرای مجلس بار دیگر با انتقاد از پیشنهاد علی مطهری عنوان کرد: این پیشنهاد نادرستی است و سیاسیون باید به افق اصلی انقلاب و ریشه‌های تفکر امام و رهبری توجه کنند.

نوروزی گفت: به این آقایان می‌گوییم از افغانی‌ها یاد بگیرند که چطور احمدشاه مسعود با کرزای برای حفظ استقلال افغانستان متحد می‌شوند و اگر هم ضعفی وجود دارد، سعی می‌کنند آن را با اتحاد و برادری رفع کنند.

این عضو کمیسیون سیاست داخلی و امور شوراهای مجلس در پایان گفت‌و‌گوی خود با ایسنا با اعتقاد به این که در ایران با اتحاد و برادری همه مشکلات قابل‌رفع است، خاطرنشان کرد: آقایان بدانند انتخابات ریاست جمهوری هر چهار سال یکبار است و خود را منزوی نکنند.

غفوری‌فرد: پیشنهاد تشکیل تیم ریش‌سفیدی برای حل اختلافات سیاسی قابل‌اجرا است

اما یک عضو هیات‌رییسه‌ مجلس شورای اسلامی پیشنهاد علی مطهری مبنی‌بر تشکیل تیم ریش‌سفیدی برای حل اختلافات سیاسی در کشور را دارای قابلیت اجرایی دانست و گفت: این پیشنهاد مشروط به اینکه یک ‌جانبه‌نگری و یکسونگری نباشد و همه حسن نیت داشته باشند، مفید است. حسن غفوری‌فرد با یادآوری فرهنگ شیخوخیت و احترام به بزرگان و پیشکسوتان در طول تاریخ انقلاب عنوان کرد: بر این اساس پیشنهاد آقای مطهری قابل‌بررسی است؛ مشروط بر اینکه از یکجانبه‌نگری پرهیز شود.

غفوری‌فرد با اشاره به این نگرانی در کشور مبنی‌بر حذف یک جریان سیاسی عنوان کرد: تجربه نشان داده است هر زمان یک گروه سیاسی خواسته گروه مقابل خود را حذف کند، این کار نه ممکن است و نه مفید.

غفوری‌فرد با اشاره به پیشنهاد تشکیل تیم ریش‌سفیدی با محوریت مهدوی کنی،‌ ناطق‌نوری و لاریجانی ‌عنوان کرد: آیت‌ا... مهدوی‌کنی از ارکان انقلاب و مورد احترام همگان است، لذا با شخص ایشان صد در صد موافقم. آقای لاریجانی نیز در مسند رییس مجلس نشان داده که در همه امور از کیاست و دانش و آگاهی بالایی برخوردار است. وی افزود: آقای ناطق‌نوری نیز ۸ سال رییس مجلس بودند؛ بنابراین این مجمع، ‌مجمع خوبی است، اما می‌شود افراد دیگری را هم به این تیم اضافه کرد.