در قاموس ما طلبه‌ها بازنشستگی نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی با تکذیب برخی اخبار و شایعات منتشر‌شده مبنی بر بازنشستگی و رفتنش از موسسه اطلاعات، پیگیری‌های خود را در این زمینه تشریح کرد. مدیرمسوول روزنامه اطلاعات در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: از زمانی که خبری در این زمینه در یکی از سایت‌ها منتشر شده است، خیلی از من می‌خواستند اعلام نظر کنم. این مسائل از قبل هم صورت می‌گرفت و این اولین بار نیست که چنین موجی به راه می‌افتد، حتی زمانی که ما در ساختمان قدیمی موسسه در خیابان خیام بودیم، موجی در همین رابطه به راه افتاده بود و حتی گفته بودند جانشین من چه کسی است. ما آن زمان به سادگی از این خبر گذشتیم و به آن اعتنایی نکردیم، چرا که تصورمان این است که بی‌اعتنایی و با کرامت برخورد کردن با این مسائل، شیوه بسیار مقبول و مطلوبی است تا سوار بر موجی که دیگران ساخته‌اند، نشویم. وی ادامه داد: اخیرا این مساله بسیار قوی مطرح و دنبال شده است؛ به طوری که حتی شبکه‌ شش سیما در بخش شایعات اخبار ساعت ۲۰ خود این خبر را پخش کرد و به دلیل پخش سراسری این خبر، موجی به راه افتاد و بسیاری از علاقه‌مندان روزنامه و همکاران ما دچار ابهام شدند که ضرورت داشت پاسخی در این رابطه داده شود.

نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات تصریح کرد: البته من سعی کردم دوستان را توجیه کنم که همان مشی گذشته را دنبال کنیم و با کرامت و بی‌اعتنایی از کنار قضایا بگذریم و این روش موفقی است؛ چرا که آن‌چه مسلم است، ما تابع رهبری هستیم و من منصوب ایشان و پیش از آن هم منصوب حضرت امام (ره) بودم و طبیعتا هر تصمیم و اراده‌ای که بخواهد حاکم باشد، پیش از هر چیز نظر ایشان باید مطرح باشد و من چون از ناحیه ایشان و نزدیکان ایشان هیچ چیزی نشنیده بودم، اعتنایی به این مساله نمی‌کردم؛ ولی جوی که اخیرا ایجاد شده، این بار بسیار شدید‌تر است و ضرورتا باید حرکتی در این زمینه صورت بگیرد.

دعایی با یادآوری این نکته که پیشتر در حاشیه مراسم تشییع پیکر مرحوم حکیم این افکار و شایعات را تکذیب کرده است، افزود: به دنبال انعکاس این خبر، برخی افراد جریان جدیدی را شروع کردند و به آن دامن زدند و به این ترتیب من تصمیم گرفتم به صورت ریشه‌‌ای این مسائل را مطرح کنم.

وی اظهار کرد: مدتی قبل با آقای کرمی رییس دفتر وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ملاقاتی در رابطه با مجوز انتشار کتاب‌های اطلاعات داشتم. در آن جلسه ایشان بدون مقدمه گفت آقای صفار هرندی گفته‌اند «اگر کسی در رابطه با مساله موسسه اطلاعات سوال کرد، قویا تکذیب کنید و بگویید من بنای رفتن به جایی را ندارم.» من هم به‌‌رغم تفاوت خط مشی‌ که با آقای صفار دارم، به ایشان احترام می‌گذارم و معتقدم ایشان یک عنصر قابل احترام است و در آن جلسه هم به آقای کرمی گفتم من «اطلاعات» را برای آقای صفار کم می‌دانم.

دعایی در ادامه با اشاره به این که «در قاموس ما طلبه‌ها بازنشستگی نیست و هر کجا که باشیم تا پایان کار هستیم»، اظهار کرد: شخصا از بدو پیروزی انقلاب تا الان یکی از شرایطی که در پذیرش مسوولیت‌های مختلف عنوان کرده‌ام این است که من همان طلبه سابق باشم و مسائلی از قبیل اداری و کارگزینی نداشته باشم؛ یعنی می‌گفتم نباید مسائلی مانند حقوق‌بگیری، سابقه، بیمه و بازنشستگی مطرح باشد؛ به همین دلیل حتی دورانی که به فرمان امام(ره) در سفارت ایران در عراق بودم، حکم کارگزینی برای من صادر نکردند و حقوق هم برای من در نظر نگرفتند؛ چرا که من نپذیرفتم.

نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات ادامه داد: بعد از آن که مسوولیت روزنامه اطلاعات را پذیرفتم بر همان عهد قبلی بودم و از امام شهریه می‌گرفتم و از موسسه اطلاعات نه پولی دریافت کردم و نه حکمی دریافت شد که کارمند اینجا هستم یا مثلا سابقه‌ای برای من در نظر گرفته شود که بر اساس آن بازنشستگی داشته باشم. من حتی بیمه هم نیستم. در شش دوره هم که در مجلس بودم از مجلس حقوقی نگرفتم و سوابق کارگزینی این‌چنینی برایم در نظر گرفته نشد. من طلبه‌ای هستم که معاشم از ناحیه حوزه است و از ناحیه مقام معظم رهبری شهریه‌ای دریافت می‌کنم.

وی در ادامه با اشاره به بخش‌های دیگری از شایعات مطرح شده در برخی سایت‌ها گفت: شائبه‌ای وجود دارد مبنی براینکه در تشکیلات رهبری برای افرادی که مشمول عنایت ایشان هستند، سوابقی در نظر گرفته شود که این سوابق به بازنشستگی نیز منتهی شود؛ بر همین اساس من با معاون اداری نهاد رهبری، آقای صنعتی تماس گرفتم و پرسیدم آیا برای من پیشنهاد بازنشستگی یا مسائلی از این قبیل مطرح شده است که ایشان گفتند چنین چیزی مطرح نشده و منتفی است. بدین ترتیب این مساله که گفته می‌شود من در آخر شهریور ماه بازنشسته می‌شوم، صحت ندارد، من بازنشسته نشده‌ام و چنین مساله‌ای اصلا مطرح نیست.

دعایی با اظهار تعجب از زمان مطرح‌شده برای بازنشستگی‌اش در برخی اخبار منتشرشده و نیز ابراز تاسف از انتشار چنین شایعاتی، یادآور شد: اساسا نمی‌دانم چرا تاریخ آخر شهریور برای بازنشستگی من مطرح شده است؛ چرا که اگر چنین چیزی هم مطرح باشد من در اردیبهشت ماه از طرف امام در روزنامه اطلاعات منصوب شده‌ام. اینها شایعاتی است که نمی‌دانم دلایل طرح آن‌ها چیست. هر کسی اعتقاد، خط مشی، تاکتیک و سیاستی دارد که بر اساس آن راه خود را انتخاب و دنبال می‌کند. من ضمن ابراز تاسف نسبت به آنچه مطرح شده، در عین حال که به آنها (منتشرکنندگان این اخبار) احترام می‌گذارم، ولی متاسفم که بی‌مطالعه و بی‌ملاحظه مطالبی را دنبال می‌کنند.

مدیر مسوول روزنامه اطلاعات در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره روال تعیین جانشین در این موسسه گفت: من نماینده

ولی فقیه در موسسه اطلاعات هستم و تصورم این است که با انتخاب یک خط مشی معتدل، به دور از جنجال و با تاکید بر صحت اخبار توانسته‌ام بهترین خدمت را به این نهاد ارجمند انجام دهم و خودم همواره به عنوان یک روحانی بدون مساله و کسی که به دنبال کسب اعتبار برای همکاران خود است، مطرح بوده‌ام.

دعایی ادامه داد: برای جانشینی من باید مقام معظم رهبری تصمیم بگیرند و تا زمانی که اراده ایشان بر این قرار گرفته باشد که انجام وظیفه کنم و به خدمت ادامه دهم، نظر ایشان مطاع است و هر گاه نظر ایشان تغییر کند، طبیعتا از ایشان اطاعت خواهیم کرد و هر فردی که مصلحت بدانند جایگزین خواهد شد.