دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور در نامه‌ای به مجلس خواستار بازپس‌گیری نامه معرفی دو وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و نیرو شد که این درخواست با موافقت مجلس مواجه گردید. نامه احمدی‌نژاد اواخر جلسه علنی دیروز از تریبون مجلس و توسط محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس که اداره جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت، قرائت شد. فاطمه آلیا و علی ذبیحی به عنوان وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و نیرو به مجلس معرفی شده بودند. به گفته برخی نمایندگان، مجلس چندان موافق دو وزیر پیشنهادی نبود. البته احمدی‌نژاد در نامه خود دلیل بازپس‌گیری را مصادف شدن جلسه علنی مجلس با ایام لیالی قدر عنوان کرده بود.

رییس‌جمهور نامه نوشت مجلس موافقت کرد
بازپس‌گیری معرفی دو وزیر
احمدی‌نژاد معرفی دو وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و نیرو را به دلیل همزمانی با مراسم شب‌های قدر فعلا پس گرفت
دنیای‌اقتصاد- پیام فریاد دو دوی نمایندگان به نشانه مخالفت در مجلس هنگام اعلام وصول نامه معرفی وزیران پیشنهادی برای آموزش و پرورش و نیرو به قدری صریح بود که ظهر همان روز محمود احمدی‌نژاد نامه‌اش را پس بگیرد و البته دلیل آن را تلاقی بررسی صلاحیت این دو وزیر با لیالی قدر عنوان کند.
فریاد مخالفت نمایندگان هنگامی بلندتر شد که علی لاریجانی پس از اعلام وصول نامه مذکور خطاب به آنها گفت که برای این دو وزیر برنامه‌ای ارسال نشده و آقای رییس‌جمهور اعلام کردند که همان برنامه‌های دو وزیر قبلی که در مجلس ارائه شده برای همین دو وزیر می باشد و نمایندگان برنامه‌های همان دو وزیر قبلی را مطالعه کنند. الیاس نادران هم در طول جلسه در خلال تذکر خود بی برنامگی وزیران جدید را مورد اشاره قرار داد و گفت اطلاعاتی که رییس‌جمهور در مورد صلاحیت فردی این دو وزیر پیشنهادی ارائه کرده شامل اسم، مشخصات‌، آدرس، تلفن، تحصیلات، همسر و فرزندان آنها است که بررسی این موارد خیلی وقت نمی‌گیرد! برخی نمایندگان مجلس از جمله اعضای هیات رییسه بر این باور بودند که دلیل استرداد نامه واکنش نمایندگان هنگام اعلام وصول نامه بوده است که این پیام را به احمدی‌نژاد داشت که آنها با این وزیران مخالف هستند و اگر بناست به نظر رهبری توجه شود، باید در این اسامی هم تجدید نظر شود؛ هرچند که واکنش‌ها به معرفی این دو وزیر به ویژه آلیا وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از زمان معرفی آغاز شده بود و علاوه بر مواردی که درباره تجربه کم‌کاری وی بیان می‌شد، برخی نمایندگان هم به نظر مخالف علما درباره حضور وزیر زن در کابینه استناد می‌کردند. هرچند که نمایندگان دولت در مجلس علت استرداد را فرصت برای رایزنی بیشتر دانسته و البته بر عدم تغییر لیست مذکور تاکید کردند.
اما به گفته نمایندگان، مخالفت‌ها باعث شد که ظهر همان روز محمد رضا باهنر که ریاست جلسه را بر عهده داشت، اعلام کند:‌ رییس‌جمهوری نامه معرفی دو وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و نیرو را به دلیل مراسم‌های لیالی قدر فعلا از مجلس مسترد کرد. او ادامه داد که آقای احمدی‌نژاد در نامه‌ای به مجلس عنوان کردند که نامه معرفی دو وزیر را فعلا مسترد و این امر را به بعد از مراسم‌های لیالی قدر موکول می‌کنند. پس از اظهارات باهنر، محمدحسن غفوری‌فرد اصل نامه رییس‌جمهوری به لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی را قرائت کرد که در متن آن آمده است:
«با عنایت به ایام قدر، نامه شماره ۷۳۷۸۲ مورخ ۱۵/۶/۸۸ مربوط به معرفی وزیران پیشنهادی برای وزارتخانه‌های نیرو و آموزش و پرورش را استرداد می‌نمایم. خواهشمند است دستور فرمایید اقدام لازم مبذول شود. بدیهی است بعدا بر اساس اصل ۱۳۳ قانون اساسی نسبت به معرفی وزرای پیشنهادی اقدام خواهد شد.»
باهنر در ادامه اظهار کرد: با این وضعیت جلسه هفته آینده که مشخص شده بود تا بررسی این دو وزیر پیشنهادی صورت گیرد، منتفی می‌شود و تا پنجم مهرماه جلسه علنی نخواهیم داشت؛ البته به رغم آن که احمدی‌نژاد اعلام کرد که به دلیل تلاقی لیالی قدر نامه معرفی دو وزیر نیرو و آموزش و پرورش را که صبح همان روز اعلام وصول شده بود پس گرفته، اما معاون پارلمانی احمدی‌نژاد دلیل این مساله را رایزنی بیشتر دولت درباره وزیران دانسته و گفت که دولت به خاطر این‌که فرصت بیشتری برای رایزنی با مجلس داشته باشد، نامه خود را در مورد معرفی دو وزیر پیشنهادی از مجلس پس گرفت.
واکنش سایت توکلی
این در حالی است که سایت الف متعلق به احمد توکلی هم دلیل استرداد نامه را بازنگری در اسامی وزیران معرفی شده به دلیل مخالفت قاطع دیروز صبح نمایندگان با وزرای پیشنهادی، سوابق اجرایی و تحصیلی ضعیف، مخالفت تعدادی از مراجع و توصیه رهبر انقلاب به توجه به این نظرات، عدم معرفی مناسب برنامه وزرا دانسته و به صورت اجمالی برای اثبات مدعای خود سوابق دو وزیر معرفی شده را ذکر کرده است که در سوابق اجرایی و تحصیلی فاطمه آلیا آورده است:
متصدی امور دفتری، دبیر دبیرستان، مسوول امور تربیتی انجمن اولیا و مربیان، معاون دبیرستان، رییس دبیرستان، کارشناس ارزشیابی و رسیدگی به شکایات تدریس در مرکز تربیت معلم، قائم‌مقام دفتر امور زنان و عضویت در کمیته جذب نیرو و پژوهشگر صدا و سیما و نماینده مجلس. همچنین در سوابق تحصیلی آلیا هم کارشناس مترجمی انگلیسی - دانشگاه علامه و کارشناس ارشد علوم سیاسی - دانشگاه آزاد ذکر شده است.
همچنین این سایت در توضیح سوابق اجرایی و تحصیلی علی ذبیحی نامزد وزارت نیرو نیز آورده است: دبیر هیات نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو کمیته علمی - آموزشی هیات عالی نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس دانشکده انرژی دانشگاه صنعت آب و برق، عضو هیات امنای دانشگاه‌های اراک، گیلان، بین‌المللی امام خمینی، داوری، استاد راهنما، استاد مدعو، مدیر واحد علمی مدیریت نگهداری، مشاور رییس‌جمهور مدیرعامل [شش ماهه] سازمان تامین اجتماعی و در سوابق تحصیلی او هم به لیسانس برق - هند، فوق لیسانس مکانیک کاربردی - هند و دکتری مکانیک کاربردی - هند اشاره شده است.
توضیحات نایب رییس مجلس
نایب‌رییس اول مجلس شورای اسلامی هم البته تحلیل مشابه داشت و در این باره تصریح کرد: اگر دولت به رهنمودهای مقام معظم رهبری در جلسه دولت دهم توجه لازم را داشته باشد، قطعا در معرفی وزرای باقی مانده وزارتخانه‌ها تجدیدنظر می‌کند. سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در جمع خبرنگاران دلیل این مساله را رهنمودها و تذکرهای راهگشای رهبری در دیدار با دولت دانست و اضافه کرد: انتظار جدی نمایندگان مردم این است که به سخنان ناخدای خدامحور انقلاب اسلامی توجه شود.
ابوترابی‌فرد از این اقدام رییس‌جمهور در بازپس‌گیری نامه معرفی دو تن از وزرا تشکر کرد و در عین حال از دولت خواست در معرفی سه وزیر باقی مانده نقطه نظرات رهبر معظم انقلاب را مدنظر قرار داده و چهره‌های مقبولی را معرفی کند که بتوانند زمینه ارتقای این سه وزارتخانه و به ویژه آموزش و پرورش را پدید آورند.
میرتاج‌الدینی: نظر استمزاجی نمایندگان بی‌تاثیر نبوده است
محمدرضا میرتاج‌الدینی یک عضو دیگر هیات‌رییسه‌ هم، با اشاره به اعلام وصول نامه رییس‌جمهور برای معرفی دو وزیر پیشنهادی در مجلس گفت: پس از اعلام وصول این نامه نمایندگان با واکنش خود نظر استمزاجی خود را تقریبا نشان دادند که به نظر می‌رسد این مساله در استرداد این نامه بی‌تاثیر نبوده است. وی گفت: این در حالی است که حتی ما پیش‌بینی می‌کردیم که وزیر سوم هم به مجلس معرفی شود که اینطور نشد. میرتاج‌الدینی تصریح کرد : صحبت‌های در مجلس به رییس‌جمهور منتقل شد و معاونت پارلمانی هم این قضیه را پیگیری کرد و لذا خودشان نامه را مسترد کردند تا در فرصت دیگری به مجلس ارایه شود.
عکس: دنیای اقتصاد، حمید جانی‌پور