رد تفحص از سفرهای استانی دولت

قنبری: رای نمایندگان مجلس سیاسی بود

دنیای‌اقتصاد- نمایندگان مجلس روز گذشته با فریادهای «دو دو ی» خود مانع از تصویب طرح تحقیق و تفحص از مصوبات سفرهای استانی دولت نهم شدند. این طرح به امضای چند نفر از نمایندگان مجلس از جمله داریوش قنبری از اعضای اقلیت رسیده بود که برای رسیدگی در اختیار کمیسیون برنامه و بودجه قرار داده شد. این کمیسیون طی دو جلسه با حضور نماینده دولت و متقاضی انجام تحقیق و تفحص به این موضوع پرداخته بود که کمیسیون به این موضوع رای مثبت داده بود. اما پس از قرائت گزارش در صحن علنی، هنگامی‌که داریوش قنبری برای ادای توضیحات درباره درخواست خود پشت تریبون قرار گرفت و مشغول صحبت شد، نمایندگان با فریادهای دو دو مخالفت خود را با این موضوع نشان دادند، هرچند قنبری از آنها درخواست کرد تا نظر خود را در رای نشان دهند و به این موضوع به صورت سیاسی نگاه نکنند اما نمایندگان در نهایت با ۱۲۴ رای مخالف در برابر فقط ۸۴ رای موافق، مخالفت خود را با تحقیق و تفحص از مصوبات سفرهای استانی رییس‌جمهور نشان دادند.

این در حالی بود که به گفته قنبری بسیاری از همین نمایندگانی که با این موضوع مخالفت می‌کردند، یکی از مشکلاتشان در حوزه‌های انتخابیه عدم تحقق وعده‌های دولت در سفرهای استانی و افزایش حجم تقاضای مردم است.

داریوش قنبری، نماینده ایلام به عنوان یکی از طراحان این طرح در دفاع از آن اظهار کرد: تحقیق و تفحص از سفرهای استانی یکی از موضوعاتی است که جهت تنویر افکار عمومی از سوی تعدادی از نمایندگان مطرح شده است. وی گفت: یکی از محورهای این طرح علل عملی نشدن وعده‌های استانی رییس‌جمهور در دولت نهم است. قنبری ادامه داد: تعارض مصوبات استانی با قانون مصوب مجلس از دیگر محورهای تحقیق و تفحص است. نماینده‌ ایلام با بیان این‌که تحقیق و تفحص به معنای مخالفت با سفرهای استانی نیست و سفرهای استانی را گامی برای پر کردن فاصله بین دولت و مردم می‌دانیم، افزود: ما یک سری ایرادات را به مصوبات سفرهای استانی داریم که یکی از آنها این است که مصوبات سفرهای اول رییس‌جمهور هنوز عملی نشده است. وی گفت: متاسفانه در سفرهای استانی شاهد ارائه آمار و ارقام غیرواقعی هستیم که ما در عمل این آمارها را ندیده‌ایم. قنبری یادآور شد: مثلا اعلام می‌کنند حدود نود یا صددرصد مصوبات استانی اجرایی شده است، ولی ما چنین چیزی را در حوزه‌های انتخابیه‌مان نمی‌بینیم و بیشتر در حد آمارها و روی کاغذهایی است که مسوولان استانی اعلام می‌کنند. در حین این سخن قنبری که وقتی ما به مسوولان وزارتخانه‌ها مراجعه می‌کنیم تا ببینیم چرا چنین آمارهای غیرواقعی ارائه شده است، تعداد زیادی از نمایندگان با فریادهای دو - دو به معنای مخالفت، سخنان وی را قطع کردند.

قنبری از نمایندگان خواست مخالفتشان را در آرای خود بروز دهند و بار دیگر تاکید کرد: این تقاضا به هیچ وجه سیاسی نیست و فقط برای احقاق حقوق مردم است. در این حین باز هم فریادهای دو - دو نمایندگان به نشانه مخالفتشان بلند شد. پس از این سخنان قنبری، محمد کرمی‌راد از نمایندگان حامی‌دولت در تذکر ۷۷ خود از این که به گفته وی، قنبری مصوبات دولت را به طور کامل زیر سوال می‌برد، انتقاد کرد که لاریجانی در پاسخ گفت که این تذکر «۷۷» نیست که قنبری با خنده گفت ۷۸ است! اما لاریجانی در ادامه گفت که شما نظر خود را گفتید و آقای قنبری هم نظرشان را ابراز کردند. با این حال نمایندگان به تعبیر قنبری به این درخواست رای سیاسی دادند و مانع از تصویب آن شدند.