روزنامه گاردین به نقل از منابع دیپلماتیک در بروکسل و لندن گزارش داده است که ایران با مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ملی خود با آمریکا و سایر قدرت‌ها در روز اول اکتبر (۹ مهر) موافقت کرد و این دیدار «آخرین تلاش برای دستیابی به توافق تا پیش از اعمال تحریم‌های جدید سازمان ملل» است. به گزارش ایسنا، روزنامه‌ گاردین نوشته است: این اولین دیدار مهم نمایندگان دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا و دولت ایران از پس از زمانی خواهد بود که اوباما در ماه ژانویه آغاز مذاکرات بدون پیش شرط را به تهران پیشنهاد داد. گاردین افزوده است: این آخرین تلاش برای دستیابی به پیشرفتی مثبت در سیاست جذب تهران پیش از آن خواهد بود که واشنگتن بر تحریم‌ها متمرکز شود؛ تحریم‌هایی که به احتمال زیاد در راستای صنایع نفت و گاز ایران خواهند بود.

این گزارش همچنین حاکی است: پشت میز مذاکره با نمایندگان جمهوری اسلامی، هیات‌های ۱+۵ (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا) را می‌نشانند که همواره درصدد دستیابی به مصالحه تهران در برنامه هسته‌ای هستند. ایران از اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که توقف غنی‌سازی اورانیوم تا زمانی که صلح‌آمیز بودن آن ثابت شود را خواستار است، سر باز می‌زند.

بنابراین گزارش، دبیر مطبوعاتی خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که هدف از این دیدار تمایل به کسب «اطلاعات بیشتر» درباره پیشنهاداتی است که تهران هفته گذشته ارائه داده بود.

بسته پیشنهادی ایران برای انجام گفت‌وگوی گسترده درباره امنیت منطقه‌ای، انرژی، بازرگانی و سرمایه‌گذاری دعوت به عمل می‌آورد، اما در آن حتی اشاره‌ای به برنامه هسته‌ای نشده است که بنا به اظهارات محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران نمی‌تواند موضوع مذاکرات باشد.

به گزارش گاردین، به گفته دیپلمات‌های کشورهای غربی، تقریبا امیدی به حصول پیشرفت در پایان مذاکرات اکتبر وجود ندارد. برخی حتی گمان می‌کنند که تهران عمدا این تاریخ را انتخاب کرده است تا دیدار وزیران امور خارجه گروه «۱+۵» در چارچوب مجمع عمومی ‌سازمان ملل در نیویورک را بر هم بزند که قرار بود در آن نمایندگان آمریکا، انگلیس و فرانسه پیشنهادهای خود درباره تحریم‌های جدید را مطرح کنند. انتظار می‌رود که روسیه و چین مخالف هرگونه تصمیمی‌ درباره تحریم ایران تا پایان برگزاری مذاکرات اکتبر باشند.